کاهش 30 هزار دستگاهی واردات خودرو در سال 97

پرشین خودرو: یک کارشناس بازار خودرو معتقد است که در سال جاری واردات خودرو با افت 30 هزار دستگاهی به تعداد 40 هزار دستگاه برای سال 1397 می رسد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در سال 96 در بخش واردات خودرو و برای واردکنندگان خودرو آشفته بود و این آشفتگی تا همین امروز که در انتهای فصل بهار قرار داریم نیز ادامه دارد.

آشفتگی بازار وارداتی ها نه تنها بر روی خرید و فروش بازار خارجی ها اثر گذاشت بلکه بر روی خودروهای داخلی نیز تاثیر گذار بود و حتی موجب افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان و عمدتا قدیمی صنعت خودرو ایران نیز شد.

تصمیم های عجیب و بدون پشتوانه علمی وزارت صنعت و برخی از مدیران میانی دولت نقش اصلی را در آشفتگی بازار خودرو بازی کرد از این رو بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو بر این باورند که به ثبات رسیدن بازار خودرو تنها با اصلاح فعالیت های دولت و تصحیح اشتباهات گذشته وزارت صنعت، امکان پذیر خواهد بود.

بر این اساس بسیاری از واردکنندگان خودرو و کارشناسان بازار در گفت وگوهای مختلف بر این اصل که دولت باید از اعمال بخش نامه ها و تصمیمات بدون مشورت با بدنه بازار خودرو و نمایندگان واردکننده فعال در این بازار بپرهیزد، حرف زده و بر این باورند که برخی از اصلاحیه های فعلی دولت حتی نوش داروی بعد از مرگ سهراب نیز نیست.

محمد مرتضایی یکی از کارشناسانی است که برخی از تصمیمات دولت در سال گذشته را صحیح و منطبق با اصل حفظ امنیت کشور قلمداد می کند. وی در عین حال تخصیص ارز 4200 تومان به واردکنندگان خودرو را یک اولویت نداسته و شکایت و گله واردکنندگان از این مهم را وارد نمی داند.

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان مطالب فوق گفت: باید ببینیم که اولویت کشور ماشین وارداتی است یا مایحتاج زندگی. مطمئن باشید گزینه دوم برای کشور و دولت اولویت بیشتری دارد.

مرتضایی در ادامه وجود کنترل نامحسوس در حوزه های مالی شرکت های واردکننده را دلیل افزایش فشار بیرونی بر واردکنندگان خودرو دانست و افزود: بسیاری از این شرکت ها دریافته اند که برای تغییر وضع خود و ورود به عرصه واردات باید برنامه ریزی نمایند از این رو در حال مشورت و تحلیل وضعیت بازار و نقدینگی برای ورود به وضعیت جدید هستند.

این کارشناس و فعال بازار خودرو تاکید کرد: یکی از چالش های امروز در این بازار این است که آیا شرکت هایی که تا امروز تنها کارشان واردات و فروش خودرو بوده است توانایی برای تولید یک خودرو را دارند؟ جواب برای برخی بله و برای دیگران خیر است!

وی افزود: چنانچه واردکنندگان بخواهند خودروساز شوند، باید شرکت مادر شراکت خودش را با دو قطب خودروسازی بر هم بزند و با بخش خصوصی که تا امروز بخشی از برندهای وی را در داخل نمایندگی می کرده است، رابطه تولیدی ایجاد نماید که این مهم بسیار سخت رخ خواهد داد.

 

واردات خودرو، واردکنندگان خودرو، واردات، کارشناس خودرو

 

دولت با واردکنندگان شفاف باشد


مرتضایی در بخشی دیگر از صحبت های خود به نقش دولت در کم کردن چالش های بازار خودرو پرداخت و گفت: دولت باید با فعالان بخش خودرو شفاف تر باشد و حتی می تواند در یک محفل خصوصی با ایشان در مورد دلایل برخی تصمیمات که از نگاه واردکنندگان، عجیب است گفتگو کرده و از بروز برخی حواشی در بازار خودرو جلوگیری نماید.

وی افزود: هیچ شخص یا گروهی امنیت ملی کشور را فدای سود خود نخواهد کرد و واردکنندگان نیز از این دایره مستثنی نیستند اما؛ دولت باید قبل از اعلام یک تصمیم این بخش را نیز از دلایل و چرایی تصمیمات خود با خبر کند.

این کارشناس بازار خودرو، کشور را زیر فشار اقتصادی دانست و تاکید کرد: بازار خودرو نیز همانند بخش های دیگر اقتصادی کشور، تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد و گرانی های اخیر و افزایش تعرفه این فشار را مضاعف و سهم وارداتی ها را در بازار کاهش خواهد داد.

وی در پایان پیش بینی کرد: به شخصه فکر می کنم واردات 70 هزار دستگاهی خودرو که سهم خودروهای وارداتی بود، به 40 هزار دستگاه کاهش پیدا کند زیرا با افزایش قیمت خودروهای وارداتی قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری از افراد که قبل از گرانی ها می توانستند در دایره افراد توانمند در خرید خودروهای خارجی به حساب آیند، امروز از این دایره خارج شده و تنها می توانند خودروهای داخلی را خریداری کنند.

کد خبر 97417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha