لایحه پرحاشیه اخذ عوارض تردد خودروها از معابر شهری

پرشین خودرو: خبر تهیه و ارسال پیش نویس پولی کردن پنج تونل و بزرگراه پایتخت از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در برخی رسانه ها منتشر شد که واکنش های زیاد افکار عمومی را به همراه داشت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، آنگونه که برخی منابع اعلام کردند بر اساس این لایحه تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض می شوند و خودروها برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند .
گفته شده حداقل عوارض پیش‌بینی شده حدود سه ‌هزار تومان است. طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر و نیز ساعت تردد ازجمله شاخص های تعیین میزان عوارض اعلام شده است.
مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در واکنش به آن، در اطلاعیه ای با اشاره به اینکه شهرداری هیچ طرحی را برخلاف مصلحت عمومی اجرا نمی کند، اعلام کرد: پولی شدن تونل های پایتخت هنوز به تایید شهردار نرسیده است.
شهرداری تهران همچنین افزود: هر طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می آید در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچگونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی شود.
بررسی امروز(22 دیماه) رسانه های منتسب به دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب ضمن وارد کردن انتقاداتی به این طرح، امکان اجرایی شدن آن را محتمل می دانند.
این رسانه ها همچنین به واکنش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در توضیح این که این طرح در حد پیشنهاد است پرداخته و در تازه ترین گزارش ها از تایید نشدن این لایحه توسط پیروز حناچی شهردار تهران خبر می دهند.
رسانه های اصولگرا نیز در انعکاس اخبار مربوط به این موضوع، به طرح ادعاهایی مبنی بر اجرایی شدن اندیشه اصلاح طلبان در پرهزینه کردن تهران برای شهروندان، هزینه مدیریت شهری برای اداره تهران از جیب مردم و خلاف قانون بودن دریافت عوارض بزرگراه و تونل‌های شهری پرداختند.

رسانه های اصلاح طلب
................................
** لایحه پولی شدن تونل ها و بزرگراه ها و مواضع شهرداری
روزنامه ایران در مطلبی به واکنش های پر حاشیه علیه خبر «پولی شدن تونل‌ها و بزرگراه‌های تهران» پرداخته است. این روزنامه نوشت: واکنش‌هایی که در نهایت شهرداری تهران را وادارکرد تا در اطلاعیه‌ای، به مردم اطمینان خاطر دهد هیچ طرحی برخلاف مصالح عمومی اجرا نمی‌شود.دراین اطلاعیه آمده است؛ «این لایحه هنوز به استحضار و تأیید دکتر حناچی، شهردار تهران نرسیده و صرفاً در مرحله پیشنهاد است.»
ایران در ادامه افزود: باید مسئولانی را که اصرار به تصویب چنین لایحه‌ای دارند و اتفاقاً کشورهای دیگر را هم الگو قرار می‌دهند، در برابر چندین سؤال قرار داد. اول اینکه در کدام یک از مسیرهایی که اعلام شده، وسایل حمل و نقل عمومی طبق استانداردها تعبیه شده است؟ دوم اینکه برای سرریز ترافیکی که به مسیرهای جایگزین می‌رود، چه برنامه‌ای دارید؟ آیا درساخت این تونل‌ها و بزرگراه‌ها از عوارض شهروندان استفاده نکرده‌اید، پس چه لزومی دارد که دوباره پول بگیرید؟آیا تاکسی سوارها می‌توانند از موج سنگین هزینه‌های تاکسی در امان باشند! شهروندانی که به ناچار روزانه از چند مسیر تردد می‌کنند، چه وضعیتی خواهند داشت، چگونه می‌توان مطمئن شد که این عوارض، صرف حمل و نقل عمومی خواهد شد!

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر 'آیا این یک شهر‌فروشی است؟' نوشت: پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران در زمانی که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود بیان کرده بود که احتمال دارد برخی بزرگراه‌های درون‌شهری تهران به بخش خصوصی فروخته شده و خودروها برای عبور از این بزرگراه‌ها، عوارض بپردازند... او بیان کرده بود که این اتفاق در مورد بزرگراه شهید شوشتری که در حال احداث است، اجرایی خواهد شد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و اخذ عوارض، اتوبان بعثت به شهید شوشتری پیوند می‌خورد. تجربیات کشور‌های توسعه‌یافته اظهارنظر‌های شهردار تهران را تایید می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا، مردم برای تردد از اتوبان‌ها در سطح شهر، عوارض می‌پردازند.

سایت فرارو درباره توضیحات مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در خصوص پیشنهاد پولی شدن عبور از تونل های شهری نوشت: «... این طرح هنوز به استحضار و تایید دکتر حناچی شهردار تهران نرسیده و صرفا در مرحله پیشنهاد است. هر گونه طرحی که در دوره جدید مدیریت شهری به اجرا در می‌آید، در راستای مصلحت و منفعت عمومی جامعه خواهد بود و در این دوره هیچگونه طرحی که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمی‌شود. مدیریت شهری با درک شرایط دشوار اقتصادی موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان می‌داند و از اجرای هر گونه طرحی که باعث افزایش هزینه، ایجاد دشواری و بروز نگرانی برای شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.»

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در حاشیه مراسم ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اخذ عوارض از تونل‌های شهری گفت: در حال حاضر برخی مسائل در حوزه کارشناسی مطرح می‌شود و در همین حوزه کارشناسان مختلفی اظهار نظر می‌کند اما بی تردید زمانی چنین موضوعاتی عملیاتی شود که شهرداری نسبت به ارسال لایحه اقدام کند و موضوع در شورا مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و نهایتا شورا آن را بپذیرد تا اجرایی شود... هنگامی که هیچ یک از این اتفاقات نیفتاده پس موضوع خاصی مطرح نیست و از رسانه‌ای که این موضوع را منتشر کرده است گله مند هستم چرا که اساسا این موضوع واقعیت ندارد.

** بررسی آثار اقتصادی، ترافیکی و روانی طرح مذکور
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیده فاطمه ذوالقدرنماینده مردم تهران در مجلس اجرایی شدن تصمیم معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را موجب دو پاره شدن شهر به دو دسته پولدارها و بی پول‌ها دانست و افزود: اولین واکنش عموم مردم به تصمیم شهرداری تهران، سرازیر شدن موج ترافیک از این مسیرها به سایر خیابان‌های اصلی و فرعی شهر و تشدید ترافیک به ویژه ترافیک صبحگاهی و شبانگاهی و قفل شدن خیابان‌ها و کوچه های اطراف تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر شده و بی نظمی و ترافیک سنگین را به شبکه خیابانهای اصلی و فرعی و کوچه های شهر هدایت می کنند.
ذوالقدر با تشریح آثار روانی و اقتصادی این تصمیم شهرداری تهران، گفت: مدیران شهرداری تهران با طرح چنین ایده ها نشان می دهند که به فشارهای اقتصادی ناشی از نابسامانی‌های ارزی، گران شدن گوشت قرمز، مرغ، لوازم خانگی و در یک کلام گرانی مایحتاج عمومی مردم توجهی ندارند و در فکر گسترش دامنه درآمدزایی به مسیرهای تردد شهروندان هستند.

روزنامه آفتاب یزد با تیتر 'دست در جیب مردم برای جبران کسری بودجه؟' نوشت: تهران، کلانشهری که هوای آلوده اش نفس کشیدن را دشوار می کند، ترافیک هر روزه اش عمر ساکنان این شهر را تلف می کند به گفته کارشناسان در زمان زلزله چیزی از آن باقی نخواهد ماند و به گفته مسوولان بیش از 25 درصد آن بافت فرسوده است؛ قرار است به شهری تبدیل شود که حتی برای تردد در آن نیاز به پرداخت مالیات است!

تارنمای انتخاب نیز به نقل از ذوالقدر نوشت: پولی شدن این تونل ها که از شریان های اصلی شهر تهران هستند نه تنها بر افزایش ترافیک در سایر مسیرها تاثیر مستقیم دارد، بلکه بواسطه اینکه خودروها برای کاهش هزینه، از این مسیرها تردد نکنند ناگزیر خواهند شد از مسیرهای جایگزین استفاده کنند که بالطبع افزایش مصرف سوخت، تشدید گره های ترافیکی، افزایش های هزینه تردد شهروندان و متاثر از این عوامل افزایش قیمت کالاها را به طور غیرمستقیم خواهیم داشت.
او ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به روزهای اخر سال که میزان تردد و ترافیک شهر تهران بیشتر می شود و از طرفی به خاطر پایداری هوا تشدید الودگی هوا را داریم و همچنین به واسطه حمایت از مردم و ممانعت از افزایش هزینه های زندگی این اقدام به هیچ وجه در شرایط حاضر به صلاح نیست، لذا ضروری است از دستور کار خارج شود.

نامه نیوز نوشت: قرائن حاکی از آن است که 'مدیران اصلاح‌طلب شهری' به دنبال تصویب این طرح و اجرای آن هستند و سیاست آنها 'گران کردن زندگی در پایتخت' است که پیش از این نیز طرح‌های از جمله اخذ عوارض طرح زوج و فرد و... را کلید زده‌اند.
در همین رابطه در ماه‌های آتی باید در انتظار طرح‌های جدید از سوی نمایندگان مردم تهران در شورای شهر تهران باشیم‌، طرح‌هایی که قطعاً به قشر ضعیف و متوسط جامعه، فشار بیشتری را تحمیل خواهد کرد.

رسانه های اصولگرا
...........................
**گران کردن زندگی در پایتخت توسط شهرداری
خبرگزاری تسنیم نوشت: طرح پولی شدن 5 تونل شهری اگر چه از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد قرارگرفته اما پشت پرده حکایت از آن دارد که مدیریت شهرداری تهران تصمیم به انجام آن دارد و در واقع مدیران اصلاح‌طلب شهری به دنبال گران کردن زندگی در پایتخت هستند.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان 'دومین دورخیز شهرداری برای گران کردن زندگی در پایتخت' نوشت: طرح پولی شدن 5 تونل شهری اگر چه از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفته اما پشت پرده حکایت از آن دارد که مدیریت شهرداری تهران تصمیم به انجام آن دارد و در واقع مدیران اصلاح‌طلب شهری به دنبال گران کردن زندگی در پایتخت هستند.

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: عجیب است گاهی اظهارنظرات و تصمیمات برخی از مسوولان خواسته یا ناخواسته مردم را دعوت به شورش می‌کند! این موضوع به تازگی در حوزه اداره شهر تهران بیش از پیش به چشم می‌خورد. خط‌شکن این موضوع استاندار سابق تهران بود که سیاست گران‌کردن هزینه زندگی در تهران را به عنوان یک ضرورت مدیریتی مطرح کرد و بعد از آن برخی از اعضای شورای شهر پایتخت تک‌مضراب‌هایی با این مضمون می‌نوازند و در نهایت نیز مدیریت شهر تهران در پی یافتن درآمد پایدار برای پایتخت، دست به جیب شهروندان شد.

جهان نیوز در یادداشتی کنایه آمیز و با تیتر ' درآمدزایی اصلاح طلبان از شهر سوخته‌ای که تحویل گرفتند' می نویسد: با این دست فرمانی که اصلاح طلبان جلو می روند اگر فشار افکارعمومی نباشد قطعا اندیشه پرهزینه کردن تهران را برای شهروندان عملیاتی می کنند. اصلاح طلبان از روزی که سکان مدیریت پایتخت را در دست گرفته‌اند از یک سیاست دم زده‌اند و آنهم گران کردن شهر تهران است. این موضوع تقریبا از سوی اغلب فعالان سیاسی و شخصیت‌های شاخص اصلاح طلبی مطرح شده است.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: تز و نظریه اصلاح طلبان این است که بایستی شهر تهران را گران کرد تا کسانی که توانایی مالی را ندارد از شهر بروند و شهر خلوت شود تا بتوان آنرا مدیریت و اداره کرد. اصلاح طلبان آشکارا از تمرکز زادیی از شهر تهران صحبت می کنند، اما به نظر می رسد اهداف پنهانی نیز برای شعار گران کردن شهر تهران وجود دارد. این طرح نوعی اشرافیت گرایی را نیز به نمایش می گذارد و البته درآمدزایی از شهر تهران و جداسازی تهران به عنوان یک تافته جدابافته از کل ایران نیز از جمله اهدافی است که اصلاح طلبان دنبال می کنند. قطعا با توجه به تمرکز سیاسی و خدماتی و اقتصادی که در شهر تهران وجود دارد گرانتر کردن شهر تهران سبب خلوت شدن آن نمی شود و تنها موجب مشقت بیشتر کسانی که کارشان به پایتخت گیر کرده است، می شود.

 

عوارض

 


** نحوه مدیریت شهر تهران
روزنامه وطن امروز در یادداشتی در این باره نوشت: این روزها اظهارات و تصمیم‌های مدیریت شهری پایتخت نشان می‌دهد برای رفع مشکلات این کلانشهر راهی جز گرفتن هزینه زندگی از جیب مردم ندارند! مدیریت شهری که از سال گذشته با اجرای طرح ترافیک جدید، زمزمه‌هایی را مبنی بر پولی کردن برخی بزرگراه‌ها و تونل‌ها و همچنین دریافت عوارض تردد در محدوده زوج و فرد مطرح کرده بود، حالا بر اساس شواهد به نظر می‌رسد برنامه جدی‌تری برای اجرایی کردن این تفکر دارد.
وطن امروز افزود: جالب اینجاست که پیشنهاد این طرح در شرایطی دوباره مطرح شده است که این روزها پیروز حناچی، شهردار تهران است؛ شخصی که پیش از این زمانی که معاون محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران بود، نظریه ساخت بزرگراه‌های جدید و دریافت عوارض تردد را مطرح کرده بود!

روزنامه صبح نو تیتر نخست خود را به موضوع عوارض برای تردد از تونل های شهری و بزرگراه صدر قرار اختصاص داد و با طرح این ادعا که مدیریت اصلاح‌طلبان در اداره شهر به‌دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران است، افزود: مدیران اصلاح‌طلبی که در یک سال و چند ماه گذشته اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند، گویا تنها راه کاهش مشکلات پایتخت را در گران کردن هزینه زندگی در این شهر می‌دانند. این امر را باید شاه‌بیت اقدامات صورت گرفته در تهران دید.

** دریافت عوارض بزرگراه و تونل‌های شهری خلاف قانون است
روزنامه فرهیختگان نوشت: درکل اجرای این لایحه و دریافت پول و عوارض برای تردد در اتوبان‌ها و تونل‌های شهری از نظر قانونی خلاف است و برای چیزی که از مردم یک‌بار عوارض گرفته شده نباید دوباره عوارض گرفته شود.
این روزنامه به نقل از ابوالفضل قناعتی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر سابق تهران نوشت: «این لایحه در دوره چهارم شورای شهر هم از سوی شهرداری تهران در قالب درآمدهای پایدار به شورا آمده بود. اما همان زمان ما چند موضوع را لحاظ کردیم و به موجب همان موضوعات هم این لایحه را تصویب نکردیم.

** اخذ عوارض مصداق شهرفروشی
سایت مشرق نیوز در انتقاد به طرح اخذ عوارض آن را مصداق شهرفروشی دانسته بود که بزرگراه‌ها را دراختیار گروهی خاص قرار می‌دهد و همچنین با ایجاد عوارضی‌ها در بزرگراه‌های شلوغ تهران به میزان ترافیک شهری افزوده خواهد شد. موضوعی که در رابطه با شهرفروشی مطرح شد باتوجه به آنکه این عوارض برخلاف عوارض و خلافی‌های ساختمانی و فروش تراکم تنها برای یک‌بار کسب نخواهند شد و به نوعی درآمد پایدار و دایمی برای شهرداری تهران ایجاد می‌کنند، مصداق شهرفروشی در معنای دقیق نیستند. شهرداری تهران پیش‌تر در اخذ عوارض به صورت اتوماتیک نیز اقداماتی داشته است. شهرداری تهران در سال 97 تغییراتی برای اجرای طرح زوج و فرد و ترافیک درنظر گرفت و سامانه LEZ را راه‌اندازی کرد که با ثبت پلاک خودروها توسط دوربین و کنترل معاینه فنی خودرو و ثبت آن در سامانه و خرید طرح، مجوز حضور برای آنها در محوطه طرح خواهد داشت وگرنه برای آنها جریمه صادر خواهد شد، درنهایت این طرح استفاده از طرح ترافیک را بهبود بخشید.

** واکنش ها به پولی شدن تردد از تونل های شهری
خبرگزاری مهر به نقل از محمدعلی کرونی دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نوشت: به جای پیگیری درآمدهای قابل وصول مانند مجتمع های ایستگاهی مترو، فاینانس های مترو و پارک حاشیه ای و بدون مشورت با کمیسیون صرفا با مطرح کردن موضوع پولی کردن تردد در تونل ها به دنبال انحراف اذهان از کاستی ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک هستند.

کد خبر 108268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha