کد خبر 119222
۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
 فرسودگی 8 میلیون خودرو تا سال 1404

پرشین خودرو: عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور داریم، گفت: خودروسازان موظفند معادل 25 درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند اما حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، سید یدالله مرتضوی در یک نشست خبری با بیان اینکه عمر مفید خودروها در برخی کشورها 5 سال است، اظهار داشت: در ایران سن فرسودگی خودروها 20 سال تعیین شده که هر چند تلاش‌هایی برای کاهش این عدد صورت گرفته اما هیچ وقت به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا سال 92 حدود 100 مرکز اسقاط در کشور داشتیم، افزود: ظرفیت این مراکز سالانه 1.5 میلیون دستگاه خودرو بود که هیچ وقت تمام این ظرفیت فعال نشد به طوری که در طول سال بیشتر از 250 تا 300 هزار دستگاه خودرو اسقاط نشده است.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط تصریح کرد: در این شرایط 120 مرکز دیگر نیز به تعداد مراکز اسقاط اضافه شد و در همین حال واردات خودرو نیز کاملاً قطع شد. از سویی خودروسازان داخلی نیز نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده اقدام نمی‌کنند که این مسائل باعث شد تا مراکز اسقاط با تعطیلی روبرو شوند و 15 هزار نفر کارگر این مراکز بیکار شوند.

 

اسقاط خودرو


وی با بیان اینکه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده به صورت یک طرفه توسط بخشنامه آقای شریعتمداری وزیر سابق صنعت ملغی شد، گفت: بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز اسقاط صورت گرفته که در حال حاضر بلااستفاده هستند.

مرتضوی توضیح داد: دولت بدون انجام کارشناسی، ظرفیت این مراکز را با این بهانه که می‌خواهد میزان اسقاط خودرو را افزایش دهد، بالا برد و به این ترتیب به چند نفر نورچشمی خود برای ایجاد مراکز اسقاط مجوز داد، در حالی که نباید در این زمینه انحصاری وجود داشته باشد در عین حال برای ایجاد مراکز جدید نیز باید ظرفیت سنجی صورت می‌گرفت.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط در حال حاضر کمتر از 5 درصد ظرفیت مراکز اسقاط کشور فعال است که دولت باید به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

مرتضوی همچنین با اشاره به بهانه تراشی‌های انجمن واردکنندگان خودرو برای عدم اسقاط خودروی فرسوده به ازای واردات خودروهای خارجی، گفت: خودروسازان موظفند معادل 25 درصد ظرفیت تولیدشان، خودرو از رده خارج کنند اما در شرایط فعلی حتی یک درصد هم اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد:‌ طبق قانون خودروسازان بر اساس حجم موتور خودروهای تولیدی باید به ازای تولید هر خودرو، بین یک تا 8 خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

به گفته وی از ابتدای اجرای قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تا کنون کمتر از 2 میلیون دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده که حدود 85 درصد آن توسط واردکنندگان خودرو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 3 میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور داریم، گفت: تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده کشور به 8 میلیون دستگاه خواهد رسید.

منبع: فارس

کد خبر 119222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha