پیش بینی حذف بندهای مربوط به واردات از طرح ساماندهی بازار خودرو

پرشین خودرو: باید واردات خودرو به عنوان یک اهرم فشار و الگو پیش روی خودروسازی داخلی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود اینکه امروز کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو که با رویکرد کاهش رانت در این صنعت و استفاده از پتانسیل‌ های داخلی و ایجاد فضای رقابتی در بازار به تصویب رسید اما به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نمایندگان مجلس اجازه تصویب کامل این طرح را نخواهند داد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به نتایج مثبت طرح ساماندهی بازار خودرو بر رفع انحصار از بازار خودرو اظهار داشت: انحصاری‎ بودن صنعت خودرو طی چند دهه گذشته علاوه بر باز نگه ‎داشتن این صنعت از پیشرفت و حرکت رو به ‌جلو، موجب نارضایتی مشتریان از خدمات و پاسخگویی خودروسازان به تعهدات عملکردی آن‎ها شده است بنابراین کلیات طرح بسیار خوب است اما به نظر نمی رسد بندهایی که مربوط به واردات است به تصویب نهایی رسیده و اجرایی شود.

وی افزود: بدون تردید بخش هایی از طرح که مربوط به واردات خودرو و افزایش سالیانه 5 درصدی واردات خودرو است از این طرح حذف خواهد شد و نمایندگان مجلس اجازه تصویب کامل این طرح را نخواهند داد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، از آنجا که دولت هم حامی تولیدکننده و هم مصرف کننده است و این تناقص منافع است بنابراین با توجه به این شرایط و مالکیت دولت در خودروسازی ها بعید است این بخش از آن که مربوط به واردات خودرو است به تصویب برسد.

 



دادفر اضافه کرد: در صورتی که تمام بندهای این طرح به تصویب نهایی نمایندگان برسد بازار خودرو، بازار آزاد و رقابتی خواهد شد و در غیر این صورت با ادامه ممنوعیت واردات بازار انحصاری خودرو در داخل ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به تبعات ادامه ممنوعیت واردات خودرو به خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: موضوع واردات خودرو نباید به عنوان ممنوعیت دائمی حتی در زمان تحریم ها متوقف باقی بماند و باید واردات خودرو به عنوان یک اهرم فشار و الگو پیش روی خودروسازی داخلی قرار گیرد.

دادفر تاکید کرد: ادامه ممنوعیت واردات خودرو، فعالان این حوزه اقتصادی را به طور کامل ورشکست و موجب از بین رفتن سرمایه های بخش خصوصی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که فرایند واردات خودرو در سال آینده همانند سال جاری متوقف بماند، بدون شک شرکت های واردکننده همچنان در گیر بخشی از شکایات متقاضیان در دادگاهها و شعب تعزیرات حکومتی خواهند بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت : اظهارات مسئولان و دولت بر این امر دلالت دارد که متاسفانه احتمال ادامه دار بودن شرایط فعلی در سال آینده بیشتر از تغییر آن است و با این وضعیت اتلاف سرمایه بیش از این برای شرکتهای واردکننده منطقی به نظر نمی رسد.

دادفر در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر نمایندگان رسمی، سال جاری را به سختی پشت سر گذاشتند و با ادامه توقف واردات توان سرپا نگه داشتن بنگاه های غیراقتصادی خود را برای سال آینده نخواهند داشت.

کد خبر 108786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha