سیاه شدن روغن موتور نشان دهنده زمان تعویض آن است؟

پرشین خودرو: روغن موتور مایه حیات خودرو است و بدون وجود آن موتور خودرو از کار می افتد. وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روان سازی و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور و هم چنین جلوگیری از فرسودگی می باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تعویض روغن موتور همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها بوده و هست به خصوص این مساله در خودروهایی که قیمت بالاتری دارند نگرانی بیشتری ایجاد می کند.

روغن به عنوان روان‌کننده قطعات موتور مورد استفاده قرار می گیرد و موجب افزایش طول عمر موتور می‌شود. اگرچه تولیدکنندگان روغن موتور به رانندگان توصیه می کنند پس از طی مسافت مشخصی اقدام به تعویض روغن خودرو نمایند اما در بعضی مواقع، روغن موتور کارایی خود را زودتر از زمان استاندارد از دست می‌دهد و در این شرایط ممکن است به موتور ماشین آسیب جدی وارد شود.



چرا روغن موتور باید تعویض شود؟

با پاکسازی دوده های حاصل از عملیات احتراق، روغن موتور آلوده شده و مواد افزودنی‌‌ای که در آن وجود دارند به همین دلیل، تجزیه و اکسید می‌شوند که رنگش را تیره می‌کنند.

در نتیجه در مدت عمر روغن، گرانروی آن بیشتر شده و خواص پاکنندگی ، جذب ذرات معلق و روانکاری آن کاهش می‌یابد و باید تعویض گردد.


علائم و نشانه های تعویض روغن موتور

علائم و نشانه های تعویض روغن عموما به سادگی قابل شناسایی هستند که با توجه به این امر می توان مدت زمان دقیقی را برای انتخاب بهترین نوع روغن و تعویض آن در نظر گرفت.

روغن موتور ترکیبی از روغن پایه و دیگر مواد افزودنی است که عموما از منابع معدنی و یا موادی مانند نفت خام تولید می گردد. شناخت عملکرد دقیق روغن موتور با یک مثال امکان پذیر خواهد شد.

روغن موتور در خودرو عملکردی مانند بالشت را خواهد داشت که به واسطه وجود آن، هیچ یک از قطعات با هم برخورد نمی کنند و اصطحکاکی بین آن ها ایجاد نمی گردد. برای اینکه زمان دقیق تعویض روغن خودرو را تعیین کنیم، لازم است تا به این علائم توجه نماییم.


- صدای موتور خودرو ( موتور باید به آرامی فعالیت کند و صدایی گوش خراش از آن ساطع نشود )
- حالت تیک تیک اتومبیل در زمان استارت
- لرزش اتومبیل در حالت سکون ( بی حرکت )
- کمبود میزان شتاب خودرو
- توجه به چراغ هشدار خودرو
- صدای کوبشی در موتور اتومبیل



سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان تعویض روغن است؟

بسیاری تصور می کنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن ان است. در صورتی که عکس ان صادق است.یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد نیاز به تعویض دارد. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است. یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور.


دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود.اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد.بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده ها و الودگی ها روی قطعات موتور و لابلای انها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت –سائیدگی –رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.
 

روغن موتور



عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور

شرایط کار و عملکرد موتور
کیفیت احتراق موتور
کیفیت فیلترهای هوا و روغن
مدت زمان ماندن روغن در کارتر


در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌های کوتاه، استارت زدن‌های مکرر، در جا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌های با گرد و غبار زیاد، شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سرد سیر)، (مناطق گرم سیر)، روغن موتور را هر 5000 هزار کیلومتر تعویض کنید.


روغن بعضی خودرو‌ها را می‌توان تا 12000 کیلومتر تعویض نمود اما باید توجه داشت که افزایش کیلومتر تعویض موجب افزایش صدمات ناشی از تجمع رسوبات به صورت لجن و کاهش کارایی به خودرو و آلودگی بیشتر محیط زیست می‌گردد.



زمان مناسب برای تعویض روغن خودرو

توصیه بیشتر سازندگان خودرو در مورد زمان و کیلومتر تعویض روغن موتور در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا هر 12000 هزار کیلومتر (7500 مایل)، یا هر یک سال یک بار می باشد. با این حال شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی .

زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، به مسافت طی شده خودرو و مدت زمان ماندن روغن در داخل کارتر موتور بستگی دارد. زیرا تغییرات خواص روغن موتور هم بستگی به مقدار کارکرد موتور دارد و هم بستگی به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است. موارد استثنایی مثلا استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن را جلو می‌اندازد.

توصیه شرکتهای نفتی در مورد زمان تعویض روغن جهت محافظت بیشتر موتور خودرو 3 تا 6 ماه، بدون هیچ کارکردی و حداکثر کیلومتر 4800 (300 مایل ) درهر شرایط کارکرد می‌باشد.



چند نکته در مورد روغن موتور خودرو

روغن های موتور با سطح کارآیی پایین تر به هیچ وجه نباید برای موتورهای با تکنولوژی بالاتر استفاده گردد. در مورد استفاده از روغن های با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی تر نیز بایستی جانب احتیاط را نگهداشت و در صورت لزوم تفاوت سطوح از یک درجه بیشتر نباشد. اختلاط دو نوع روغن موتور غیرهمنام و یا با دو سطح کیفی متفاوت دارای اثرات نامشخصی بوده و به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

دلیل این موضوع تاثیر متقابل مواد افزودنی بعضا متفاوت موجود در روغن ها بر روی یکدیگر و ایراد صدمات شدید به موتور می باشد. با توجه به عوامل گوناگون از قبیل کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، ترافیک، نوع رانندگی و بسیاری موارد دیگر کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور عموما قابل حصول نبوده و تعویض روغن قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد، توصیه می گردد.

هنگام تعویض روغن موتور خودرو، بهتر است فیلتر روغن نیر عوض شود. تعویض روغن با استفاده از دستگاه های مکش که از بالای موتور، روغن را تخلیه می نمایند چندان مفید نمی باشد. به دلیل تجمع رسوبات و آلودگی ها در کف کارتر روغن، تخلیه از انتهای کارتر موجب خروج بیشتر لجن و سایر آلاینده ها خواهد شد. متوسط زمان تعویض روغن در کشورهای پیشرفته صنعتی ۱۳۰۰۰کیلومتر و برای کشور ما، ایران این رقم حدود ۳۰۰۰کیلومتر می باشد.

استفاده از ظروف پلاستیکی نسبت به فلزی، مقرون به صرفه تر بوده و آلودگی کمتری داشته و میزان هدر رفتن روغن پایین تر خواهد بود. روغن موتور در هر صورت موجب آسیب به پوست گردیده و از تماس طولانی مدت با آن بایستی جدا اجتناب شود.

 

خبرنگار: عطیه بیگی

کد خبر 121367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید سلیمانی ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    ممنونم اما کامل نبود