کد خبر 129763
۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
 بازگشت استانداردهای خودرویی در آمریکا

تاثیر سیاست‌ دولت‌‌های مستقر در کاخ سفید بر صنعت خودروی جهان بر هیچکس پوشیده نیست. ۲۴ساعت از ادای سوگند جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نگذشته بود که پیت بوتیجج، گزینه پیشنهادی وی برای کرسی وزارت حمل‌و‌نقل برای کسب رای اعتماد به سنا معرفی شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از دنیای اقتصاد، در جلسه سنا، بوتیجج در پاسخ به پرسش سناتورها از گزینه‌های روی میز وزارت حمل‌و‌نقل سخن گفت که در این میان حمایت وی از افزایش مالیات‌ها بر بنزین به منظور تامین بودجه پروژه‌های حمل‌و‌نقل به شکلی برجسته به چشم می‌خورد. گرچه به‌نظر می‌رسید دموکرات‌ها مایل به انتشار خبر چنین اظهاراتی در باب افزایش مالیات، آن هم در روزهای ابتدای کار کابینه جدید نبودند.
بایدن در طول کمپین تبلیغاتی ریاست‌جمهوری خود مدام از سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها و حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر سخن گفته بود. حالا که وی در کاخ سفید مستقر شده، باید دید وزیر انرژی و وزیر حمل‌و‌نقل پیشنهادی او تا چه اندازه به سرفصل‌های برنامه‌های وی متعهدند و آنها را اجرایی می‌کنند.

اگر گرانهولم به کرسی وزارت انرژی تکیه دهد،‌ باید هدف بلندمدت آمریکا برای رسیدن به آلایندگی صفر گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 را پیگیری کند. رسیدن به این هدف مستلزم سرمایه‌گذاری روی منابع تجدیدپذیر انرژی و حمل‌و‌نقل سبز است که بخش مهمی از برنامه‌های بایدن را تشکیل می‌دهد. بوتیجج گزینه پیشنهادی وزارت حمل‌و‌نقل نیز، در نخستین سخنان خود تاکید کرد که اولویت اول او، سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های رو به افول کشور و توسعه پایدار روش‌های حمل‌و‌نقل و دوست‌دار محیط زیست است.

 

خودروسازان آمریکایی



بر اساس برنامه بایدن که مورد تایید بوتیجج نیز هست، ظرف 10 سال آینده آمریکا باید 3/ 1 تریلیون دلار برای زیرساخت‌های انرژی و حمل نقل صرف کند که این خود فرصتی برای خلق میلیون‌های فرصت شغلی خواهد بود. بایدن همچنین در کمپین‌های انتخاباتی خود تاکید کرد که به اختصاص بودجه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل برقی و حمل‌و‌نقل عمومی علاقه‌مند است چرا که این زیرساخت‌ها می‌تواند در کاهش استفاده از خودروی شخصی مؤثر باشد. بایدن در دوران ریاست‌جمهوری خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش استانداردهای مصرف سوخت باشد و با کمپانی‌های خودروسازی ، توافق‌های جدیدی به دست آورد.

در دوران ترامپ، برخی از استانداردهایی که در دوره اوباما در خصوص کاهش مصرف سوخت تبیین شده بود، به کنار گذاشته شد. در این میان این احتمال وجود دارد که در دوران بایدن شاهد بازگشت دوباره این استانداردها در ایالات‌متحده باشیم. همچنین بایدن می‌تواند خریدهای مستقیم و سرمایه‌گذاری‌ها در ناوگان‌های عمومی حمل‌و‌نقل را به سمت خرید خودروهای هیبریدی سوق دهد. کابینه جدید همچنین می‌تواند برای خودروهای برقی معافیت بیشتر مالیاتی و برای خودروهای بنزینی مالیات بیشتری وضع کند. هر چند افزایش مالیات جزو گزینه‌های اول دولت بایدن قرار ندارد. کنگره آمریکا از سال 1993 تاکنون وضع مالیات بیشتر برای بنزین را مجاز ندانسته است.

به‌نظر می‌رسد بایدن با اهداف بزرگ و متفاوتی در مقایسه با دولت ترامپ سکان را به دست گرفته است اما آمریکا و دنیا اکنون با چالش بزرگ شیوع جهانی کرونا مواجهند و شاید مساله انرژی و حمل‌و‌نقل به اولویت بعد از مهار کرونا تبدیل شوند. ضمن آن‌که حتی اگر اولویت دولت، سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی و حمل‌و‌نقل مدرن باشد، مردم همچنان استفاده از خودروهای بنزینی شخصی را به خودروهای برقی و ناوگان عمومی ترجیح دهند.

کد خبر 129763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha