افت 50 تا 100 میلیونی خودروهای چینی در بازار / ترس از خرید، قیمت ها را ریزشی کرد

کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در واکنش به اخبار مذاکرات و احتمال احیای برجام همچنان ادامه دارد، این در حالی است که پیش ‌بینی می‌شود با توجه به اخبار مخابره‌ شده از جریان مذاکرات و شرایط بازار ارز روند ریزش قیمت‌ها ادامه دار باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در روزهای اخیر متاثر از جو روانی احیای برجام و از سویی در واکنش به افت قیمت ها در بازار ارز و سکه و طلا روند کاهشی به خود گرفته است و این جریان طی ماههای اخیر بر رکورد بازار خودرو و تشدید آن تاثیر گذاشته است.

بر اساس آنچه که فعالان و نمایشگاه‌داران می گویند در حال حاضر تقاضا در بازار افت بسیاری کرده که دلیل اصلی آن خوش‌ بینی بخشی مهمی از متقاضیان به آینده مذاکرات است.

بررسی ها بازار خودرو نشان می دهد که در واکنش به اخبار سیاسی و برجام هم اکنون بسیاری از خریداران دست از خرید کشیده‌اند تا با نزولی شدن قیمت، خودرویی بهتر یا با قیمتی کمتر از مقطع فعلی خریداری کنند چرا که معتقدند در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم‌ها، قیمت ارز هم نزولی می‌شود و تاثیر این دو اتفاق بر بازار خودرو، کاهشی شدن قیمت خودرو خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در تشریح آخرین وضعیت بازار خودرو و قیمت ها گفت: اگر چه بخش مهمی از جریان افت قیمت ها در بازار در واکنش به اخبار مذاکرات است اما در این میان نمی توان جریان عرضه مناسب از سوی خودروسازان را در ریزش قیمت ها نادیده گرفت.

سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به حذف قرعه کشی برخی از محصولات خودروسازان اظهار داشت: با دریافت سیگنال‌های مثبت از احتمال احیای برجام و در کنار آن کاهش نرخ ارز، شاهد افت قیمت خودرو در روزهای اخیر هستیم.

به گفته وی در کنار کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز روند افزایشی داشته است به طوری که این جریان موجب حذف قرعه کشی برخی از محصولات خودروسازان و همچنین کاهش قیمت آنها در بازار شده است.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد که با تکمیل خودروهای ناقص و عرضه مناسب سایپا و ایران خودرو و از سویی حذف قرعه کشی برخی خودروهای این دو گروه خودروسازی، کاهش قیمت های بازاری برخی از محصولات این دو شرکت خودروسازی آغاز شذه است به‌ طوری که در روزهای اخیر برخی از محصولات پرتقاضا این دو شرکت به ترتیب بین 5 تا 15 میلیون افت قیمت داشته اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران پیش بینی کرد: در صورت احیای برجام و تاثیر روانی آن بر بازار خودرو شاهد شوک قیمتی شدیدی در بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی خواهیم بود که این اتفاق در کنار تغییر جریان فروش و افزایش عرضه خودروسازان می تواند تاثیر چشمگیری در افت قیمت خودروهای داخلی نیز داشته باشد.

موتمنی همچنین به افت تقاضا و قیمت خودروهای چینی در بازار پرداخت و تاکید کرد: در روزهای اخیر علاوه بر قیمت خودروهای داخلی، بازار خودروهای چینی با کاهش قیمت قابل توجه 50 تا 100 میلیون تومانی روبرو شده است و به نظر می رسد بازار پیش بینی انجام توافق را پذیرفته و با این جریان هماهنگ شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افت تقاضا در بازار نشان می دهد که همه منتظرند تا ببینند سرنوشت مذاکرات چه خواهد شد؛ البته نیم‌نگاهی به موضوع واردات و طرح خودروهای اقتصادی و عرضه محصولات جدید به بازار نیز وجود دارد. تصور کلی این است که با اجرایی شدن واردات، قیمت نه فقط در بازار خودروهای خارجی کشور، بلکه در بازار داخلی‌ها نیز نزولی خواهد شد.
 

کد خبر 138743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha