عرضه قطعات یدکی تقلبی در بازار افزایش یافت! / سوء استفاده سودجویان از نابسامانی قیمت قطعه یدکی در بازار

یک مقام صنفی ضمن هشدار نسبت به کنترل بیشتر دستگاههای نظارتی برعرضه قطعات معیوب در بازار، از سهم 20 درصدی قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار قطعه یدکی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که رشد بی قید و بند نرخ دلار بیش از گذشته بر وضعیت بازار قطعه یدکی تاثیر گذاشته و موجب بی ثباتی قیمت در بازار قطعه یدکی شده است این موقعیت فضا را بیش از گذشته برای توزیع و عرضه کنندگان قطعات بی کیفیت و تقلبی نیز فراهم کرده است.

در چنین فضایی که برخی سودجویان با استفاده از آشفتگی در بازار قطعه یدکی اقدام به عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی در بسته بندی قطعات اورجینال و وارداتی به بازار می کنند فعالان بر لزوم کنترل بیشتر دستگاههای نظارتی بر مبادی ورودی به کشور تاکید می کنند.

این در حالی است که بارها شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان نیز نسبت به رشد فزاینده قطعات تقلبی و غیراستاندارد در بازار قطعات یدکی خودرو هشدار دادند با این حال رشد فروش قطعات غیراصلی و تقلبی در بازار لوازم‌ یدکی خودرو، کشف مجموعه های زیر زمینی تولید قطعات تقلبی و لوازم مستعمل و معیوب و بازسازی قطعات به نام برند های تجاری خودروسازان همچنان از دغدغه های این روزهای بازار و شرکتهای خدمات پس از فروش است موضوعی که بدون شک خسارات جبران ناپذیری را به مصرف کنندگان وارد خواهد کرد.

 



در همین زمینه سخنگوی اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید و هشدار نسبت به عرضه قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار گفت: اگر چه عرضه قطعات تقلبی و معیوب، معضل جدی در بازار قطعه یدکی است اما همچنان این قطعات سهم زیادی در بازار ندارند و حدود 15 تا 20 درصد از قطعات موجود در بازار را قطعات بی کیفیت و تقلبی تشکیل می دهند.

هزینه بالای تعمیرات مانع از خرید قطعات بی کیفیت شد

سید مهدی کاظمی با اشاره به تاثیر نوسانات بازار ارز بر رشد قیمت قطعات و رواج قطعات بی کیفیت افزود: البته در بازار آشفته کنونی هزینه نصب و تعمیرات بیش از خرید قطعات است به طوری که امروز مصرف کنندگان با وجود افت توان مالی بیش از اینکه در پی خرید قطعات ارزان باشند به دنبال تهیه قطعات یدکی اصلی وبا کیفیت هستند تا کمتر به تعمیرگاهها مراجعه کنند.

وی با این حال بر لزوم نظارت و کنترل بیشتر دستگاههای نظارتی بر مبادی عرضه قطعات تقلبی و برخورد با واحدهای تولید زیر پله ای تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از افزایش قطعات تقلبی در بازار علاوه بر برخورد با واحدهای تولیدی متخلف و زیر پله ای باید بر مبادی ورودی مثل گمرکات نظارت و کنترل بیشتری صورت گیرد چرا که نظارت بر بازار به تنهایی از عهده اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی خارج است اما در صورت همکاری گمرک و سازمان استاندارد با کارشناسان اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی می توان مانع از عرضه این قطعات در بازار شد.

مسئول رسیدگی به شکایات اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در پایان با اشاره به اینکه اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی به شخصه امکان برخورد و شناسایی افراد متقلب را از میان صنف 10 هزار نفری را ندارند تصریح کرد: با این وجود در صورت طرح هر گونه شکایت توسط مردم و یا دستگاهها اتحادیه به شکایت خریداران رسیدگی و با عرضه کنندگان قطعات بی کیفیت به شدت برخورد خواهد کرد.

کد خبر 124089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha