کاهش 40 درصدی مطالبات قطعه سازان با اوراق «گام»

دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو، اوراق گام را راهکار مناسبی برای تادیه بخشی از مطالبات قطعه‌سازان عنوان کرد و گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات قطعه‌سازان از این طریق قابل وصول خواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، مازیار بیگلو افزود: اکنون بانک مرکزی نیز چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به اوراق گام اختصاص داده است.

وی بیان‌داشت: در صورتی که تامین‌کنندگان مواد اولیه نظیر صنایع مس، آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی‌ها و غیره راضی شوند تا از این اوراق به عنوان اسناد اعتباری در زمان فروش موادشان به قطعه‌سازان استفاده کنند، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات قطعه‌سازان از این طریق قابل وصول خواهد بود.

 اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

بیگلو یادآور شد: بدهی کنونی خودروسازان به قطعه‌سازان و زنجیره تامین، بدون در نظر گرفتن چک‌های خرید دین بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

وی بیان‌داشت: اگر اصلاح قیمت‌ها در قراردادهای بین قطعه‌سازان و خودروسازان نیز انجام شود، این بدهی به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

مازیار بیگلو



این مقام صنفی با اشاره به مشکلات ساختار قیمت‌گذاری خودروها که از سال ۹۰ به وجود آمده، تصریح‌کرد:‌ اگر قیمت‌ها اصلاح شود، زیان خودروسازان از بین خواهد رفت.

وی ادامه‌داد: فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باید اصلاح شده و به سمت قیمت تمام شده خودرو برود، یا باید قیمت تمام شده به صورت دستوری برای تولیدکنندگان داخلی اصلاح شود.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودرو

بیگلو تاکیدکرد:‌ در این صورت و اگر قیمت فولاد، مس، محصولات پتروشیمی و آلومینیوم مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود، قیمت خودرو درب کارخانه ۳۰ درصد ارزان خواهد شد.

وی با انتقاد از تغییر قیمت مواد اولیه با تغییر نرخ ارز، پیشنهاد کرد: خودروسازان به سمت فروش لیزینگی خودروها بروند تا همچون بسیاری دیگر از کشورها مردم پول نقد برای خرید خودرو نپردازند.

به گزارش ایرنا، اکنون از حدود یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه‌تعطیل هستند.

چهارشنبه هفته گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت خط تولید کامپیوتر خودرو (ECU)، خط تولید خط تولید ترمز خودروی «تارا» به‌عنوان نوبرانه ایران‌خودرو و خط تولید برف پاک‌کن و موتور آن به بهره‌برداری رسید که به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 129997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha