دولت در سال آینده راهی جزء واردات خودرو ندارد / دور باطل قانون گذاری مجلس برای واردات خودرو

دولت چه با برجام و چه بدون پذیرش برجام، در سال آینده راهی جز واردات خودرو و از سر گرفتن جریان واردات خودرو برای تعادل بخشی به بازار ندارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو ، کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1401 با واردات 50 هزار خودروی سواری به کشور در سال آینده موافقت کرد. این، دومین اقدام وکلای ملت برای آزادسازی واردات خودروهای خارجی است. پیش‌تر طرح مجلس مبنی بر ‌واردات خودرو به ازای صادرات توسط شورای نگهبان برای دومین بار مورد اشکال قرار گرفت و برگشت خورد.

اگر چه با برگشت خوردن این طرح، ایرادات مد نظر شورای نگهبان رفع شد، اما چون هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، واردات خودرو را در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی دانست، مصوبه موردنظر باز هم ناکام ماند و در نهایت این مصوبه راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و همچنان رایزنی مجلس برای جلب‌نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه «واردات خودرو به ازای صادرات» ادامه دارد.

در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند اخطارهای اخیر کیفی به خودروسازان و همچنین تذکر مقام معظم رهبری، باعث شده که دولت و مخالفان طرح واردات، به دنبال فعال کردن مسیرهای ورودی خودرو به بازار باشند.

حال در شرایطی که مجلس و دولت پس از گلایه های رهبری نسبت به کیفیت خودروهای داخلی به دنبال راهکاری برای پاسخ گویی به انتظارات جامعه و همچنین تذکرات رهبری است آیا می توان امیدی به رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده از مسیر طرح های مجلس داشت و در صورت پذیرش برجام چه شرایطی پیش روی بازار خودرو و و مسیر واردات خودرو خواهد بود؟


نفوذ و لابی خودروسازان عامل دست کاری بازار خودرو

در این زمینه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با طرح این پرسش که چرا مجلس باید در خصوص واردات خودرو قانون گذاری کند، گفت: تعلل دولت قبل و مشکلات و موانع زیادی که برای واردات خودرو ایجاد نمود متاسفانه برای مردم و حاکمیت هزینه زایی کرد، شرایطی که حاصل آن اتفاقاتی است که امروز در بازار خودرو رخ داده است.

وی افزود: دست کاری بازار خودرو و ممنوعیت واردات خودرو که در دولت قبل رقم خورد، 100 درصد با نفوذ و لابی خودروسازان انجام شد و متاسفانه به اسم حمایت از اشتغال و تولید شکل گرفت.

وی با بیان اینکه اصلا چرا در طرح کمیسیون تلفیق مجلس واردات 50 هزار خودرو سواری مطرح است، تاکید کرد: بر چه مبنایی پیشنهاد 50 هزار خودرو وارداتی در کمیسیون تلفیق مطرح شده و بر چه اساسی این رقم واردات سواری کشش بازار را داشته باشد، شاید 5 هزار دستگاه کافی باشد و یا 50 هزار دستگاه هم کم باشد و نیاز به واردات 250 هزار دستگاه باشد این از جمله موضوعاتی است که باید به اهل آن سپرده شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از تبعات دخالت دولت ها در صنعت خودرو، بخش زیادی از وضع فعلی بازار خودرو را نتیجه دخالت دولت در تصمیمات خودرویی دانست و تاکید کرد: دلیل این میزان توجه به صنایع خودروسازی از سوی دولت ها به وضوح مشخص و به جهت ذی نفع بودن دولت ها و البته برخی افراد خاص است که همواره در دولت ها با هر گرایش و جناح سیاسی وجود داشتند.

دادفر ادامه داد: این افراد که همواره اسپانسر همه امور در کشور هستند، هیچ زمان نمی گذارند در حوزه خودروسازی مردم به آن چیزی که می خواهند برسند چرا که مهمترین هدف آنها کسب منافع شخصی و گروهی و همچنین ایجاد نارضایتی عمومی است.

 

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو



وی با تاکید بر اینکه منظور از لابی خودروسازان در حوزه واردات خودرو، مدیران شرکتهای خودروسازی نیستند، تاکید کرد: امروز منافع خودروسازی توسط افرادی و در جای دیگری اتفاق می افتد و اگر در صنعت خودروسازی این منافع کسب می گردید مسلما هم اکنون خودروسازی کشور با چنین اوضاع و این حجم از زیان انباشته مواجه نبود.

 

مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تاریخ انفضاء ندارد

وی در ادامه به ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 و اظهارات یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تاریخ انقضای مصوبه ممنوعیت واردات خودرو از خرداد ماه سال آینده اشاره و خاطر نشان کرد: به هیچ وجه مصوبه ممنوعیت واردات خودرو شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در سال ۹۷ زمان انقضاء نداشت و هر زمان می خواستند می توانستند مصوبه ممنوعیت واردات خودرو را لغو کنند.

این مقام صنفی در حوزه واردات خودرو همچنین با توجه به اهداف طرح ساماندهی صنعت خودرو و پیگیری ماده 4 این طرح در خصوص واردات خودرو گفت: با تغییراتی که در طرح اولیه ساماندهی صنعت خودرو صورت گرفته امروز ملغمه ای ارائه شده است که به هیچ دردی نمی خورد چرا که هدف اولیه این طرح حمایت از مصرف کننده به مفهوم واقعی بود در حالی که بسیاری از مواد این طرح حذف شده است.

به گفته دادفر طرح ساماندهی صنعت خودرو طرحی فاقد خاصیت و مستهلک کننده و از بین برنده سرمایه و زمان مجلس است.

 

مجلس با طرح ساماندهی صنعت خودرو بازی خورد

وی افزود: متاسفانه برخی افراد به اصطلاح صاحب فکر در دولت قبل و فعلی با انجام ندادن وظایفشان توپی را با عنوان طرح ساماندهی صنعت خودرو داخل مجلس انداختند و متاسفانه مجلس نیز بازی خورد و به جای اینکه وضع موجود را نقد کند به دور باطل قانون گذاری افتاده است.

وی در ادامه در خصوص تاثیر پذیرش برجام بر جریان واردات خودرو گفت: اگر برجامی اتفاق بیافتد دولت راهی جز واردات خودرو نخواهد داشت و چنانچه برجام و توافقی هم صورت نگیرد باز هم حاکمیت راهی جز واردات خودرو و از سر گرفتن جریان واردات ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با توجه به تاکید وزیر صمت در حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده بواسطه افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار تصریح کرد: در شرایط کنونی که تولید خودروسازان کاهشی است دستیابی به تعادل در بازار و حذف قرعه کشی جز با ایجاد بستری برای واردات خودرو ممکن نخواهد شد.

دادفر در پایان با بیان اینکه امروز خودروسازان علاوه بر پاسخ گویی به مردم باید به رهبری نیز در خصوص کیفیت تولیدات پاسخ دهند، تاکید کرد: خودروسازان داخلی باید امروز با تولیدات داخلی باکیفیت رضایت مردم را کسب کنند و در غیر این صورت باید با واردات خودرو این رضایت کسب شود.
 

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 137198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha