اجرایی کردن شناسه کالا راهکار عبور از مشکلات بازار لوازم یدکی خودرو

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با اشاره به مشکلات جاری در بازار لوازم یدکی مانند جولان قطعات بی کیفیت و تقلبی، گفت: اصلی ترین راهکار کنترل و رفع مشکلات بازار قطعات یدکی خودرو اجرایی کردن شناسه کالا در بازار قطعات خودرو است.

احمدرضا رعنایی در گفت و گو با پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: بازار قطعات یدکی در یکسال گذشته با مشکلاتی نظیر ارز، ثبت سفارش و واردات دست به گریبان بوده است که این مشکلات موجب شده است تا در برخی قطعات که امکان تولید داخل وجود ندارد و نیازمند واردات است با مشکل کمبود مواجه شویم.

وی افزود: در شکل گیری این کمبود، مهمترین دلیل عدم موفقیت تجار در ثبت سفارش و تخصیص ارز به موقع بوده است.

رعنایی در ادامه با اشاره به بازار قطعاتی یدکی که در داخل تولید می شود، تصریح کرد: خوشبختانه در خصوص قطعاتی که در داخل کشور تولید می شود به دلیل همکاری قطعه سازان، مشکلی در تامین نیاز بازار وجود ندارد.

عضو انجمن قطعه سازان، دیگر مشکل بازار را جولان قطعات یدکی وارداتی بی کیفیت و تقلبی عنوان کرد و گفت: برخی از افراد با توجه به کمبودهای بازار اقدام به واردات کالای بی کیفیت از مبادی غیر رسمی و عرضه آن به بازار کرده اند که این امر هزینه های زیادی به مالکان خودرو وارد کرده است و موجب شده است تا ایمنی خودروها با مشکل مواجه شود و هزینه تعمیرات نیز بیش از حد افزایش یابد.

 

احمدرضا رعنایی



رعنایی، قطعات بی کیفیت زیرپله ای را نمونه ای دیگر از مشکلات مشتریان در بازار قطعات یدکی خودرو برشمرد و اظهار داشت: تعدادی از افرادی که به سوءاستفاده از شرایط بازار عادت کرده اند، این روزها قطعات بی کیفیت که عمدتا در شرکت های بی نام و نشان تولید می شود را در قالب برندهای مطرح داخلی و در بسته بندی های مشابه به بازار عرضه می کنند که این اجناس در کنار اجناس وارداتی بی کیفیت مشکلات عدیده ای را برای تعمیرکاران خودرو و مالکان به وجود آورده است.

این فعال صنعت قطعه سازی در خصوص راهکارهای کنترل شرایط موجود در بازار افزود: بازار قطعات یدکی نیازمند کنترل و نظارت بیشتر برای ساماندهی شرایط موجود است.

وی افزود: انتخاب ساز و کار درست و عزم جدی در میان نهادهای تصمیم ساز می تواند متضمن رفع مشکلات در بازار قطعات یدکی خودرو باشد که در این میان باید تصمیمات به درستی و با مطالعه اتخاذ شود و ارکان تصمیمگیر نیز نهایت همکاری را در رفع مشکلات داشته باشند.

رعنایی گفت: متاسفانه تا کنون به دلیل اینکه صورت مساله به درستی درک نشده است، اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات نیز در اکثر موارد به بیراهه رفته است.

 

بازار قطعات یدکی خودرو



عضو انجمن قطعه سازان بیان داشت: نهادها و سازمان های دولتی در کنار تشکل های خصوصی نظیر انجمن قطعه سازان از جمله ارکانی هستند که باید در خصوص مرتفع ساختن مشکلات بازار به جد کار کنند، در صورتی که این همکاری انجام شود می توان امیدوار بود که مشکلات کالای قاچاق و اجناس تقلبی در بازار رفع شود.

احمدرضا رعنایی با اشاره به برگزاری جلسات شناسه دار کردن کالاهای موجود در بازار در دوسال گذشته تصریح کرد: دو سال پیش جلسات زیادی برای شناسه دار کردن قطعات یدکی با مشارکت نهادهای مختلف برگزار شد که متاسفانه بعد از مدتی این جلسات اسیر بروکراسی اداری و دستورالعمل های دولتی شد و به سرانجام مورد نظر نرسید.

رعنایی در پایان خاطرنشان کرد: انجام صحیح شناسه دار کردن کالاهای وارداتی و تولید داخل می تواند مشکلات عدیده ای که هم اکنون در بازار قطعات یدکی خودرو وجود دارد را مرتفع سازد و هزینه هایی که از قبل این مشکلات به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وارد می شود را تا حد بسیاری کاهش دهد.

خبرنگار: فرشید آصفی

کد خبر 123611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha