تلاش روسیه برای کنترل افزایش داخلی قیمت سوخت

روسیه با هدف اختصاص نفت بیشتر به پالایشگاههای داخلی و کمک به مقابله با افزایش بی سابقه قیمت سوخت، صادرات نفت دریابرد از بنادر غربی را در فوریه کاهش می دهد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است، صادرات نفت اورال در فوریه را ۲۰ درصد کاهش می دهد. منابع آگاه به بلومبرگ اظهار کردند نفت بیشتری در اختیار پالایشگاههای روسیه قرار می گیرد تا با افزایش قیمتهای داخلی سوخت که به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرده اند، مقابله شود.

افزایش قیمت بنزین و سایر کالاهای اساسی به فشار سیاسی بر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه می افزاید. وی که محبوبیتش سال گذشته در بحبوحه شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد، در پی زندانی شدن الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان و اعتراضات طرفداران، با چالش تازه ای روبرو شده است.

کرملین اوایل ماه جاری برای مقابله با افزایش قیمتهای داخلی مواد غذایی، در بازار گندم مداخله کرد که به مختل شدن تجارت جهانی این غله منجر شد. اقدام روسیه در کاهش صادرات نفت به همراه عرضه محدودتر از سوی عربستان سعودی و عراق در ماه میلادی آینده، از قیمتهای نفت پشتیبانی خواهد کرد و تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و نقاط دیگر را تا حدودی جبران می کند.

 

پمپ بنزین



طبق برنامه های بارگیری که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، روسیه در فوریه حدود ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت اورال را از دو بندر دریای بالتیک و بندری در دریای سیاه صادر خواهد کرد. این رقم کمتر از ۱.۳۸ میلیون بشکه در روز در ژانویه خواهد بود.

هنوز حجم صادرات نفت روسیه به اروپا از طریق خط لوله دروژبا در فوریه معلوم نیست اما یک منبع آگاه اظهار کرد کاهش صادرات دریابرد قرار نیست از طریق صادرات خط لوله جبران شود.

وزارت انرژی روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود شرکتهای نفتی باید نرخ فعالیت پالایش خود و ذخایر بنزین را در آستانه تقاضای فصلی بالا در بهار افزایش دهند.

شرکت روس نفت که بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه است تنها ۹۰۰ هزار تن در ۴.۳ میلیون تن نفتی که قرار است در فوریه بارگیری شود، سهم دارد در حالی که سهم این شرکت از صادرات در ژانویه ۱.۷ میلیون تن بود. روس نفت بزرگترین پالایشگر نفت روسیه است.

دنیا عرضه نفت بیشتری از سوی روسیه را انتظار داشت. تولید این کشور تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس ۱۲۵ هزار بشکه در روز در ژانویه افزایش یافت و قرار است ۶۵ هزار بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس افزایش داشته باشد.

کاهش صادرات به تقویت قیمت نفت اورال نسبت به برنت کمک خواهد کرد. اختلاف قیمت این گرید نفتی با برنت که شاخص بازار جهانی است پیش از کریسمس به منفی یک دلار و ۷۰ سنت رسیده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار رسمی نشان می دهد میانگین قیمت فروش بنزین در جایگاههای سوخت روسیه از ابتدای ژانویه تاکنون ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده و هفته گذشته به ۴۶.۲۲ روبل به ازای هر لیتر رسید که بالاترین قیمت از دستکم سال ۲۰۰۸ محسوب می شود.

کد خبر 129795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha