دلیل شل کن و سفت کن های تحریم در صنعت خودرو

صنعت خودرو ایران اگر چه پس از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت در ایران محسوب می شود اما به دلیل وابستگی در تولید و فقدان برنامه ریزی و سیاست گذاری ها همواره مورد هدف تحریم کنندگان قرار گرفته است؛ در واقع شل کن و سفت کن های تحریم در صنعت خودرو ایران طی سالهای اخیر جریانی برنامه ریزی شده و به منظور بهم ریختگی در نظام برنامه ریزی در صنعت خودرو و توسعه واردات و نابودی خودروسازی ایران هدف گذاری شده است.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: متاسفانه نبود برنامه اقتصاد جنگ و عدم برنامه ریزی داخلی سیاست کشورهای تحریم کننده را به سمتی سوق داده که گاها با برداشتن و یا اعمال تحریم های بیشتر خودروسازی ایران را دچار بی برنامگی کنند.

وی تصریح کرد: اعمال چنین سیاست هایی از سوی تحریم کنندگان صنعت خودرو ضمن آسیب بر تولید و اشتغال در این صنعت، موجب به هم ریختگی در برنامه ریزی ها شبیه اتاق فکری که برای صنعت قطعه سازی تشکیل شده است، خواهد شد.

مدنی، با اشاره به برخی نکات در خصوص نقش مثبت تحریم ها در برنامه ریزی کلان کشور، گفت: هر زمان در جریان تحریم ها و یا حتی شرایطی خارج از تحریم، فروش نفت ایران با کاهش مواجه می شود و توزیع ارز نیز با محدودیت همراه می شود برنامه ریزی های بهتری از سوی مدیران کشور ارائه می شود چنانچه در این فرآیند بنگاههای اقتصادی نیز فعالیت بهتری را تجربه می کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا افزود: اما به محض تغییر در جریان قیمت و فروش نفت و کسب درآمد بیشتر از این محل متاسفانه برنامه ریزی ها کنار می رود و واردات انواع کالاها به کشور رونق می گیرد و این یکی از ایرادات اصلی کشور است. در واقع استفاده از پول مفت نفت همواره بسیاری از سیستم های برنامه ریزی در کشور را بر هم زده است.

مدنی ادامه داد: در حالی که در چنین شرایطی از طراحان و مدیران کشور انتظار می رود تا به نحوی عمل کنند که حتی با رفع تحریم ها هم برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها ادامه یابد و برای شرایط اقتصاد جنگ برنامه ریزی کنند اما متاسفانه هیچ زمان شرایط اقتصاد جنگ چه در زمان جنگ فیزیکی و چه جنگ اقتصادی، جدی گرفته نشده است چون اقتصاد جنگ ویژگی های خاص خودش را دارد و نیازمند برنامه ریزی های خاصی است که متاسفانه در اقتصاد ایران اتفاق نمی افتد.

وی با طرح این پرسش که چرا هیچ زمان برنامه ریزی خاصی در شرایط جنگ در ایران اقتصادی صورت نمی گیرد به اظهارات یکی از طراحان تحریم های ایران اشاره و تصریح کرد: ریچارد نفیو نویسنده کتاب هنر تحریم که مسئول تیم طراحی تحریم ها علیه ایران است در کتاب خود به صراحت اشاره می کند که به محض اینکه در جریان تحریم ها مشاهده کنیم که تحریم ها نتیجه عکس داده و کشورها در فاز برنامه ریزی و خودکفایی حرکت می کنند بلافاصله این تحریم ها برداشته می شود تا بتوانیم این کشورها را از برنامه ریزی دور کنیم و یا آزادسازی واردات، ذخایر ارزی این کشورها را از بین ببریم.

 

سعید مدنی


مدنی اذعان کرد: در بررسی تحریم های صنعت خودرو ایران این نکته بسیار قابل توجه است که به رغم فشارهای مختلف هیچ زمان واردات خودرو به صورت CBU مورد تحریم قرار نگرفته و اگر امروز نمی توانیم خودرویی وارد کنیم مربوط به قوانین داخلی کشور است.

این کارشناس ارشد خودروسازی در ادامه تاکید کرد: در واقع فقدان برنامه ریزی پس از رفع تحریم ها مشکلی است که باید مسئولان حل کنند و اگر تحریم ها نیز رفع شود باید همچنان اتاق های خودکفایی و زحماتی که قطعه سازان در این سالها متحمل شدند با حمایت خودروسازان و سازمان های مربوطه و وزارت صمت همچنان حفظ و ادامه یابد.

مدنی همچنین به موضوع احتمال حضور خودروسازان جهانی با رفع تحریم ها پرداخت و گفت: به نظر می رسد در صورت رفع تحریم ها شرکتهای خارجی با احتیاط بیشتری وارد فاز همکاری با ایران شوند در واقع به واسطه شرایط خاص اقتصادی و سیاسی همواره این شل کن و سفت کن های تحریم های صنعت خودرو ایران وجود داشته است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha