اسقاط 500 هزار خودرو فرسوده با اصلاح لایحه پیشنهادی دولت به مجلس / باید قیمت خودرو فرسوده واقعی شود

به رغم تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو مجلس و برگشت آن به کمیسیون صنایع، همچنان امیدواری به اصلاح لایحه اسقاط و تجدید نظر در قیمت خودروهای فرسوده وجود دارد موضوعی که به گفته یک مقام صنفی در انجمن اسقاط در صورت اهتمام دولت و مجلس در واقعی شدن قیمت خودروهای فرسوده می توان تا پایان امسال با دستیابی به اهداف برنامه دولت به حدود 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی صبح امروز کلیات لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 مربوط به اسقاط خودرو را تصویب کردند که با اعلام رئیس مجلس شورای اسلاعی این لایحه به جهت برخی ابهامات و به منظور برررسی بیشتر در خصوص جزئیات مجدد به کمیسیون صنایع برگشت داده می شود.

براساس این لایحه سازوکار تولید خودرو دیگر منوط به گواهی اسقاط نخواهد بود و با پیشنهاد قانون گذار در صورت مشکل تامین گواهی اسقاط و به منظور رفع مشکل شماره گذاری خودرو، تولید کننده باید ۱.۵ درصد قیمت خودرو اسقاطی را به صندوق ویژه‌ای واریز کند که مبالغ آن صرفا برای اسقاط خودروهای فرسوده هزینه شود.

پیش از این در لایحه پیشنهادی دولت جهت اصلاح قانون اسقاط موضوع واریز یک درصد قیمت خودرو فرسوده در ازای ارائه گواهی اسقاط به صندوق محیط زیست مطرح شده بود که با توجه به مخالفت جدی در این خصوص و نامه نگاری های فعالان حوزه اسقاط این عدد در لایحه پیشنهادی دولت و پس از نشست وزیر صمت با کمیسیون صنایع و معادن مجلس و پیشگیری از سونامی خودروهای فرسوده در کشور، قیمت خودروهای اسقاطی را دولت ۱.۵ درصد قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد اصلاحی که همچنان موجب نقد و گلایه فعالان حوزه اسقاط است و معتقدند که قیمت گذاری صورت گرفته برای خودروهای فرسوده موجب کاهش صدور گواهی اسقاط و آسیب جدی به مراکز اسقاط خواهد شد انتقادی که در نامه ای که اخیرا رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط به رئیس جمهور نیز به برخی مشکلات طرح وزارت صمت و مغایرت آن با قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره شده است .

اما با تصویب کلیات اصلاح لایحه اسقاط در مجلس، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط در واکنش به این مساله در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: در صورتی که دولت می خواهد اهداف برنامه نوسازی ناوگان فرسوده محقق شود باید قیمت خودرو فرسوده نیز واقعی شود.

محمود مشهدی شریف با توجه به برگشت این لایحه به کمیسیون صنایع جهت بررسی بیشتر، افزود: با وجود تصویب کلیات این لایحه در مجلس اما همچنان نسبت به انجام تغییرات در لایحه مذکور امیدوار هستیم.

لزوم تغییر لایحه قیمت خودروهای اسقاطی به حداقل 3 درصد

وی گفت: تعیین یک و 1.5 درصد برای قیمت خودرو فرسوده در طرح پیشنهادی وزارت صمت برای اصلاح لایحه اسقاط خودروها قطعا در قیمت خودرو فرسوده تاثیر می گذارد، بر اساس محاسبات صورت گرفته یک درصد قیمت خودرو فرسوده به طور میانگین 2 میلیون و 950 هزار تومان می شود که با توجه به قانون که به ازای شماره گذاری هر خودرو باید چهار دستگاه خودرو اسقاط شود این رقم حدود 11 میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد که با قیمت لاشه خودرو فرسوده بالای 15 سال عملا قیمت خودرو فرسوده 17 میلیون می شود که با این رقم تمایلی برای اسقاط خودرو فرسوده نخواهد بود و با این شرایط باید فاتحه مراکز اسقاط را هم خواند.

وی تاکید کرد: اما امروز که وزارت صمت و مجلس این عدد را 1.5 درصد تعیین کرده عملا قیمت گواهی 17 میلیون و 600 می شود و که با محاسبه قیمت لاشه خودرو فرسوده تقریبا قیمت خودرو فرسوده 25 میلیون می شود که اگر چه در مقایسه با یک درصد تعداد بیشتری تمایل به اسقاط و تحویل خودروها به مراکز اسقاط خواهند داشت اما به واقع با 25 میلیون قیمت خودرو فرسوده می توان دارندگان این خودروها را تشویق کرد و 500 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرد و گواهی اسقاط مورد نیاز قانون گذار را تامین نمود؟

تاثیر مستقیم قیمت فرسوده ها در فرایند صدور گواهی اسقاط

این مقام صنفی در انجمن اسقاط تصریح کرد: در صورتی که هدف گذاری شود که به ازای هر چهار خودروی تولیدی یک خودرو اسقاط شود باید قیمت فرسوده نیز به نحوی افزایش یابد تا صاحبان این خودرو علاقه مند به تحویل به مراکز و اسقاط شوند.

مشهدی شریف با اشاره به برنامه ورود یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تا پایان سال به بازار گفت: با عدم اصلاح قیمت خودرو فرسوده و دستیابی به اهداف تولید در سال جاری عملا جریان اسقاط فرسوده ها به کمترین میزان خواهد رسید و خروجی ناوگان فرسوده حدود 50 تا 70هزار دستگاه بیشتر نخواهد بود شرایطی که نتیجه آن آلایندگی بیشتر هوا، افزایش تلفات جاده ای و هدر رفت سوخت و سهم بالای مصرف بنزین و گازوئیل در کشور خواهد بود.

به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو کشور چنانچه دولت می خواهد اهداف برنامه نوسازی ناوگان فرسوده محقق شود باید قیمت خودرو فرسوده را واقعی کند.

مشهدی شریف بیان کرد: اگر مسئولان بپذیرند که این درصد در تعیین قیمت خودرو اسقاطی نقش مستقیم دارد و به هر میزان این درصد بیشتر شود و قیمت خودرو اسقاطی نیز منطقی تر می شود تبعا علاقه بیشتری برای اسقاط فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه صاحبان خودروهای فرسوده جزء ضعیف ترین اقشار جامعه هستند خاطر نشان کرد: اینکه با کمترین درصد، پایین ترین قیمت را برای خودرو فرسوده در نظر گرفته شود و فشار بیشتر به این قشر وار شود اصلا عادلانه نیست اما منطقی تر خواهد بود که قشر متوسطی که خودرو را خریداری می کند کمی گران تر بخرد تا قشرضعیف جامعه و صاحب خودرو فرسوده از محل اسقاط درآمد و سهم بیشتری را کسب کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت خودرو فرسوده مشکل گواهی اسقاط حل می شود تصریح کرد: البته در حال حاضر حدود 50 هزار گواهی اسقاط در مراکز اسقاط موجود است اما با اصلاح لایحه و رابطه مستقیم با قیمت خودروهای فرسوده مسلما اشتیاق دارندگان خودروهای فرسوده برای اسقاط بیشتر می شود.

کد خبر 139333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha