مجلس اجازه هر مدل همکاری با شرکای خارجی را نمی دهد / نظارت جدی مجلس بر توافقات احتمالی خودروسازان

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اولویت های مجلس برای حضور مجدد خودروسازان خارجی تاکید کرد: کمیسیون صنایع مجلس در صورت هر گونه توافق جدید برجامی و رفع تحریم ها اجازه نمی دهد مانند گذشته وزارت صمت هر مدل همکاری را با خودروسازان خارجی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که برخی خودروسازان داخلی خود را آماده شراکت دوباره با خارجی‌ها در صورت لغو تحریم‌ها می کنند تاکید برحضوری متفاوت و نظارت و دریافت تضامین بیشتر در همکاری با شرکای خارجی از نقاط مشترک مطرح در خصوص آغاز هرگونه قرارداد جدید با شرکتهای خارجی است.

بر این اساس بسیاری از کارشناسان تاکید دارند با توجه به اینکه صنعت خودروی کشور دو بار تحریم و خارجی‌ها بدون انجام تعهدات اقدام به ترک ایران کردند در دور جدید باید با هوشمندی و احتیاط بیشتری پای میز مذاکره با خارجی ها حاضر شود و شروط و تضامین سنگین تری در صورت هرگونه همکاری احتمالی با شرکای خارجی دریافت کند.

البته در این میان نمایندگان ملت نیز با نگاه و حساسیت بیشتری در این خصوص اظهار نظر می کنند و بر این امر تاکید دارند که در دور جدید همکاری با خارجی هر گونه قرارداد باید با نظارت و تایید مجلس منعقد شود.

در همین ارتباط علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به احتمال رفع تحریم صنعت خودرو معتقد است در صورت رفع تحریم ها مجلس اجازه نمی دهد که شرکای خارجی خودروسازان بدون نظارت مجلس وارد ایران شوند.

وی با اعلام این مطلب عنوان کرد: در دور قبلی پذیرش برجام متاسفانه شرکتهای زیادی وارد همکاری با صنعت خودرو ایران شدند و تعهدات زیادی را برای خودروسازان داخلی ایجاد کردند اما با ترک یکباره ضرر وزیان زیادی را هم به خودروسازان و هم مصرف کنندگان وارد کردند.

جدی تصریح کرد: به طور قطع کمیسیون صنایع مجلس در صورت هر گونه همکاری جدید با خودروسازان خارجی و بازگشت شرکای قبلی به این جریان ورود می کند تا در توافقات جدید تضامین محکم تری ارائه شود و تجربه گذشته برای خودروسازان و مصرف کنندگان داخلی تکرار نشود که با هر گونه تهدید و تحریم جدید بدون انجام تعهدات ایران را ترک کنند.

 

خط تولید



نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که کمیسیون صنایع مجلس به طور جدی دنبال می کند اولویت های لازم برای حضور مجدد شرکتهای خارجی است که در گام اول سرمایه گذاری مشترک و ورود سرمایه شرکتهای خارجی به داخل کشور از موارد مورد تاکید کمیسیون صنایع است تا در همکاری جدید انجام تعهدات آنها تا حدود زیادی تثبیت شود.

2 اولویت جدی مجلس برای حضور مجدد خارجی ها

جدی ارائه تضامین بیشتر را اولویت بعدی برای حضور مجدد شرکتهای خارجی در بازار ایران دانست و گفت: کمیسیون صنایع مجلس در صورت هر گونه توافق جدید برجامی و رفع تحریم ها اجازه نمی دهد مانند گذشته وزارت صمت هر مدل همکاری را با خودروسازان خارجی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه قراردادهایی که در دور قبلی با خودروسازان خارجی منعقد شد به دلیل ایرادات و نبود تضامین محکم موجب شد که با ترک این شرکتها، تعداد زیادی از تعهدات مشتریان بدون پاسخ مانده و موجب نارضایتی بسیاری از مردم شود.

جدی تاکید کرد: در همکاری های جدید با خارجی ها اجازه واردات کامل خودرو را نخواهیم داد اما اینکه این همکاری منجر به مشارکت با خودروسازان داخلی و انتقال دانش فنی و تکنولوژی شود منعی برای حضور شرکای خارجی نخواهد بود.

حمایت مجلس از خودروسازان تا کجاست؟

این عضو کمیسیون صنایع همچنین بر تلاش های صورت گرفته در جهت خودکفایی در تولید خودرو پرداخت و افزود: در مدت اعمال دور جدید تحریم ها و خروج شرکای خارجی، خودروسازان و قطعه سازان اهتمام و تلاش خوبی را در استفاده از ظرفیت های داخل و جریان داخلی سازی و خودکفایی و ارتقاء کمی و کیفی تولید خودرو در کشور داشتند و قطعات زیادی در داخل تولید شد از این رو با رفع تحریم ها و بدون نظارت و دقت و هوشمندی اجازه داده نمی شود که بازار ایران به سهولت در اختیار شرکتهای خارجی قرار گیرد تا مجددا به این بازار آسیب بزنند.

جدی رویکرد اصلی مجلس و کمیسیون صنایع در صورت هر گونه توافقات جدید حمایت از تولید داخل اعلام کرد و گفت: این حمایت مشروط بر این است که انحصار ایجاد نشود و قیمت و کیفیت تولیدات داخل نیز منطقی و مناسب باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حمایت مجلس تاجایی است که نیاز بازار داخل تامین شود و کیفیت تولیدات داخلی همپای محصولات مشابه خارجی ارتقاء یافته و شاهد عرضه خودروهایی با قیمت هایی منطقی وکیفیتی رقابتی در بازار داخل باشیم.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha