قطعه سازان را متهم به گرانی خودرو می کنند! / گلایه قطعه سازان از عدم اصلاح قراردادها در سال 1400

دبیر انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به گلایه بسیاری از قطعه سازان نسبت به عدم اصلاح قرارداد آنها در سال 1400 گفت: متاسفانه در چنین شرایطی برخی نهادها و سازمان ها از وظایف خود شانه خالی کرده و قطعه سازی را متهم به گرانی خودرو می کنند و در این بین برخی نیروهای خودی از پشت به این صنعت خنجر می زنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مازیار بیگلو، در گردهمایی سراسری قطعه سازان کشور که شب گذشته در هتل المپبک برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: امروز هم بخش خصوصی که قطعه سازی است از شرایط موجود در این صنعت ناراضی است و هم خودروسازان به عنوان بخش خصولتی و هم مردم و کارگران شرکتهای خودروسازی از وضع حاکم بر این صنعت ناراضی هستند و مشخص نیست که چطور توانستیم به این مقطع در صنعت خودروسازی کشور برسیم.

وی افزود: اگر فرایند هایی که در این صنعت طی شده مطلوب مسئولان است این سوال مطرح می شود که چرا در مورد سایر صنایع این موارد و تصمیمات اجرا نشده است؟

بیگلو در ادامه به درد امروز صنعت قطعه سازی کشور اشاره و بیان کرد: درد قطعه سازان این است که از یک سو در ابتدای زنجیره تامین قرار گرفتند و در حالی که آلومینیوم و مس و فولاد رها شده، قیمت گذاری این مواد بر اساس بازار آزاد تعیین می شود اما از طرفی انتهای زنجیره تامین که خودروسازی است مشمول قیمت گذاری می شود چنانچه هم اکنون این زیان خودروسازی شروع به سرریز در قطعه سازی کشور کرده است.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور با اشاره به مشکلات عدیده قطعه سازان با خودروسازان به دلیل برخی ساز وکارها، یادآور شد: بسیاری از قطعه سازان گلایه دارند که هنوز قراردادهای آنها در سال 1400 اصلاح نشده است و با این روند قیمتی در مواد اولیه و ... که رو به بالاست، قطعه سازان باید چه کار کنند.

 

مازیار بیلو


بیگلو، افزایش حجم مطالبات قطعه سازان و عدم پرداخت ها را ناشی از تحمیل زیان ماهیانه خودروسازان دانست و گفت: متاسفانه امروز زیان انباشته خودروسازان به 85 هزار میلیارد تومان رسیده است منتهی اینکه این جریان تا کی می خواهد ادامه داشته باشد مشخص نیست.

وی تاکید کرد: البته در این میان برخی نهاده ها و سازمان ها از وظایف خود شانه خالی کردند و قطعه سازی را متهم به گرانی خودرو می کنند که جای تاسف دارد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: امروز قطعه سازان با قیمتی کمتر از FOB چین در حال تولید هستند و حتی از قطعه سازان چینی نیز قطعات داخلی ارزان تر تولید می شود اما چرا این حمله ها و نقدها به صنعت فولاد نمی شود و چرا باید فولاد داخلی با قیمتی بیش از قیمت جهانی به دست قطعه سازان برسد؟ چرا مس و آلومینیم باید تا این میزان گران به قطعه ساز فروخته شود. اینها همگی دردهایی است که قطعه سازان آنها را تحمل می کنند و در این شرایط باید به توان و تحمل تمام قطعه سازان خدا قوت گفت.

این مقام صنفی در صنعت قطعه سازی کشور همچنین به ارتزاق 1.5 میلیون نفر در صنعت قطعه سازی کشور پرداخت و تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات تا آخرین قطره خونمان در این جنگ اقتصادی که در خط مقدم آن قرار گرفتیم از شاغلان این صنعت حمایت کرده و آنها را حفظ می کنیم اما متاسفانه همچنان برخی نیروهای خودی از پشت به ما خنجر می زنند.

بیگلو در پایان خاطر نشان کرد: امید است با توانی که در مجلس انقلابی می بینیم مشکلات این صنعت حل شود و قطعه سازان نیز تا آن زمان توان داشته و طاقت بیاورند.

کد خبر 136131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha