اجرای دستور ۸ بندی رئیس جمهور با الگوی خصوصی سازی گروه بهمن

ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم با صدور دستوری در هشت بند خواستار ارتقای وضعیت صنعت خودرو شد که مهم‌ترین بند در این دستور نیز بر خصوصی سازی صنعت خودرو تاکید داشت اما اتفاقات روزهای گذشته و شواهدی که به چشم می‌آید، نشان می‌دهد که موانع بسیاری پیش روی اجرای مهم‌ترین بند از دستورات رئیس جمهور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال‌هاست که خصوصی سازی در اقتصاد ایران با تمام فراز و نشیب‌هایی که همراه داشت آغاز شده است اما صنعت خودرو با وجود تجربه‌ای موفق از خصوصی سازی هرگز نتوانست به صورت کامل ذیل قانون خصوصی سازی به تملک بخش خصوصی درآید.

در معدود تجارب خصوصی سازی در صنعت خودرو و مقایسه با صنایع دیگر می‌بینیم که موفق‌ترین تجربه خصوصی سازی کشور در صنعت خودرو نه تنها به نابودی و حیف و میل اموال منجر نشد بلکه رشد و توسعه برند در کنار گسترش فعالیت‌ها را به ارمغان آورد.

تجربه خصوصی سازی گروه بهمن موجب امیدواری به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت خودرو و خلاصی از یوغ سلطه دولت بر این صنعت پیشران شد.

در کمال تاسف و با وجود تجربه گروه بهمن در خصوصی سازی اما همچنان موانعی پیش روی این اقدام مهم اقتصادی حتی با تاکید رئیس جمهور و تلاش‌های شخص وزیر صمت وجود دارد تا جایی که این سنگ‌اندازی‌ها تا امروز مانع تحقق دستور هشت بندی ابراهیم رئیسی شده است.

گروه بهمن پس از اجرای واگذاری به بخش خصوصی موفق به تولید ۱۲۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری، محصولات گروه کار و تجاری و موتورسیکلت شده است و از کنار افزایش حجم تولید، تعداد کارکنان این گروه نیز از سه هزار نفر به شش هزار نیرو افزایش یافته است.

تجربه خصوصی سازی گروه بهمن نشان داد اگر این امر با اجرای صحیح سیاست‌ها همراه باشد می‌تواند نسخه شفابخش صنعت خودرو پس از چند دهه پسرفت باشد چرا که خصوصی سازی گروه بهمن را به تنها شرکت خودروساز کشور تبدیل کرد که رتبه اعتباری در سطح A با دورنمای باثبات را پیش روی خود دارد و اگر نبود تحریم‌هایی که حاصل دست سیاست‌بازان و کاسبان است امروز این گروه به پیشتاز صنعت خودروی ایران تبدیل می‌شد.

خرید ماشین آلات و تجهیزات به‌روز، تولید محصولات متنوع، اشتغال‌زایی، توسعه فضای فیزیکی و ارائه منظم صورت‌های مالی شفاف تنها گوشه‌ای از دستاوردهای اجرای خصوصی سازی موفق در گروه بهمن است که می‌توانست در سایر خودروسازان نیز اجرا شود.

با این وجود گویا برخی که هم رسانه را در اختیار دارند هم ثروت را، تمام قد برای عدم اجرای این تجربه موفق در سایر خودروسازان از جمله گروه صنعتی ایران خودرو ایستاده‌اند تا مبادا این تجربه موفق را مجددا در یک خودروسازی دیگر ببینیم.

سند چنین ادعایی نیز، حواشی یک هفته گذشته در تعیین اعضای جدید هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو و انتخاب عضو جدید است که کروز را تبدیل به سیبل حملات مخالفان با ادعای ایجاد انحصار کرده است.

در این جریان، انحصار همان کلیدواژه‌ای است که مخالفان خصوصی سازی با اتکا به آن در پوششی به ظاهر خیرخواهانه اقدام به حذف بخش خصوص واقعی از صنعت خودرو می‌کنند. این طیف با کلیدواژه انحصار حتی مانع عرضه خودرو در بورس کالا و سنگ اندازی در مسیر خروج خودروسازان خصولتی از چرخه زیاندهی شدند که خوشبختانه نتوانستند به تمام اهداف خود دست یابند.

حضور کروز در کنار گروه بهمن با وجود انتقاداتی که به برخی از اقدامات آن وارد است، مانع تکرار هپکو و نیشکر هفت‌تپه جدید در صنعت خودرو شد آنهم در شرایطی که تبدیل گروه بهمن به هپکو در آن شرایط کار ساده‌ای بود. برخلاف انتظارها و شرایط سخت احیای گروه بهمن اما ورود بخش خصوصی به این گروه تجربه‌ای موفق را در این زمینه رقم زد.

شواهد نشان می‌دهد که مخالفان خصوصی سازی از قدرت زیادی برخوردارند و از تمام ظرفیت خود در سنگ اندازی نهایت بهره را می‌برند آن‌هم در شرایطی که رئیس دولت سیزدهم و شخص وزیر صمت بر انجام خصوصی سازی صنعت خودرو تاکید دارند و از موافقان اجرای آن هستند.

در پایان جا دارد یادآوری کنیم که استفاده از ظرفیت، سرمایه و تجربه شرکت‌هایی نظیر کروز در خصوصی سازی صنعت خودرو و مسدودسازی مسیرهای سوءاستفاده احتمالی با استناد به قانون تجارت و مصوبات هیات مدیره، باید جایگزین ترس از اجرای خصوصی سازی به بهانه واهی انحصار و همراهی با مخالفان خصوصی سازی در صنعت خودرو شود.

دقیقا همان کاری که در هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو با سلب حق رای در پروسه انتخاب تامین کنندگان قطعات به دلیل وجود منافع احتمالی عضو منسوب به کروز، انجام شد.

کد خبر 141909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha