عقب نشینی خریداران با موج سواری قیمت‌ها در بازار خودرو / افزایش قیمت‌ها با شیب کمتری ادامه دارد

بازار خودرو اگر چه هفته گذشته را با تعدیل نسبی شیب افزایش قیمت ها به پایان رساند اما این هفته نیز با شیب کمتری نسبت به اواسط آبان ماه در حال افزایش قیمت است با این وجود فعالان بازار از استمرار رکود بر بازار و عقب نشینی فروشندگان خودرو در این بازار خبر می دهند.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو پس از ماه‌ها ثبات قیمت و برخی نوسانان جزئی، از اواسط مهر ماه وارد کانال رشد قیمت با شیب تند شد چنانچه ارزیابی بازار نشان می دهد که قیمت خودروهای داخلی در این مدت حدود 10 تا 20 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که وزارت صمت از ابتدای سال با سیاست هایی همچون افزایش عرضه، راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و آزادسازی واردات تلاش داشت این بازار را کنترل کند اما به نظر می‌رسد که با شرایط فعلی، در این مهم ناکام بوده است و بازار خودرو طی یک ماه گذشته بار دیگر موجی از افزایش قیمت ها را تجربه کرده است.

بر همین اساس معامله گران از تشدید رکود بر بازار خودرو در روزهای پایانی آبان ماه خبر می دهند چنانچه به اذعان برخی از آن ها عملا حجم معاملات به صفر رسیده است، با این وجود موج افزایش قیمت ها که از اوایل آبان آغاز شده بود همچنان با نوسانات ارزی در این بازار ادامه دارد.

با رسیدن به هفته پایانی آبان، بازار خودرو هرچند شاهد افزایش قیمت است اما کاهش شیب صعودی قیمت ها از نکات بارز این روزهای بازار است چنانچه قیمت پژو 206 تیپ 2 که همواره در بازار روند صعودی داشته در معاملات آغاز این هفته تغییری نداشته است و همان 326 میلیون تومان باقی مانده است.

با این حال بررسی بازار نشان می دهد در مقابل این تعدیل نسبی، پژو پارس در نقطه مقابل قرار داشته و در این روزها همواره بالاترین افزایش را در موج صعودی قیمت ها ثبت کرده است. قیمت پژو پارس LX طی روز گذشته حدود 5 میلیون تومان گران شد و اکنون در بازار 425 میلیون تومان خرید و فروش می شود همچنین قیمت پژو 207 اتوماتیک پانوراما با شروع موج افزایش قیمت ها 640 میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت تارا اتوماتیک نیز با افزایش 10 میلیون تومانی به 630 میلیون تومان رسیده است. در محصولات سایپا همچنان قیمت پراید 111، 208 میلیون تومان است و قیمت تیبا صندوقدار هم بدون تغییر 207 میلیون تومان ثبت شده است اما قیمت کوییک یک میلیون گران شد و 228میلیونی شده است.

در همین ارتباط یک فعال بازار خودرو با توجه به آخرین وضعیت قیمتی در بازار خودرو معتقد است: بازار خودرو همزمان با نوسانات ارزی با افزایش چشمگیر قیمت ها روبرو است و پس از دوره ریزشی قیمت ها، در حال حاضر شاهد ثبت دور جدید افزایش قیمت ها در این بازار پرحاشیه هستیم.

کاظم محمدی نیکخواه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه بازار خودرو طی ماه گذشته موج جدیدی از افزایش قیمت ها را تجربه کرد، اظهار داشت: بازار خودرو از اواسط مهرماه و پس از یک دوره ثبات تقریبا شش ماهه، دوباره روند صعودی در پیش گرفته است این هفته نیز با شیب کمتری نسبت به اواسط آبان ماه در حال افزایش قیمت است.

وی افزود: البته امروز نیز همچنان قیمت ها در بازار افزایشی بوده است اما در نتیجه کاهش جزئی قیمت دلار در بازار آزاد، سرعت افزایش قیمت ها اندکی کند شد و خبری از افزایش های چند ده میلیونی هفته های گذشته نیست.

به گفته این فعال بازار خودرو، تا زمانی که تلاطم بازار ارز ادامه دار باشد بازار معاملات خودرو با رکود سنگین همراه خواهد بود.
 

کد خبر 139816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha