سال 96 برای واردکنندگان خودرو با تنش های فراوانی همراه بود

پرشین خودرو: مدیران حوزه صنعت کشور یک تصمیم یک شبه را بدون برنامه و تنها برای تمرین، به صنعت و جامعه منتقل می کنند و تاثیرات مخرب این کار را نمی دانند.

محمد مرتضایی کارشناس بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: شرکت های واردکننده خودرو، سال 96 را بسیار پر تنش پشت سر گذاشتند.


وی ادامه داد: متاسفانه قوانین در حوزه خودرو یک شبه تغییر می کند اما تاثیری که می گذارند بسیار عمیق و غیر قابل جبران است.


مرتضایی با اشاره به تبعات بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو در تیرماه 96 گفت: برخی عقیده دارند این تصمیم برای حمایت از تولید داخلی بوده و از طرفی دولت به دنبال ایجاد انگیزه برای ورود شرکت های واردکننده و برندهای خارجی برای حضور مستقیم در صنعت خودروی کشور بوده است.


وی تاکید کرد: شرکت های فعال در حوزه واردات خودرو سرمایه گذاری عظیمی در بخش خرید خودرو و تجهیزات کرده اند و از طرفی منابع انسانی خوبی در این سال ها در همین شرکت های نمایندگی پرورش داده شده و مشغول به کارند. متاسفانه تصمیم سال گذشته، برخی از این مجموعه های خودرویی را با مشکلات عدیده ای رو به رو کرد که تبعات بدی در پی داشت.


این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: وقتی شما بدون هیچ دلیلی، شش ماه راه واردات خودرو به کشور را می بندید، این حرکت تاثیر خودش را بر بازار وارداتی ها می گذارد و البته موجب پویایی خودروسازان دولتی نیز می شود!


وی افزود: پس از اتفاق تیر 96، برای بازکردن سامانه ثبت سفارش، تعرفه ها را افزایش دادند که باز هم تبعات خودش را در بازار داشت و تنها خودروهای با کیفیت بازار را گران تر کرد که این مهم به ضرر مشتریان تمام شد.


مرتضایی در مورد این نظر که بسته شدن سامانه ثبت سفارش به دلیل کمک به بازار ارز بوده است تصریح کرد: این ادعا را قبول ندارم زیرا هیچ تاثیری نداشت و این را به وضوح همگان در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری دیدند.


وی افزود: می گویند برنامه حمایتی و بنده عرض می کنم بی برنامگی حمایتی! هیچ فکر و برنامه ای پشت سر این تصمیم نبود زیرا تا قبل از این اتفاق ما سالانه 70 هزار خودرو به کشور وارد می کردیم که تنها در سال 93 به 103 هزار دستگاه رسید اما در سال گذشته با همه این باز و بسته کردن ها، بیش از 67 هزار دستگاه خودروی وارداتی وارد کشور شد.


این مدیر بازاریابی صنعت خودرو با انتقاد از حمایت مدیران دولتی بخش خودرو از خودروسازان داخلی در مقابل خصوصی ها، گفت: بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور، بخش خصوصی باید نقش پر رنگ تری در اقتصاد کشور داشته باشد اما در صنعت خودرو این قانون کاملا بر عکس اعمال می شود.
 

کد خبر 94151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha