تارا؛ پروژه ای از دل 301 با سهم بالای داخلی سازی

روز گذشته فرصتی دست داد تا محصول تارا جدیدترین سدان بازار خودروی ایران را در پیست آزادی برانیم، سدان ایران خودرو که از دل پروژه داخلی سازی پژو301 درآمد و توانست با سهم بالای داخلی سازی روی خط تولید این شرکت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از ترک بازار ایران توسط پژو همزمان با آغاز دور جدید تحریم های صنعت خودرو و بدعهدی این شرکت در تامین قراردادهای جاری با گروه صنعتی ایران خودرو، ایران خودرو تصمیم گرفت تا سدان پژو301 را با اتکا به توانمندی داخلی تولید کند.

کار تا جایی پیش رفت که قرار بود پژو301 با قطعات داخلی و تحت نامی جدید با نشان ایران خودرو تولید شود اما این قضیه به دلایل نامعلوم و در حالی که پژو301 روی خط تولید قرار داشت، رها شد.

مدتی بعد ایران خودرو اعلام کرد که محصولی تحت نام پروژه K132 را در دست انجام دارد که بعدها تارا نام گرفت.

 

پژو301



سدان تارا در ظاهر شباهت هایی به پژو 301 فیس لیفت داشت اما بر روی پلتفرم اختصاصی ایران خودرو و با طراحی مرکز تحقیق و توسعه این شرکت به مرحله تولید رسید هر چند که با وجود پلتفرم اختصاصی ایران خودرو IKP1 و طراحی این خودرو، همچنان بسیاری از مشتریان بازار خودرو این خودرو را نسخه ای از پژو301 می دانند.

کمی بیش از یکماه از تحویل این خودرو به مشتریان، پیست اتومبیلرانی استادیوم آزادی میزبان سدان ایران خودرو تارا بود تا نخستین مراسم تست درایو این خودرو با حضور رسانه های تخصصی بازار خودرو برگزار شد.

طراحی تارا

سدان تارا را باید یک خودروی مناسب شهری بدانیم که به واسطه ابعاد بزرگ، فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم می کند که می تواند در سفرهای طولانی نیز برای سرنشینان به خصوص عقب خودرو مناسب باشد.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم تارا شباهت هایی به 301 دارد به خصوص در طراحی داخلی و کابین خودرو این شباهت بیشتر به چشم می آید.استفاده 100 درصدی از پلاستیک، پنل کنترلی 3 قسمتی دایره ای شکل پایین مونیتور لمسی و فرمان دی کات از جمله این شباهت هاست.

به طور کلی می توان گفت که شباهت های داخل کابین تارا به پژو301بسیار بیشتر از طراحی ظاهری خودرو نسبت به این محصول فرانسوی است چرا که در طراحی خارجی تلاش شده است تا از المان های ایرانی الهام گرفته شود.

 

تارا دنده ای



در طراحی قسمت جلوی سدان تارا از خطوط سیاه رنگ روی صورت یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده که چهره ای اسپرت به این خودرو داده است.

در قسمت عقب خودرو و طراحی درب صندوق عقب و چراغ های ال ای دی کشیده از المان هایی در معماری ایرانی نظیر برج آزادی و تئاتر دانشجو استفاده شده است که استفاده از همین المان ها موجب شده تا ظاهر پشت خودرو مستطیل شکل باشد.

البته طراحان ایران خودرو که خود به این ناهمگونی جلو و عقب خودرو واقف بودند تلاش کرده اند تا با استفاده از خطوط تیز و برجسته در کنار حجم های منفی روی بدنه خودرو، تقارن بین طراحی کلی خودرو را برقرار کنند که تا حدودی نیز موفق شدند.

 

تارا



نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که تارا دنده ای بدون سانروف و با قالپاق عرضه شده است در حالی که نسخه اتوماتیک این خودرو با سانروف و رینگ های آلومینیومی معروف به پره ای به فروش خواهد رسید که زمان آن نیز فعلا نامشخص است.

مشخصات فنی

در بحث مشخصات فنی سدان تارا با پیشرانه جدید TU5+ تولید شده است که موتوری آشنا و محبوب برای مشتریان ایران خودرو محسوب می شود.

این پیشرانه 1.6 لیتری بر اساس اعلام ایران خودرو، 113 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به واسطه بهینه سازی های انجام شده روی آن نظیر بهبود ساختار پمپ روغن، شاهد 4 تا 5 درصد راندمان بیشتر در قدرت و گشتاور خواهیم بود ضمن اینکه مصرف سوخت کمتری نیز به موتور TU5 خواهد داشت.

آنچه امروز مشخص است، به طور قطع نمی توانیم در خصوص این پیشرانه و کیفیت آن اعلام نظر کنیم و باید مدتی از عرضه تارا با این پیشرانه بگذرد تا معایب و محاسن آن مشخص شود اما در کل بر اساس اطلاعاتی که ایران خودرو در خصوص این پیشرانه منتشر کرده است، می توان امیدوار بود تا راندمان خوبی را از این پیشرانه شاهد باشیم.

 

پیشرانه تارا



در کل باید بدانید که سدان تارا محصول یک همگرایی داخلی بین قطعه سازان، زنجیره تامین و گروه صنعتی ایران خودرو است که بین ایران خودرو و جمع کثیری از قطعه سازان به سرانجام رسید.

در این میثاق نامه با توجه به مشکلاتی که در خصوص کمبود قطعات خودرو در نتیجه قطع ارتباطات خارجی به وجود آمده بود، قطعه سازان متعهد شدند تا با حمایت مالی ایران خودرو و تمام توان به تامین قطعات سدان تارا بپردازند.

نتیجه این میثاق نامه نیز در نهایت به محصول تارا ختم شد که بیشترین آمار داخلی سازی را در بین خودروهای تولید داخل به خود اختصاص داده است.

تست رانندگی با سدان تارا

پیست آزادی را باید یکی از معدود مکان های مناسب تست خودرو در پایتخت بدانیم که می توان خودرو را تحت فشار قرار داد اما این کار به زمان زیادی نیاز دارد که متاسفانه در تست سدان تارا امکانپذیر نبود.

با این وجود باید گفت که سدان تارا از شتاب نسبتا کمی در شروع برخوردار است به خصوص اگر کولر خودرو روشن باشد این شتاب کم، محسوس تر خواهد بود اما در ادامه به واسطه توانایی پیشرانه TU5+ دستیابی به دور موتور بالاتر در زمان کمی محقق می شود که این می تواند نقطه قوت تارا در رانندگی شهری باشد.

به لطف وجود فرمان کمکی برقی (EPS)، تارا فرمان پذیری مناسبی دارد که این امر در سرعت های پایین محسوس تر است.

 

تارا دنده ای



خودروهایی که برای تست در اختیار خبرنگاران قرار داده شده بود از مشکل در گیربکس خودرو و تعویض دنده یک و دو برخوردار بود که می تواند به واسطه آزمایشی بودن خودروها باشد با این وجود می توان ادعا کرد که سدان تارا یکی از خودروهای مناسب برای رانندگی شهری باشد چرا که هرگز یک راننده معمولی در خیابان شبیه به پیست اتومبیلرانی خودرو را تحت فشار قرار نمی دهد.

خودروهایی که ما تست کردیم هر چند در پیچ ها به واسطه سامانه کنترل پایداری از تعادل نسبتا خوبی برخوردار بود اما می شد در مقاطعی مشکل کم فرمانی را مشاهده کرد که به دلیل وزن بالای خودرو است.

ایمنی و امکانات رفاهی

باید بدانید که بسیاری از سیستم های ایمنی نظیر سامانه کنترل پایداری الکتریکی و پیشگیری از هرزگردی، سیستم های ESP، ESC و TCS در نسخه دنده ای تارا وجود دارد که برای اولین بار در یک خودروی تولید داخل استفاده شده است.

البته در نسخه اتومات این خودرو امکانات بیشتری همچون استارت دکمه ای، سانروف، سنسور نور و باران، سنسور باد لاستیک، کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ ۱۶ اینچی، صندلی راننده و شاگرد برقی و آینه های جانبی تاشو برقی را شاهد خواهیم بود که می تواند موجب رضایت بیشتر خریداران خودروهای داخلی شود.

 

تارا دنده ای



در ساخت شاسی و بدنه سدان تارا از فولاد سبک با استحکام بالا استفاده شده است که هم کاهش وزن خودرو را به همراه دارد هم در تصادف از مقاومت بیشتری برخوردار خواهد بود که این امر را می توان در ویدئوهایی که از کرش تست (تست تصادف) تارا منتشر شده مشاهده کرد.

ذکر دو نکته اینجا ضروری است، نخست اینکه سدان تارا در قسمت سرنشینان جلو فاقد دستگیره روی سقف است که از نظر خریداران می تواند یک ضعف تلقی شود و دوم اینکه خودروهایی که به بازار عرضه شده است و خودروهای تست درایو از راهنما روی بدنه و آیینه برخوردار است که بنابر اعلام ایران خودرو و براساس بازخوردهای دریافت شده در نسخه های بعدی راهنمای روی بدنه حذف شده است.

 

تارا دنده ای



سیستم مالتی‌مدیا پورت USB، بلوتوث، میرورلینك، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب، چراغ روز، مه‌شکن‌های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترك خودرو، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم هشداردهنده مركزی ورود غیرمجاز، هشداردهنده موانع عقب، كروزكنترل، ستون فرمان تلسكوپی (جمع‌شونده)، نمایش‌گر دمای محیط، بازكن قفل درب صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودكار و سیستم كنترل بخار بنزین بخش دیگر از امکانات این خودرو محسوب می شود.

در پایان باید گفت که تارا در یک موسسه اسپانیایی تست های تصادف و ... را پاس کرده است که بر اساس امتیازاتی که در این تست ها به دست آمده تارا معادل 3 ستاراه یوروانکپ را به خود اختصاص داده است که برای یک خودرو با بیش از 90 درصد داخلی سازی می تواند امتیاز مناسبی باشد.

قیمت ایران خودرو تارا

سدان ایران خودرو تارا در طرح فروش فوری این شرکت با 295 میلیون تومان و از طریق قرعه کشی به متقاضیان واگذار شد در حالی که قیمت تارا در بازار آزاد تا 400 میلیون تومان نیز مشاهد شده است که نسبت به رنگ خودرو، قیمت ها نیز متغیر است.

تارا در بازار ایران رقبایی چون سایپا شاهین، آریزو5، سدان فردا511، دناپلاس و جک جی4 را پیش روی خود دارد.

کد خبر 134273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha