شفاف سازی بازار قطعه یدکی با حمایت از کسب و کارهای قانونی / علت جایگزینی تولیدات فیک و قاچاق با قطعات اصلی چیست؟

با وجود بازار 10 میلیارد دلاری که در حوزه قطعه یدکی وجود دارد هر گونه ادعا برای مقابله با ورود قطعات قاچاق و تقلبی در چنین بازاری بسیار سخت و دشوار است اما با حمایت و گسترش کسب و کارهای قانونی در این بخش و توجه رسانه ها و حاکمیت می توان امید داشت که بازار قطعه یدکی شفاف سازی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با تغییرات و افزایش نرخ ارز و مشکلاتی که بواسطه تحریم ها در تولید، واردات و کمبود در بازار بوجود آمد قیمت لوازم یدکی خودرو در دو سال اخیر افزایش قابل توجهی یافت و این موضوع مشکلاتی را نیز برای مصرف کنندگان با افزایش عرضه قطعات غیر استاندارد، تقلبی و زیر پله ای ایجاد کرد.

بر اساس اطلاعاتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است، طی سال‌های اخیر میزان قاچاق قطعه و لوازم یدکی خودرو به کشور افزایش داشته است. به طوری که در سال 97 و با شروع تحریم صنعت خودرو، رقم قاچاق قطعه از دو میلیارد دلار فراتر رفت و سال 98 نیز دو میلیارد و 400 میلیون دلار قطعه قاچاق وارد کشور شده است و در این میان در شش ماهه اول سال جاری نیز میزان قاچاق قطعه طبق برآوردها بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

بخش مخاطره آمیز این موضوع آنجاست که این قطعات غیراستاندارد و کم کیفیت در بسته بندی های جعلی خارجی و گاه با استفاده از برند و بسته بندی تولیدکنندگان خوشنام داخلی در بازار دیده می شوند.

مقابله با این جریان و جلوگیری از حجم انبوه از قطعات قاچاق و زیر پله ای به بازار، بستری را فراهم کرد که انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور برای همکاری بیشتر با اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و رفع مشکل قطعات تقلبی و زیرپله ای خودرو اعلام آمادگی کند همچنین به منظور اصالت سنجی و تضمین کیفیت قطعات یدکی تفاهم نامه ای را نیزبا شرکت شناسا در دست امضاء دارد.

براساس این تفاهم نامه، قطعه سازان برتر و خوشنامی که محصولات استاندارد تولید می کنند با معرفی به شرکت شناسا و اتحادیه ها زمینه نقش آفرینی بیشتر آنان در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو فراهم می شود.

هم اکنون بیش از دو هزار تولیدکننده در صنعت قطعه سازی فعالیت می کنند که از این تعداد هزار و 200 قطعه ساز در رده های 1 و 2 و 3 در زنجیره تأمین خودروسازی هستند و سایر تولیدکنندگان نیز محصولات خودر را برای بازار تولید می کنند.

این در حالی است که هم اکنون رقابت ناسالمی در این بازار وجود دارد و تعداد قابل توجهی از قطعات کم کیفیت که به صورت زیرپله ای و غیر استاندارد تولید شده است، به بازار عرضه می شود!

 

سید ریحانی


بستری برای نقش آفرینی بیشتر قطعه سازان در بازار قطعه یدکی

در همین ارتباط سید کمال الدین سید ریحانی مدیرعامل شرکت شناسا، با اشاره به اهمیت همکاری اتحادیه ها و انجمن ها برای مقابله با عرضه قطعات تقلبی و بی کیفیت در بازار قطعه یدکی، از تفاهم نامه این شرکت با انجمن قطعه سازان همگن کشور به منظور حمایت از کسب و کارهای قانونی و مصرف کنندگان نهایی قطعات یدکی خبر داد.

وی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر لزوم حمایت از کسب و کار قانونی و دارای مجوز و اهلیت در حوزه قطعات یدکی تصریح کرد: شرکت شناسا به منظور شناسایی اصالت قطعات و حمایت از مصرف کنندگان قطعات یدکی، طرح اصالت سنجی قطعات یدکی را از سال 93 در دستور کار قرار داده است؛ بر این اساس هر واردکننده و تولیدکننده ای پس از درخواست و ارائه مدارک و اسناد مربوط به خرید قطعات وارداتی به شرکت، صحت مدارک و اصالت قطعات آنها مورد بررسی و پس از تایید، لیبل و برچسب اصالت قطعات را دریافت می کند.

سید ریحانی با اشاره به شاخص های شرکت برای مراجعه کنندگان دریافت کد اصالت قطعات گفت: شرکت شناسا به منظور سنجش اصالت وارد کنندگان، شاخص هایی مانند خوشنامی و دارا بودن مجوز فعالیت از نهاد های رسمی، و برای تولید کنندگان فاکتورهایی مانند دارا بودن پروانه بهره برداری و گواهی های معتبر را در نظر گرفته است.

به گفته وی، اصالت کالا نیز از طریق اصالت برند و توجه به شاخص هایی مانند شناسایی کشور صاحب برند و ارزیابی اینکه کالا در بخش OEM و یا after market مورد استفاده قرار گرفته، صورت می پذیرد.

مدیرعامل شرکت مبتکران توسعه و تجارت شناسا به مزیت نصب کد اصالت قطعات برای مصرف کنندگان قطعه یدکی اشاره و تاکید کرد: خریداران قطعات یدکی برای اطمینان از اصالت و تضمین کیفیت قطعات می توانند با ارسال شماره فنی مندرج در لیبل اصالت قطعات به سامانه 1000090 مشخصات کلی قطعات را دریافت کنند.

سید ریحانی خاطر نشان کرد: شرکت شناسا به منظور ارائه بهتر این خدمات و صدور کد اصالت قطعات تاکنون با اتحادیه و انجمن های صنفی تولیدکننده و فروشندگان قطعات یدکی تفاهم نامه هایی منعقد کرده تا در جریان درخواست برای دریافت کد اصالت قطعات، شناسایی مراجعه کنندگان و اطمینان از کسب و کار قانونی آنها بهتر قابل احصاء باشد.

به گفته وی بواسطه همکاری که این شرکت با اتحادیه و انجمن های رسمی قطعه یدکی دارد در صورت تخلف واردکنندگان می توان از طریق انجمن ها با آنها برخورد شود و یا تخلفات آنها به اتحادیه گزارش شود.

وی در همین راستا به مذاکرات اولیه با برخی از انجمن ها برای حمایت از عرضه کنندگان و مصرف کنندگان بازار قطعه یدکی پرداخت و اضافه کرد : به زودی تفاهم نامه شرکت شناسا با انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نیز نهایی می شود.

مدیر عامل شرکت شناسا تصریح کرد: متاسفانه امروز بازار قطعه یدکی را واردکنندگان و تولیدکنندگان بدون هویتی که قطعات زیر پله ای و بی کیفیت تولید یا بدون مجوز اقدام به قاچاق قطعات می کنند بر هم زدند.

سید ریحانی با اشاره به تاثیر همکاری های شکل گرفته با انجمن های صنقی برای مقابله با قطعات تقلبی و بی کیفیت گفت : البته با حجم بازار 10 میلیارد دلاری که امروز در حوزه قطعه یدکی وجود دارد هر گونه ادعا برای مقابله با ورود قطعی قطعات بی کیفیت و تقلبی و قاچاق در چنین بازاری بسیار سخت و دشوار است.


با اصالت سنجی، شناسنامه قطعات در اختیار خریداران قرار می گیرد

وی خاطر نشان کرد : در این بازار بزرگ قطعات یدکی که امروز گردانندگان زیادی هم دارد حدود 27 میلیون خودرو وجود دارد که به طور متوسط عمر خودروهای سبک 12 سال و سنگین 24 سال است در حالی که می توان با حمایت از کسب و کارهای قانونی و اصیل ، بازار فعالیت های رسمی و قانونی را گسترش داد و با حمایت رسانه ها و حاکمیت و بخش های مختلف امید داشت که بازار قطعه یدکی شفاف سازی شود.

وی افزود : هدف ما این است که در انتهای زنجیره تامین بتوانیم به مصرف کننده نهایی در شناسایی اصالت کالا کمک نماییم و با نصب کد اصالت سنجی، شناسنامه قطعات موجود در بازار در اختیار خریداران قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت شناسا به برخی قوانین بازدارنده و کارکرد انها برای مقابله با ورود قطعات بی کیفیت به بازار اشاره و تصریح کرد : امروز بیشتر از قوانین بازدارنده ، حمایت از مشاغل رسمی و قانونی و شفافیت بازار ،می تواند عرصه را برای فعالیت کسب و کارهای فاقد مجوز و غیر قانونی تنگ تر کند .

سید ریحانی در پایان یاد آور شد : در صورت نیازسنجی درست بازار عرضه و تقاضا می توان بازار قطعات یدکی را با مدیریت تولید و واردات هدایت کرد اما در صورتی که این ارزیابی به درستی انجام نشود و برنامه ریزی دقیقی برای تامین آن وجود نداشته باشد بازار قطعه یدکی شاهد رشد قیمت و بستر بزرگی برای عرضه و جایگزینی تولیدات فیک و قاچاق با قطعات اصلی خواهد بود.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha