دسته بندی خودروهای اسپرت را بشناسید

چه عاملی باعث تمایز خودروی اسپورت، سوپرخودرو و اَبَرخودرو [هایپرکار] می شود؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سایپانیوز، بگذارید برای روشن شدن موضوع از یک مثال استفاده کنیم و مانند ستاره دادن به هتل ها، خودروها را هم با ستاره مشخص کنیم. یک خودروی اسپرت در حد متوسط باید 4 ستاره بگیرد چون خیلی به زمین نزدیک است و رانندگی با آن حس و حال خیلی خوبی دارد. سوپرکار یا خودروی سوپر باید هر 5 ستاره را دریافت کند. اما وقتی صحبت از اَبَرخودرو یا هایپرکار یا مگاکار می شود دیگر این مقیاس ها قابل استفاده نیست و شاید بتوان گفت مثل هتل هفت ستاره است که یک سوئیت رویال آن شبی 24 هزار دلار است (مثل برج العرب در دبی) چون شاتل [سرویس رفت و آمد] این هتل خودروی رولز-رویس است و مشتریان می توانند از هلیکوپتر خصوصی استفاده کنند.

به بیان دیگر، خودروهای اسپرت، به زبان ساده فقط برای سرگرمی و لذت طراحی شده اند. این خودروها اصلاً کابردی نیستند و کسی با آنها برای خرید از خواربارفروشی نمی رود. طراحی آن طوری است که راننده از شتاب و سرعت آن لذت می برد. می توانند چهار در باشند یا دو در.

مثل دوج چالنجر، فورد موستانگ،‌ مزدا میاتا، شورولت کوروت، تویوتا سوپرا، و پورشه 911. سوپرکارها یا خودروهای سوپر یک پله بالاتر هستند مثل مک لارن 720 اس، لامبورگینی آوانتادور سوپرولوس، فورد جی تی، آستون مارتین ونکویش، فراری اس اف 90 استرادل. زمانی که یک سوپرکار را در جاده می بینید، تحسین شما را بر می انگیزند. اما هایپرکار یا اَبَرخودرو حکم اسب تک شاخ را دارد و تعداد خیلی کمی از آن در دنیا وجود دارد و خیلی به ندرت در خیابان ها و جاده ها دیده می شود. تنها 0.1‌ درصد از جمعیت پولدارها وسع خرید آن را دارند.

 

ابر خودرو



از لحاظ سرعت، شتاب و قدرت به طور کلی عملکرد هم همین ترتیب برقرار است یعنی اگر خودروی اسپورت سریع، با شتاب و پرقدرت است، سوپرکار از این بابت بهتر و اَبَرخودرو در بالاترین سطح قرار دارد. برای مثال توآترا SSC Tuatara عنوان سریع ترین خودرو را از آن خود کرده چون با قدرت 1750 اسب بخار می تواند به سرعت 300 مایل در ساعت (480 کیلومتر در ساعت) برسد.

با قیمت 1.9 میلیون دلار فقط 100 دستگاه از این خودرو تولید شده است. مک لارن اسپیدتیل Speedtail با قیمت 2 میلیون دلار فقط 106 خریدار داشته است و جالب این که حتی قبل از اسم گذاری مشتریان آن معلوم بودند. بوگاتی ویرون سوپراسپورت، فِراری لافِراری و پاگانی 720 اسب بخار هوآیرا Huayra همگی در دسته بندی اَبَرخودرو می گنجند.

باید توجه داشت که دوج چلنجر SRT Super Stock مدل 2020 با 807 اسب بخار و موتور 8 سیلندر با گنجایش 6.2 لیتر هم جزو سوپرکارها به حساب نمی آید با این که فقط 200 دستگاه از آن تولید شده و قیمت آن هم حدود 100 هزار دلار است.

با این که این خودروی قدرتمند، شگفتی آفرین است اما مثل خودروهای سوپرکار باعث باز شدن دهان از تعجب نمی شود. حتی لکسوس ال سی 500 هم ویژگی های یک سوپرکار را ندارد. معنی آن این نیست که این دو خودرو پرهوادار و پرطرفدار شگفت انگیز و دوست داشتنی نیست، فقط در طبقه بندی یا دسته بندی قرار نمی گیرد.

حالا فرض کنید شما هم می توانستید در گاراژ منزل خود یکی از این خودروها را داشته باشید، شما کدام را انتخاب می کردید؟

کد خبر 129077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha