کد خبر 127669
۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
سایه سنگین واردات بر تولید تایر!

سخنگوی انجمن تایر با اعلام اینکه دولت متاسفانه واردات را بر حمایت از تولیدات داخلی ترجیح می دهد، گفت: چرا وقتی به یک مشکل برخورد می کنید، به جای حل آن در داخل کشور سراغ واردات می روید.

به گزارش پرشین خودرو، مصطفی تنها، با اشاره به اینکه متاسفانه در سال جاری به جای حمایت از تولیدکننده واردات به تولید ارجحیت پیدا کرده است، اظهار داشت: البته این موضوع در سالهای گذشته نیز اتفاق افتاده بود اما ما انتظار داشتیم در سال جهش تولید روال تغییر نکد اما متأسفانه همچنان وارد مقدم بر حمایت از تولید است.


وی با بیان اینکه در سال 98 حدود 500تا 600 میلیون دلار هزیه صرف واردات انواع تایر شده است، گفت: این درحالیست که یکی از طرح های تولیدکنندگان در تولید تایر سنگین معطل منابع 25 میلیون دلاری است. در صورت تخصیص این منابع به این طرح 17 درصد نیاز کشور می تواند تأمین شود.


سخنگوی انجمن تایر کشور با اعلام اینکه چندین بار پیگیری هایی برای به سرانجام رسیدن طرحهای تولید تایر در داخل کشور انجام داده‌ایم، افزود: متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد حتی برخی با مشاهده طرح ها تعاریف مختلفی از مثبت بودن آنها مطرح کردند اما در نهایت ما نتوانسته ایم طرح ها را ه سرانجام برسانیم.

تنها با تاکید براینکه امروز بخش تولید تایر در تأمین مواد اولیه و دریافت ارز با مشکلات متعددی روبروست، گفت: اگر ما بتوانیم در زمان مقرر تخصیص ارز را دریافت کنیم به راحتی این موضوع قابل انتقال نیست تا بتوانیم کالا را وارد کشور نماییم طرف خارجی ال سی ما را قبول نمی کند پول نقد می خواهد ما نیز باید با مشقت تمام پول نقد را به حساب آنها واریز و در نهایت بعد از چندین ماه کالا را در گمرکات تحویل بگیریم.

 

تولید تایر



وی افزود: پیش از این ما 10 تا 15 درصد برای خریدهای خارجی پیش پرداخت را انجام و ما بقی را در زمان تحویل کالا در گمرکات پرداخت می کردیم اما امروز باید با پول نقد کار کنیم به ما بگویید با فشار فعلی چگونه می توانیم نقدینگی مورد نیاز را برای تامین مواد اولیه خود داشته باشیم. شرکتها مجبورند وام بگیرند که در ازای آن هزینه سربار انها افزایش پیدا کرده و هزینه سربار تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده کالا می گذارد.

سخنگوی انجمن تایر کشور با تأکید براینکه امروز بخش تولید نیازمند حمایت ویژه دولت است، تصریح کرد: باید نگاه به تولیدکننده تغییر کند ما مجرم نیستیم چرا نگاه دولت درمان مشکلات بخش تولید نیست. چرا به محض اینکه در تأمین یک کالا مشکل بوجود می اید دولت به جای حل آن مشکل در داخل کشور سریع سراغ صادرات می رود. اگر اراده حل مشکلات در داخل کشور وجود داشت به طور حتم وضعیت تولیدکنندگان به شکل دیگری بود.

تنها با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد از مواد مورد نیاز این صنعت از محل واردات تامین می شود، گفت: البته وابستگی ما به واردات فقط به این درصد اکتفا نمی شود بلکه 60 تا 70 درصد مابقی مواد داخلی مورد نیاز ما به صورت غیرمستقیم به ارز وابسته است. مثلاً سیم های مورد استفاده شده در تایرها باید از فولادهایی باشد که فقط از واردات تامین می شود جالب اینجاست نصب آن سیم ها در لاستیک ها نیازمند موادی است که آنها نیز وارداتی است. علاوه بر این مواد اولیه تولید نخ تایرها نیز وارداتی است. در این شرایط به ما بگویید با نوسانات نرخ ارز و شرایط عمومی اقتصاد چگونه می توانیم حجم تولید را افزایش وحتی محصول را با قیمتی ارزان در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

سخنگوی انجمن تایر با گلایه از اینکه در تخصیص و اولویت بندی ارز به واحدهای تولیدی نیز سیاست های مختلفی به کار گرفته می شود، گفت: ما نیازمند یک سیاست روشن برای حمایت از تولیدکنندگان هستیم با تصمیمات مقطعی به هیچ عنوان به نتیجه نخواهیم رسید. امروز کمبود نقدینگی در بخش تولید بسیار زیاد است که افزایش نرخ ارز نیز آن را تشدید کرده است. تولیدکننده نه می تواند بدهی های قبلی خود را بدهد و نه می تواند برای گردش کار خود از سیستم بانکی پول دریافت کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 127669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha