مهمترین چالش ها برای دستیابی به پلتفرم بومی در صنعت موتورسیکلت چیست؟

اگر چه اولویت های مهم وزارت صمت در صنعت موتورسیکلت اعلام شده است اما به گفته کارشناسان این صنعت به رغم بهبود وضعیت تولید و تلاش های صورت گرفته در داخلی سازی در این صنعت، نبود نقشه راه معین در صنعت موتورسیکلت عملا موجب سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت شده است.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت موتورسیکلت در ایران اگر چه دارای پیشینه ای طولانی و حدودا 60 ساله است اما در این سالها عملا تولید موتورسیکلت در کشور متمرکز بر فرآیند مونتاژ بوده است.

با توجه به پارامترهایی چون کاهش زمان تردد در ترافیک شهرهای بزرگ، هزینه پایین تعمیرات و نگهداری، استفاده در کسب و کارها، و افزایش قیمت خودرو و سوخت، این وسیله نقلیه همواره از محبوبیت بالایی در میان مردم کشورمان برخوردار بوده است.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد این صنعت در حوزه دستیابی به خودکفایی و بالا بردن عمق داخلی سازی به خصوص در بخش های مهم موتورسیکلت شامل موتور احتراقی و گیربکس هیچ گاه موفق نبوده و عمده فعالیت خود را بر واردات محصولات، به ویژه از کشورهای چین و هند، معطوف ساخته است.

به همین منظور در نشستی که اخیرا به منظور بررسی آخرین وضعیت صنعت موتورسیکلت و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت برگزار شد این موضوعات بررسی و سه اولویت نخست وزارت صمت در این صنعت اعلام شد.

در این نشست علاوه بر ارائه رویکردهای وزارت صمت در این صنعت، بر سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه در صنعت موتورسیکلت با هدف دستیابی به پلتفرم بومی و گسترش کاربرد موتورسیکلت‌های برقی با تمرکز بر طرح سواپ و برنامه‌ریزی برای حضور در بازارهای بین‌المللی تأکید شد.

در بخشی از رویکرد های وزارت صمت در صنعت موتورسیکلت به موضوع افزایش عمق داخلی سازی در مورد محصولات پر تیراژ و پر فروش به منظور دستیابی به پلتفرم بومی اشاره شده است موضوعی که به اعتقاد نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور تاکنون پیشرفت بسیار خوبی در حوزه داخلی سازی قطعات در این صنعت حاصل شده است.

حبیب الله محمودان در این ارتباط معتقد است که هم اکنون داخلی سازی قطعات موتورسیکلت های مورد تقاضا و محبوب بازار داخل و ساخت قطعات جدیدی که تاکنون در کشورهای منطقه ساخته نشده است، در دستور کار قطعه سازان موتورسیکلت قرار دارد.

وی با اشاره به نشست اخیر وزارت صمت در خصوص این صنعت و همچنین رونمایی از سند تبیین رویکرد دانش بنیان شدن در صنعت موتورسیکلت، عنوان کرد: در حال حاضر در صنعت موتورسیکلت در بسیاری از بخش ها از جمله صنایع فلزی قطعات بدنه و در صنایع پلاستیکی عمده قطعات بومی سازی شده اند اما تاکنون اقدامی در راستای داخلی سازی انجین صورت نگرفته است.

این مقام صنفی در صنعت قطعات موتورسیکلت هر گونه بی توجهی به دستاوردهای قطعه سازان موتورسیکلت را خیانت به این صنعت دانست ضمن انتقاد از ساختار تصمیم گیری در صنعت موتورسیکلت به خبرنگار پرشین خودرو گفت: پویایی صنعت موتورسیکلت در کشورهایی مثل هند و پاکستان را حمایت از تولیدکنندگان و تلاش برای تولید 100 درصدی موتورسیکلت در این کشورهاست اقدامی که علاوه بر اشتغال زایی و خلق ثروت، افزایش تولید ناخالص داخلی و تقویت صادرات را در این کشورها به همراه داشته است.

محمودان با اشاره به لزوم عملکرد هوشمند دولت در زمینه واردات قطعات موتورسیکلت تاکید کرد: یکی از سیاست های مهم دولت باید جلوگیری از واردات بی رویه قطعات موتورسیکلت باشد تا تنها شرکت های صادر کننده قطعات موتورسیکلت مجاز به واردات قطعه باشند.

وی تصریح کرد: امروز صنعتگران و فعالان حوزه قطعات موتورسیکلت در زمینه فنی و مهندسی، تجهیزات، ماشین آلات و تخصص مشکلی ندارند چنانچه بر اساس تنوع و نیاز بازار به این صنعت ورود کرده و بازار خوبی را در این حوزه تعریف کرده اند.

نایب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در پایان چالش عمده در صنعت موتورسیکلت را نبود ساختاری منسجم در بخش تصمیم گیری بیان کرد و افزود: عدم تغییر زیربنای فکری در این صنعت طی سالهای اخیر، مانع تحول جدی در صنعت موتورسیکلت شده است در حالی که می توانستیم با کشورهای همسایه مانند ترکیه و پاکستان که قطب صنعت موتورسیکلت هستند تولید مشترک داشته و به بلوغ صنعتی دست پیدا کنیم.

 

#زهرا_حریری

کد خبر 139607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha