تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو

تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو هر چند نیاز به تخصص و تجربه دارد، اما با این حال با استفاده از ترفندهایی می‌توان برای این منظور اقدام کرد.

به گزارش پرشین خودرو، تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو هر چند نیاز به تخصص و تجربه دارد، اما با این حال با استفاده از ترفندهایی می‌توان برای این منظور اقدام نمود. برای کسانی که به دنبال خرید لوازم یدکی با کیفیت بالا و اصلی برای خودرو خود هستند، دانستن این ترفندها و روش‌ها بسیار مهم است. از این گذشته بسیاری از فروشنده‌ها نیز از ناآگاهی‌های کاربران سوء استفاده کرده و در حال فروش قطعات یدکی تقلبی و بی‌کیفیت خودرو به آنها هستند. از این رو بر آن شدیم تا روش‌های تشخیص قطعات یدکی اصلی از تقلبی را به صورت کامل برای شما تشریح کنیم. این مقاله را از دست ندهید.

 

اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو

 

اهمیت تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو

به عنوان یک چالش ذهنی شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی اقدام کنیم؟ آیا این موضوع ضروری است؟ واقعیت این است که این تشخیص در درجه اول می‌تواند کیفیت بالای خودرو شما حفظ کرده و هم در نهایت باعث کاهش هزینه‌های نگهداری آن شود. زیرا قطعات تقلبی طول عمر کمی داشته و خیلی زود خراب می‌شوند. از این گذشته عملکرد ضعیف آنها روی سایر قطعات و لوازم خودرو شما نیز تاثیر منفی داشته و باعث خرابی آنها نیز خواهند شد. به این موارد باید اضافه کنیم که تعمیرات مدام و پی در پی خودرو علاوه بر افزایش هزینه‌ها باعث افت قیمت خودرو در بازار خودروهای دست دوم نیز خواهد شد. با این اوصاف خیلی باید بی‌توجه باشیم که از لوازم یدکی تقلبی استفاده کنیم و سراغ محصولات اورجینال و اصلی برای خودرو خود نرویم.

 

طریقه استعلام لوازم یدکی ایران خودرو

دقت کنید که نحوه تشخیص قطعات و لوازم یدکی اصلی از تقلبی برای خودروهای خارجی با خودروهای داخلی متفاوت است. هر چند تمام ترفندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، قابل استفاده برای تشخیص اصل بودن قطعات یدکی خودروهای داخلی نیز هستند، اما روش آسان‌تری برای این منظور وجود دارد. مثلا طریقه استعلام لوازم یدکی ایران خودرو بسیار ساده بوده و شما می‌توانید در زمان خرید بارکد محصولات مورد نظر را به شماره 300031 ارسال کرده و در چند لحظه کوتاه استعلام اصالت قطعه مورد نظر را دریافت کنید. این سامانه که به سامانه "اصل بخرید" معروف است، اصالت تمام لوازم یدکی ایساکو را برای شما خواهد فرستاد. به همین سادگی و مانند آب خوردن!

 

روش تشخیص قطعات اصلی سایپا

روش تشخیص قطعات اصلی سایپا نیز بسیار ساده است و شما تنها با صرف هزینه یک اس‌ام‌اس می‌توانید برای این منظور اقدام کنید. در زمان خرید این قطعات بارکدی به صورت محافظت شده روی بسته‌بندی آنها وجود دارد که با ارسال این بارکد به شماره 50001813 می‌توانید اصالت کالای مورد نظر را دریافت کنید.

 

البته شایان ذکر است که چه طریقه استعلام لوازم یدکی ایران خودرو و چه روش تشخیص قطعات اصلی سایپا بدون عیب و نقص نیست و روش‌هایی برای دور زدن این ترفندها را نیز در بازار توسط برخی از فروشنده‌ها شاهد هستیم. مثلا به عنوان یک نمونه با تعویض بسته‌بندی قطعات اصلی با قطعات بی‌کیفیت به راحتی می‌توان این ترفندها را دور زد.

 

با توجه به حساسیت بالای این موضوع و ناقص بودن این روش‌ها تصمیم گرفتیم تا با یکی از متخصصین و مشاورین حرفه‌ای لوازم یدکی خودروهای داخلی و خارجی در فروشگاه با سابقه آریان یدک به گفتگو بپردازیم. نتیجه این گفتگو منجر به یافتن بهترین ترفندهای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی هم برای خودروهای خارجی و هم برای خودروهای داخلی شد که در ادامه این ترفندها را مرور خواهیم کرد.

 

تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو

 

ترفندهای تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم یدکی خودرو خارجی

روش‌های تشخیص لوازم یدکی اصلی با تقلبی موجود در بازار به دو دسته روش‌های تجربی و روش‌های حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید با به کار گیری همین ترفندها تا حد زیادی خود را از خرید قطعات یدکی تقلبی و بی‌کیفیت نجات دهید. اما وقتی صحبت از تشخیص دقیق و حرفه‌ای قطعات اصلی خودرو می‌شود، نیاز به تخصص بیشتری خواهد بود که در ادامه و انتهای مقاله روشی برای برون رفت از همه این چالش‌ها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

 

1- به بسته‌بندی لوازم یدکی و علائم روی آن دقت کنید

در اولین ترفند برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی موجود در بازار شما را به بررسی بسته‌بندی محصولات دعوت می‌کنیم. لوازم یدکی که از سوی شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر تولید شده باشند، معمولا دارای بسته‌بندی های مرتب و شیکی بوده و نمی‌توانید آنها را در پلاستیک‌های فروشگاهی بخرید. این موضوع البته تضمین کننده اصالت کالا نیست اما قدم بزرگی در این مسیر خواهد بود.

 

2- حتما به دنبال خرید لوازم یدکی خودرو با گارانتی و مهلت تست باشید

یکی دیگر از روش‌های بالا بردن اطمینان خرید قطعات یدکی اصلی دقت به گارانتی و مهلت تست ارائه شده توسط فروشنده است. دریافت گارانتی در قدم اول تضمین می‌کند که اگر قطعه مورد نظر کیفیت خوبی نداشت، بتوانید آن را تعویض کنید. این مهم می‌تواند نشان از اطمینان فروشنده به کیفیت قطعه مورد نظر داشته باشد. در قدم دوم نیز با مهلت تست می‌توانید کیفیت آن را به صورت دقیق تعیین کنید. اگر زمان طولانی است که از خودرو استفاده می‌کنید، با تمام چم و خم آن آشنا بوده و در صورتی که قطعه جدید از نظر کیفیت و راندمان با قطعه اصلی و فابریک تفاوت زیادی داشته باشد، می‌توانید به کیفیت آن شک کنید.

 

3- ظاهر لوازم یدکی مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار دهید

گاهی اوقات برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی تنها کافی است ظاهر قطعه خریداری شده را بررسی نمایید. قطعات یدکی تقلبی معمولا دارای ظاهر نامناسبی هستند. مخصوصا در قسمت‌هایی که ظرافت بیشتری دارند، می‌توان این موضوع را با دقت بیشتری بررسی کرد.

 

4- مشخصات محصول حتما باید به صورت دقیق منطبق با خودرو شما باشد

چه لوازم یدکی اصلی سایر خودروها و چه قطعات یدکی تقلبی و فیک به درد خودرو شما نمی‌خورند. بر این اساس باید کنترل کنید که قطعه خریداری شده از نظر ابعاد و سایز و شرایط کارایی دقیقا برای خودرو شما تولید شده و قرار نیست با زور و هزار ترفند آن را در جای خود قرار دهید. در صورت بروز چنین مشکلی باید به اصالت آن شک کنید.

 

5- قیمت ارزان نیز می‌تواند یک نشانه باشد

گاهی اوقات شما می‌توانید با مقایسه قیمت لوازم یدکی در فروشگاه‌های مختلف نیز به اصل بودن آنها پی ببرید. به عنوان مثال اگر 5 فروشنده یک قطعه را با قیمت 1,000,000 تا 1,200,000 تومان می‌فروشند و فروشنده‌ای همان قطعه را با قیمت 500,000 تومان عرضه کرده باشد، باید به این موضوع شک کنید. البته نه اینکه لوازم یدکی ارزان نخرید، بلکه لوازم یدکی اصلی را ارزان بخرید.

همچنین در کنار نکات بالا دقت کنید که:
- رنگ و طراحی ظاهری قطعه مورد نظر مشابه اصلی باشد.
- لوگو کمپانی سازنده را در بر روی محصول و بسته بندی آن جستجو کنید.
- محصول مورد نظر باید تاریخ تولید معتبر داشته باشد. 
- کشور سازنده مشخص باشد. 
- در لوازم یدکی خودروهای داخلی باید هولوگرام تولید کننده را نیز چک کنید.

 

یک بار برای همیشه خیال خود را از خرید لوازم یدکی اصلی راحت کنید

تمام ترفندهای مورد استفاده برای تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی را با هم مرور کردیم. با رعایت این نکات و موارد شما می‌توانید تا میزان قابل قبولی در تشخیص لوازم یدکی اصلی درست عمل کنید. اما نه همیشه! هنوز هم فروشنده‌های متقلب و فیک فروش روش‌هایی را برای دور زدن تمام این ترفندها دارند و این تشخیص در چنین مواقعی بسیار حرفه‌ای و تخصصی می‌شود. اما راهکارهایی برای شما نیز وجود دارد.

 

بهترین راه کار برای برون رفت از این چالش خرید لوازم یدکی خودرو از فروشگاه‌ های معتبر و شناخته شده و البته با سابقه بالا است. چه فروشگاه ‌های اینترنتی و چه فروشنده‌های سنتی با سابقه و معتبر، معمولا اعتبار خود را برای کمی درآمد بیشتر با فروش قطعات یدکی تقلبی خراب نمی‌کنند. از این رو خرید قطعات یدکی خودرو از این فروشنده‌ها به خودی خود می‌تواند شما را به داشتن قطعات اصلی نزدیک‌تر نماید.

 

فروشگاه‌هایی مانند آریان یدک که هم به صورت فروشگاه سنتی در بازار لوازم یدکی خودرو در چراغ برق تهران فعالند و البته همزمان امکان خرید اینترنتی این قطعات را نیز فراهم کرده‌اند، شرایط را برای شما ساده‌تر خواهند کرد. با یک بار متصل شدن به این فروشگاه ‌ها دیگر برای همیشه چالش خرید لوازم یدکی تقلبی را برای خود از بین خواهید برد.

آدرس فروشگاه اینترنتی آریان یدک: https://arianyadak.com

 

کد خبر 140378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha