معرفی و بررسی شاهین پلاس سایپا؛ شاهین پلاس چه مشخصاتی دارد؟

شاهین پلاس عضو جدید خانواده شاهین سایپا بوده که در بخش‌های مختلف، تغییرات مثبتی داشته است. این خودروی سدان قرار است در اواخر تابستان سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود. شاهین اولین سدان سایپا است که بر روی پلتفرم بومی SP100 توسعه و ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سایپا در نهایت طی مراسم رونمایی از پیشرانه جدید ME16 و در کنار معرفی کادیلا، شاهین پلاس را نیز معرفی کرد. شاهین پلاس خودروی جدیدی از خانواده پرنده تیزبال سایپاست که قرار است به‌زودی وارد سبد محصولات سایپا شده و رقابت میان سدان‌های داخلی را داغ‌تر از قبل کند. شاهین PLUS را می‌توان نخستین خودروی سایپا دانست که از پیشرانه جدید این خودروساز داخلی یعنی پیشرانه ME16 بهره‌مند شده است. 

شاهین سایپا که ابتدا رهام نام داشت یک خودروی سدان ملی است که توسط سایپا طراحی و تولید شده است. پلتفرم شاهین با سایر محصولات سایپا متفاوت بوده بر خلاف محصولات قبلی این شرکت بر روی پلتفرم داخلی SP100 سایپا توسعه داده شده و در سال 1397 برای اولین بار رونمایی شد. 

سایپا شاهین

شاهین ابتدا در نسخه دنده‌ای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماه‌ها گمانه‌زنی‌های مختلف سایپا اعلام کرد که در سال 1402 نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد. نسخه دنده‌ای شاهین تحت عنوان شاهین تیپ G به فروش رسید و پس از آن نسخه اتوماتیک شاهین با عنوان شاهین اتوماتیک CVT معرفی شد. 

شاهین پلاس نیز نسخه جدید این خودرو بوده اما از نظر طراحی ظاهری تفاوت چندانی با نسخه‌های پیشین نداشته و احتمالا تنها تفاوت آن اضافه شدن پسوند پلاس یا PLUS به انتهای عبارت شاهین در عقب خودرو باشد. در نمای جلوی شاهین پلاس همچنان شاهد یک طراحی نسبتا جدی و خشن هستیم. چراغ‌های اصلی و جلوپنجره خودرو به صورت کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌ است. 

سایپا شاهین پلاس

بر روی کاپوت خودرو نیز چند خط برجسته وجود دارد که موجب شده خودرو در این نما عضلانی‌تر به نظر برسد. شاهین پلاس در نمای جانبی طراحی نسبتا ساده‌ای دارد اما باز هم نسبت به خودروی رقیب اوضاع بهتر است. نمای عقب شاهین پلاس میزبان چراغ‌های اصلی دو تکه است که مانند جلو ظاهری خشن را به این خودرو القا کرده است اما سپر عقب همچنان ظاهری ساده دارد. 

در بخش کابین، شاهین پلاس معرفی شده همچنان شبیه به نسخه‌های قبلی است اما طبق اعلام سایپا نسخه نهایی شاهین PLUS تغییراتی در بخش تریم داخلی و داشبورد خواهد داشت. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که متریال تشکیل دهنده داشبورد نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده و با جنسی متفاوت و باکیفیت‌تر تولید شود.

سایپا شاهین پلاس

در بخش فنی اما بیشترین تفاوت شاهین پلاس با شاهین معمولی وجود دارد. قلب تپنده شاهین پلاس همان پیشرانه جدید ME16 مگاموتور بوده که یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی تنفس طبیعی است. این پیشرانه بر روی شاهین پلاس توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین این پیشرانه به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز مجهز شده است. نسخه دنده دستی شاهین پلاس به یک گیربکس ۵ سرعته دستی با فناوری آیسین مجهز شده و نسخه اتوماتیک آن نیز یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE دارد.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز شاهین پلاس قطعا سطح بالاتری از شاهین‌های قبلی را دارد. در نسخه فول این خودروی سدان امکاناتی نظیر سانروف، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، فرمان کمکی برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های تاشو برقی، سنسور فشار باد تایرها، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، دو کیسه هوا، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی جدید و شیشه‌های دودی عقب وجود خواهد داشت.

کد خبر 142361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha