لزوم متناسب سازی تصمیمات در توقف محصولات پرطرفدار با جریان اقتصادی در کشور / توقف سمند و پژو 405 چه تاثیری در تقاضای بازار دارد؟

تا زمانی که اقتصاد کشور پاسخ گوی برخی تصمیمات و تغییرات استانداردی نیست معرفی و جایگزینی خودروهایی حتی با تکنولوژی بالاتر نه تنها به ارتقاء ایمنی کمکی نمی کند بلکه دغدغه و هزینه بیشتری را به مردم تحمیل می کند .

/ زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هفته گذشته آخرین نسخه پژو 405 و سمند از خط تولید ایران خودرو خارج و تولید پژو 405 و سمند برای همیشه در ایران خودرو متوقف شد اقدامی که با وجود وعده جبران تولید آنها با افزایش دیگر خودروهای موجود و اعلام جایگزینی محصولاتی نظیر تارا، خانواده دنا و سورن کماکان این سوال را مطرح می‌کند که توقف تولید این خودروهای پرطرفدار در بحبوحه افزایش تقاضای بازار، خریداران و بازار خودرو را با چه شرایطی روبرو خواهد کرد؟

طی بازدیدی که ابراهیم رییسی در روزهای پایانی سال 1400 از ایران خودرو داشت، دستوری مبنی بر توقف تولید خودروهای قدیمی را صادر کرد و حال ایران خودرو‌ در راستای تحقق این امر، تولید دو خودرو پژو 405 و سمند را برای همیشه متوقف کرد.

مدیرعامل ایران خودرو اگر چه توقف تولید این دو خودرو را دستاورد بزرگی برای ایران خودرو می داند اما با این حال کنار گذاشتن دو خودرو سمند و پژو 405 را که بخش قابل توجهی از تولید ایران‌خودرو را به خود اختصاص داده را دارای چالش‌هایی عنوان می کند و در عین حال معتقد است که به دلیل احترام به سلایق و خواست مشتریان و به‌روزآوری محصولات، تولید این دو خودرو متوقف می شود تا آن‌ها را با محصولات به‌روز و با کیفیت جایگزین کنیم.

در واقع عمده‌ترین دلیلی که باعث شده این خودروها کنار گذاشته شود به کیفیت و استاندارد این محصولات بازمی‌گردد به طوری که سازمان ملی استاندارد در اواخر خردادماه امسال و پس از نشست مشترک با وزیر صمت اعلام کرد که سمند و پژو 405 را مطابق با استاندارهای 85 گانه نمی‌داند و درخواست کرد که شماره‌گذاری آنها متوقف شود.

آن‌طور که برنامه پنج ساله ششم به خودروسازان تکلیف کرده آنها باید از ابتدای سال‌جاری محصولات خود را بر اساس استاندارد یورو 6 تولید کنند. بنابراین با الزام خودروسازان به اجرای این استاندارد عملا تولید آنها با منع قانونی روبه‌رو می شود و از این رو به نظر می رسد خودروسازان با توجه به این مساله و همچنین در راستای اجرای فرامین رئیس جمهور برای حذف خودروهای قدیمی، تلاش می‌کنند تولید محصولاتی را که قابلیت هماهنگی با استاندارد یورو 6 و استاندارد 85 گانه را دارند در دستورکار قرار دهند.

بدین ترتیب خودروهای سمند و پژو 405 به سبب قدیمی بودن پلتفرم و همین‌طور عدم امکان عبور از استانداردهای ۸۵گانه و یورو 6 و علیرغم محبوب بودن، از دور خارج و تولید آن‌ها رسما از هفته گذشته متوقف شد. حذف این خودروها اگر چه باعث از بین رفتن بخشی از بازار می‌شود، اما ایران‌خودرو درصدد است با افزایش تیراژ پژو پارس و پژو 206 که از لحاظ قیمت تفاوت چندانی با محصولات حذف‌ شده ندارند، بخشی از این کمبود را جبران کند. همچنین خودروی اقتصادی TF21و محصولاتی چون تارا، دنا و سورن را جایگزینی برای سمند و پژو 405 نموده تا خلأ ناشی از نبود آن‌ها را پر کند.

اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این مسأله نگاه کنیم،این سوال مطرح می شود که توقف تولید بازار را با چه رخدادهایی مواجه می‌کند؟ احتمال دارد که بازار خودرو بواسطه این تصمیم با کمبود و رشد قیمت این خودروها مواجه شود. چرا که وقتی خط تولید یک خودرو آن هم با فشار وزیر صمت و سازمان‌های مرتبط متوقف می‌شود، تقاضا برای خرید آن خودرو بیشتر می‌شود و در نهایت قیمت این‌گونه خودروها بالا می‌رود.

حذف و جایگزینی محصولات جدید با اراده خریداران

در همین ارتباط امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان اینکه مقصر اصلی چنین تصمیماتی سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت است، تاکید کرد: شرایط کنونی زمان مناسبی برای توقف تولید این خودروها نبود و تا زمانی که اقتصاد کشور پاسخگوی برخی تصمیمات و تغییرات استانداردی نیست معرفی خودروهایی حتی با تکنولوژی بالاتر، دغدغه و هزینه بیشتری را به مردم تحمیل می کند.

 

امیرحسن کاکایی



وی افزود: هر گونه ارتقاء استانداردها و حذف تولیدات قدیمی و جایگزینی محصولات بهتر باید خود به خود و با بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تقاضای بازار صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اینکه خودروهای تولیدی استانداردهای 85 گانه را پاس کنند اگر چه اقدام موثری در ارتقاء استاندارد و کیفیت خودروهاست اما بسیاری از این الزامات استانداردی در چنین شرایطی امکان تعمیرات ندارند ضمن اینکه ارتقاء استاندارد خودروها باید متناسب با تمام بخش های مرتبط برای تردد از جمله بهسازی و استانداردسازی جاده ها، ارتقاء سوخت خودروها و از همه مهمتر متناسب سازی درآمدها و اقتصاد جامعه صورت گیرد در غیر این صورت ایمنی خودروها و راهها بالاتر نخواهد رفت.

عمل به وظایف در توقف تولید محصولات قدیمی

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران همچنین با بیان اینکه توقف خودروهای پرتقاضا و قدیمی بستگی دارد که از چه منظری به این مساله نگاه شود، افزود: اگر از نظر منافع ملی نگاه شود حذف این خودروها کار اشتباهی است اما خودروساز به جهت وظیفه ای که به لحاظ استانداردها بر عهده اش گذاشته شده عمل کرده است که این جای تقدیر دارد.

کاکایی با تاکید بر اینکه تدوین و الزام به ارتقاء استانداردها در شرایط کنونی افتخار نیست، به ارتقاء استاندارد آلایندگی خودروها اشاره و بیان کرد: زمانی استاندارد سوخت خودروها از یورو4 به یورو5 ارتقاء یافت آیا این تصمیم نتایج خوبی را به همراه داشت؟ مسلما هزینه های ناشی از ارتقاء این استاندارد و بکارگیری تکنولوژی بالاتر موجب بالارفتن قیمت خودرو می شود در حالی که با وجود هزینه چنین تصمیمی، بنزین متناسب با این استاندارد عرضه نمی شود و در نهایت نه تنها مشکل آلایندگی ناشی از مصرف سوخت حل می شود بلکه به جهت نبود سوخت مطابق با استاندارد و همچنین روغن موتور فاقد استاندارد هم استهلاک مصرف سوخت خودروها بیشتر شده و هزینه دیگری به مصرف کنندگان خودرو تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: در واقع با تولید و عرضه خودرو با تکنولوژی بالاتر ضمن اینکه تعمیر و نگهداری آنها مساله ساز می شود بلکه با مصرف سوخت بالاتر و افزایش استهلاک بیشتر، تعمیر آنها نیز با هزینه بیشتر همراه خواهد بود. به خصوص زمانی که این خودروها برای ناوگان تاکسیرانی استفاده می شود برای رانندگان مشکلات بیشتری را بوجود می آورد.

دنا و تارا می تواند جایگزینی برای ناوگان تاکسیرانی باشد؟

به گفته وی با این شرایط و با توجه به احتمال جایگزینی سورن به جای سمند و پژو 405 در ناوگان تاکسیرانی، باید از رانندگان تاکسی سوال شود که آیا خودروهای دیگر مانند دنا و تارا جایگزین خوبی برای ناوگان تاکسیرانی خواهد بود؟

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر چنین تصمیماتی در بازار خودرو تصریح کرد: معتقدم که با این تصمیم تعداد خودروهای فرسوده نیز بیشتر می شود.

کاکایی با تاکید بر اینکه با گفتار درمانی مشکلات صنعت خودرو حل نمی شود، افزود: به نظر می رسد با توقف تولید دو خودرو سمند و پژو 405 که خودروهای مناسب و کاربردی به خصوص برای ناوگان تاکسیرانی هستند شاهد یک موج قیمتی در بازار این خودروها خواهیم بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست ها و دستورات متناقضی که در شرایط فعلی کشور در جریان حذف و جایگزینی برخی خودروها اعمال می شود تنها موجب بالا رفتن هزینه مصرف کنندگان خودرو می شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 139272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha