علت نوسان کیفی خودروها چیست؟ / افت کیفی خودروها

درحالی که خودروسازان برای آزادسازی قیمت محصولاتشان در تلاش هستند، این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروسازان و زنجیره تامین آنها به اندازه‌ای که درگیر آزادسازی قیمت خودروها هستند، برای بهبود و تثبیت کیفیت تولیدات هم تلاش می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در چند سال اخیر همزمان با رشد قیمت خودروهای داخلی، کمتر شاهد رشد کیفی این محصولات بوده‌ایم و همین امر نارضایتی مردم را در کنار اعتراض به قیمت بالای خودروها به همراه داشته است. با این وجود خودروسازان نیز با توجه به عطش بازار برای خرید خودرو، دغدغه زیادی جهت بهبود کیفیت تولیداتشان نداشته و بیشتر بر رشد تولید و قیمت تمرکز کرده‌اند.

این در حالی است که کیفیت خودروهای داخلی همواره طی این سال‌ها محل انتقاد مشتریان و کارشناسان بوده است. به‌عبارت بهتر، گاهی دیده می شود فلان خودرو داخلی در یک مدل مشخص، از کیفیت متناوبی برخوردار است، به‌نحوی‌که برخی مشتریان از کیفیت آن راضی هستند و برخی دیگر ابراز نارضایتی می‌کنند.

البته در گزارش های رسمی که از کیفیت خودروهای داخلی منتشر می‌شود، این نکته نیز به چشم می‌آید که سطح کیفی خودروها گاهی دچار نوسان شده و از روند یکدستی برخوردار نیست. اگر چه در گزارش هایی که در دو ماه اخیر از کیفیت خودروها منتشر شده اغلب تولیدات شرکتها ثابت کیفی داشتند و نوسان چندانی در کیفیت آنها گزارش نشده است با این حال همچنان برخی مشتریان از فلان خودرو داخلی ابراز رضایت نسبی می‌کنند و برخی دیگر همان مدل را محصولی کم کیفیت می‌دانند.

اما چرا برخی خودروها در مدل‌های یکسان از سطح کیفی ناهمسانی برخوردار بوده و میزان رضایت یا نارضایتی از آنها، گاه بسیار متفاوت است؟ آیا این موضوع به کیفیت در خطوط تولید خودروسازان کشور مربوط می‌شود یا با سطح کیفی قطعات به کار رفته شده، در ارتباط است؟

البته اینکه اعمال تحریم ها ارتقای کیفیت خودروهای وابسته به واردات را سخت کرده، موضوع قابل انکاری نیست، اما اینکه کیفیت خودروهای تولیدی در کشور به قبل از دهه 90 برگشته، جای تامل و بحث دارد.

در همین ارتباط امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به علت نوسان کیفی خودروهای داخلی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: نگاه غیر اقتصادی در تولید قطعات و ایجاد رقابت غلط در این صنعت علت نوسان کیفیت در تولیدات داخلی است.

 

کاکایی



به گفته وی زمانی که از مقیاس اقتصادی در تولید دور می شویم علی رغم پروژه های خوب خودروسازان شاهد محصولاتی با کیفیت، به روز و با قیمت مناسب نیستیم.

وی با اشاره به اینکه فشار بیشتر بر روی تنوع محصولات نمی تواند موجب رضایت مصرف کنندگان شود، افزود: امروز مشکل اساسی صنعت خودرو کشور مراودات بین المللی و قیمت گذاری دستوری و غلط در این صنعت است چنانچه به دلیل قیمت گذاری دستوری شرکت های بزرگ خودروسازی زیان ده شدند و با کاهش نقدینگی قادر به تکمیل سرمایه گذاری هایی که در بخش تکنولوژی و فن آوری های جدید داشتند نیستند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: امروز مساله خریداران خودرو علاوه بر قیمت، کیفیت محصولاتی است که تا پیش از این با کیفیت نسبتا خوبی تولید می گردید اما امروز کیفیتش نوسان دارد و قیمت ها نیز غیر منطقی است.

کاکایی مجموعه عدم رضایت مصرف کنندگان از قیمت و کیفیت را ناشی از ساختار غلط خودروسازی در کشور دانست و گفت: مشکل اصلی صنعت خودرو تنوع نیست بلکه تولیدات فعلی خودروسازان است که علی رغم رشد قیمت، نوسان و افت کیفیت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نوسان کیفی که به وضوح مشاهده می شود تقصیر خودروساز است یا قطعه ساز؟، اظهار کرد: معتقدم که این نوسانات کیفی مربوط به خودروساز نیست بلکه برخی از این تغییرات کیفی ناشی از جریان تولید قطعات است در حقیقت این مساله مربوط به نگاه غیر اقتصادی است که بر جریان تولید خودرو در شرکتهای خودروساز و زنجیره تامین حاکم است.

وی در پایان با اشاره به لزوم توجه دولت جدید به حل مشکلات جدی صنعت خودرو تصریح کرد: امروز صنعت خودرو با معضلات جدی در قیمت، کیفیت و فروش مواجه است و انتظار می رود دولتمردان راهکاری برای حل این معضلات ارائه کنند.

  خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 133434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha