دفتر هماهنگی صادرات قطعه سازان در روسیه ایجاد می شود

یک مقام صنفی در انجمن قطعه سازان ایران با اشاره به فرصت استثنایی بازار خودرو روسیه برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران، از ایجاد دفتر هماهنگی صادرات قطعه سازان به منظور تسهیل در همکاری و حضور بهتر قطعه سازان داخلی در بازار صادراتی روسیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آنکه بیشتر کشورهای صاحب صنعت خودرو، از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا اتحادیه اروپا و آمریکا، تحریم‌های مختلفی علیه روسیه اعلام کردند بسیاری از شرکتهای خودروسازی در روسیه تعطیل شد و تولید صنعت خودرو روسیه از یک میلیون و 350 هزار دستگاه در سال به کمترین میزان و حدود 30 هزار دستگاه رسید.

در چنین شرایطی که صنعت خودروی روسیه برای تامین قطعات خودروهای تولیدی خود دچار مشکل شده، این جریان فرصتی در اختیار قطعه‌‌سازان ایرانی قرار داده است تا نیاز این بازار را پوشش دهند.

با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی 2022 روسیه و استقبال بالای صنعت خودرو روسیه برای همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی، عملا فرصت استثنایی برای خودروساران و قطعه‌سازان ایرانی فراهم شد تا بتوانند به‌ صورت جدی و در حجم بسیار بالا در بازار بزرگی مانند روسیه حضور پیدا کنند.

اصغر خسروشاهی نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به فرصت بسیار خوب بازار روسیه برای قطعه سازان ایرانی اظهار داشت: تا پیش از تحریم صنعت خودرو روسیه، قطعه سازان ایرانی در بازار روسیه حضور داشتند اما این ارتباط چندان پر رنگ نبود و صادرات قطعات به بازار روسیه در حجم کم صورت می گرفت اما با تغییر شرایط و خروج شرکای خارجی از بازار روسیه، شرایط بسیار خوبی برای همکاری بیشتر و توسعه صادرات قطعه سازان ایرانی به بازار روسیه فراهم شده است.

وی تاکید کرد: با بروز مشکلات جدی برای تامین قطعات خودروهای تولیدی در روسیه و درخواست روس ها برای تعامل با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی، شرکتهای قطعه سازی چینی نیز بسیار فعال شدند و با توجه به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری، چینی‌ها از ما چابک تر عمل می کنند چه‌بسا چین اگر بخواهد در بازار روسیه ورود کند، بتواند برای ما محدودیت ایجاد کند بنابراین اگر تهدیدی هم در این راستا وجود داشته باشد عمدتا از سوی قطعه سازان چینی است.

خسروشاهی در ادامه به نشست اخیر انجمن قطعه سازان ایران و برخی تصمیمات برای بهبود و همکاری قطعه سازان در بازار روسیه پرداخت و تاکید کرد: با توجه به مذاکرات و تفاهمات خوبی که بین قطعه سازان ایرانی و روسی در جریان برگزاری نمایشگاه مسکو صورت گرفت، مقرر شد تا به منظور تسهیل در همکاری و حضور بهتر قطعه سازان در بازار صادراتی روسیه با همکاری انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران، دفتر هماهنگی صادرات در روسیه ایجاد شود.

 

دفتر هماهنگی صادرات قطعه سازان در روسیه، اصغر خسروشاهی

 

افزایش تعاملات با روس ها با چابک سازی و هماهنگی با قطعه سازان

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات ومجموعه های خودرو ایران افزود: با راه اندازی دفتر هماهنگی صادرات قطعه سازان و بررسی دقیق نیاز خودروسازان روسیه علاوه بر چابک سازی در تعاملات و توسعه صادرات، زمینه همکاری بهتر قطعه سازان داخلی با صنعت خودرو روسیه فراهم و منجر به تفاهمات قراردادهای خوبی بین سازندگان ایرانی و خودروسازی روسیه خواهد شد.

خسروشاهی تاکید کرد: به همین منظور انجمن قطعه سازان ایران این هفته با دعوت از اعضاء و قطعه سازان علاقه مند برای حضور در بازار روسیه، نشستی را برگزار و در خصوص ایجاد دفتر هماهنگی صادرات تصمیم گیری و برنامه ریزی ها برای راه اندازی هر چه سریعتر این دفتر انجام گرفت.

وی همچنین با اشاره به حضور شرکت‌های قطعه‌سازی در نمایشگاه مسکو و انعقاد قرارداد با طرف‌های روسی خاطر نشان کرد: البته برخی قطعه سازان ایرانی پیش از برگزاری این نمایشگاه در بازار روسیه حضور داشتند اما همزمان با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه و حضور قطعه سازان ایرانی، درخواست خوبی از سوی شرکتهای روسی برای همکاری با برخی قطعه سازان بزرگ ارائه شد که تعدادی از آنها نیز در مرحله مذاکره و انعقاد قرارداد است.

به گفته این قطعه ساز داخلی، با توجه به اینکه به دلیل امکانات مالی و ارتباطات بین المللی امکان حضور تمام قطعه سازان ایرانی در بازار روسیه وجود ندارد بنابراین ایجاد دفتر هماهنگی صادراتی قطعه سازان کمک خوبی برای حضور قطعه سازان کوچک به منظور حضور در بازار صادراتی روسیه خواهد بود.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: اگر چه حضور قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه مسکو خیلی پرشمار نبود اما مشارکت همین تعداد از قطعه سازان بزرگ در نمایشگاه روسیه، تا حدود زیادی توانمندی صنعت قطعه سازی ایران را نمایش گذاشت و روس ها که باور نداشتند صنعت قطعه سازی ایران تا این حد توسعه یافته باشد به این اطمینان رسیدند که قطعه سازان ایرانی از پتانسیل و توان فنی و مهندسی خوبی برای تامین نیاز بازار خودرو روسیه برخوردارند. همچنین این نمایشگاه نشان داد که زیرساخت ها و پتانسیل صنعت خودرو ایران بسیار قوی تر از روسیه است.

 

دفتر هماهنگی صادرات قطعه سازان در روسیه، اصغر خسروشاهی


سرمایه گذاری سنگینی برای تامین بازار خودروسازی روسیه نیاز نخواهد بود

خسروشاهی افزود: با پتانسیل خوبی که به خصوص در دهه های 70 و 80 در صنعت خودرو ایجاد شد و پایگاه های ساخت داخلی که بوجود آمد، صنعت خودرو و قطعه سازی ایران حتی در شرایط تحریم با مشکلاتی که خودروسازی روسیه مواجه شد، روبرو نشد چنانچه در شرایط تحریم صنعت خودرو ایران توانست بدون وابستگی به شرکتهای خارجی به تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال هم دست یابد.

وی گفت: بنابراین با ظرفیت های خوبی که در صنعت قطعه سازی ایران ایجاد شده است که عمدتا بیش از ظرفیت نیاز بازار داخل است، قطعه سازان داخلی می توانند از ظرفیت های خالی برای تامین قطعه در بازار روسیه استفاده کنند و با ایجاد پایگاه های تولیدی این همکاری در دراز مدت ادامه داشته باشد.

او همچنین در خصوص احتمال رفع تحریم خودروسازی روسیه و تبعات آن بر سرمایه گذاری صورت گرفته قطعه سازان داخلی در بازار روسیه اظهار داشت: در این همکاری ها باید قطعه سازان قراردادهای دقیق و محکمی را منعقد کنند که در صورت هر گونه تغییر در فضای سیاسی و رفع تحریم های روسیه، قطعه سازان با سرمایه گذاری در این بازار متضرر نشوند. گرچه به نظر می رسد با توجه به تولیدات بازار روسیه و تکنولوژی مشترکی که در برخی از محصولات با صنعت خودرو ایران دارند سرمایه گذاری سنگینی برای تامین بازار خودروسازی روسیه نیاز نخواهد بود و با سرمایه گذاری اندک می توان قطعات مورد نیاز روس ها را تامین کرد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان ایران در پایان تاکید کرد: چنانچه قطعه سازان ایرانی از بازار خودرو روسیه استفاده نکنند و به لحاظ چابکی و قیمت و تامین عملکرد خوب و رقابتی نداشته باشند به سرعت چینی ها این بازار را نیز از ما خواهند گرفت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 138983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha