منحنی قیمت خودروها در بازار صعودی شد / آیا بازار خودرو همچنان به اخبار برجامی چشم دوخته است؟

آیین نامه واردات خودرو پس از تاخیر دو ماهه بالاخره نهایی شد اما بازار خودرو برخلاف باور نمایندگان و مسئولان وزارت صمت،‌ واکنش خاصی به این اتفاق نشان نداد بلکه در واکنش به محدودیت های متعدد در آیین نامه واردات و از سویی نوسانات بازار دلار و اخبار برجامی، منحنی قیمت بیشتر خودروهای داخلی را طی هفته گذشته صعودی کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه اخبار مثبت از نزدیک شدن به توافق احتمالی برجام، بسیاری را در هفته های اخیر در بازار خودرو فروشنده کرد و قیمت‌ها مسیر نزولی را در پیش گرفت اما با اعلام آیین نامه واردات خودرو و موضوع واردات خودروهای ارزان قیمت نه تنها این خبر موجب روند کاهش قیمت ها نشد بلکه برخلاف انتظارات بازار خودرو دچار بی ثباتی در قیمت ها، رکود و بلاتکلیفی بیشتر قرار گرفت.

در چنین شرایطی به نظر می رسد انتشار آیین نامه واردات خودرو دیگر چندان تاثیر بسزایی در قیمت خودروهای داخلی ندارد و بازار خودرو بیشتر به اخبار برجامی چشم دوخته است.

در واقع آنچه که امروز بیش از همه بازار خودرو بلکه تمام بازارهای اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داده،‌ آینده برجام و قیمت دلار است. چنانچه در این هفته که دوباره ابهامات از آینده برجام افزایش پیدا کرد،‌ تقریباً بازار خودرو بدون کاهش قیمت سپری شد در واقع به نظر می‌رسد بازار خودرو هم همانند سایر بازارها تا مشخص شدن تکلیف برجام،‌ سردرگم و بدون روند مشخص باقی خواهد ماند.

با این وجود برخی کارشناسان بازار معتقدند که بررسی بندهای آیین نامه واردات خودرو که روز پنچشنبه گذشته منتشر شد نشان می دهد سیاست گذار خودرویی چندان توجهی به وضعیت حاکم بر بازار خودروهای وارداتی نداشته و بیش از آنکه به دنبال سر و سامان دادن به بازار خودروهای وارداتی باشد تلاش کرده تا مسیر ورود خودروهای به اصلاح اقتصادی یا ارزان قیمت را هموار کند.

هر چه هست بیش از دو ماه است که بازار خودرو به واسطه اخباری که در ارتباط با آزادسازی واردات خودرو از سوی سیاست گذار خودرویی مخابره شده به نوعی به کما رفته است و بازار خودرو در بلاتکلیف ترین حالت خود قرار گرفته است با این وجود همه در چنین شرایطی تعیین‌ تکلیف تغییرات قیمتی خودروها را در بازار متاثر از مذاکرات بین‌المللی و قیمت دلار می‌دانند.

با این حال باید منتظر واکنش بازار ماند و دید، بازار خودرو طی هفته جاری و در واکنش به اخبار ورود محموله خودروهای وارداتی و همچنین در صورت احیای برجام، روند کاهشی به خود می گیرد یا همچنان به نوسان قیمت خودروها ادامه می دهد؟
گر چه از نگاه کارشناسان با توجه به بندهای آیین نامه واردات خودرو و ابهامات جدی در خصوص نرخ تعرفه ها، تامین ارز و سقف 10 هزار دلاری واردات خودروهای اقتصادی، بعید است از این مسیر اتفاق خاصی برای بازار خودرو به صورت خاص و بازار وارداتی ها بیفتد و همچنان واسطه ها و سوداگران دست بالا را در این بازار خواهند داشت.

جهش یک تا 7 میلیونی قیمت ها در بازار
اما بررسی ها از نوسانات قیمتی بازار خودرو نشان می‌دهد که طی هفته گذشته قیمت برخی از خودروهای از جمله پژو، ساینا، دنا و کوییک با افزایش یک تا سه میلیونی مواجه شده است چنانچه قیمت پژو 206 تیپ 2 با یک میلیون افزایش به 296 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 با افزایش سه میلیونی از 357 میلیون به 360 میلیون تومان رسیده است.

پژو پارس یکی از خودروهای محبوب ایران خودرو نیز این هفته را با افزایش قیمت سپری کرد؛ قیمت پژو پارس سال این هفته با افزایش چهار میلیون تومانی به 310 میلیون تومان رسید؛ پارس LX هم این هفته با افزایش چهار میلیون تومانی قیمت در آخر هفته گذشته به قیمت 369 میلیون تومان رسید و پژو پارس ELX-TU5 یکی از تازه واردهای ایران خودرو هم این هفته افزایش سه میلیون تومانی قیمت را ثبت کرد و با قیمت 418 میلیون تومان معامله شد.

قیمت دنا معمولی که در هفته های قبل با کاهشی چشمگیر به زیر 400 میلیون تومان رسیده بود مجددا این هفته با جهش هفت میلیونی از 395 میلیون به 402 میلیون تومان رسید و نسخه توربو و اتوماتیک این خودرو هم با افزایش پنج میلیونی به 505 میلیون تومان رسید.

سمند EF7 یکی دیگر از خودروهای پر فروش ایران خودرو نیز هفته ای که گذشت با دو میلیون افزایش به 350 میلیون تومان رسید. همچنین رانا پانوراما هم این هفته دو میلیون تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و تا پایان هفته 330 میلیون تومان معامله شد.

بازار خودروهای گروه خودروسازی سایپا نیز نشان می دهد که خودروهای کوییک نیز در این مدت گران شدند به طوری که کوییک دنده‌ای مدل 1401 با دو میلیون افزایش از 198 میلیون تومان به 200 میلیون تومان رسید و نسخه R این خودرو هم با ثبت افزایش دو میلیونی 205 میلیون تومان قیمت خورد.

خودروهای ساینا نیز در این مدت از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده‌اند به طوری این محصولی که با وجود اینکه به پایان خط تولید سایپا رسیده است،‌ در هفته ای که گذشت با افزایش دو میلیونی به 202 میلیون تومان رسید و ساینا دنده ‌ای مدل 1400 نیز از 195 میلیون به 197 میلیون تومان رسیده است.

تیبا هاچ بک یکی دیگر از خودروهایی که دیگر تولید نخواهد شد در هفته ای که گذشت افزایش چهار میلیون تومانی قیمت را ثبت کرد و در بازار آزاد 207 میلیون تومان معامله شد و نسخه صندوقدار این خودرو نیز با یک میلیون افزایش قیمت، 202 میلیون تومان قیمت خورد.

با این حال یک فعال بازار خودرو در واکنش به تغییرات قیمتی و سیر افزایشی برخی از خودروها در بازار معتقد است به دلیل نامشخص بودن جزئیات تعرفه واردات، فعلا نمی‌توان گفت آیین‌نامه واردات چه تاثیراتی بر بازار خواهد گذاشت.

به گفته وی در رکود بازار خودرو فرقی نمی کند قیمت ها کاهشی باشد یا افزایشی چرا که در هر حال معامله ای در بازار خودرو انجام نمی شود.

به اعتقاد وی وقتی معامله‌ای در بازار نمی‌شود، تغییرات قیمتی نیز محسوس نیست با این وجود هرگونه خبر درباره شکست یا احیای مذاکرات برجام می تواند موج جدیدی از خریدها و نوسانات قیمتی را در بازار خودرو رقم بزند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha