معرفی و بررسی محصول جدید بازار خودرو ایران با نام لئو ام ایکس۸

لئو ام ایکس۸ ( LEO MX۸) اولین و جدیدترین محصول شرکت ایستا موتور در اصل نسخه فیس لیفت شده نیسان ترا مخصوص بازار آسیاست. چند روز قبل در فضای مجازی تصویری مبهم منتشر شد که خبر از عرضه محصولی جدید در بازار ایران را می‌داد. این خبرها با انتشار یک استوری جدید توسط یکی از فعالان صنعت خودرو و مدیران این صنعت شکل گرفت که نشان می‌داد یک خودروی استتار شده قرار است بزودی در ایران معرفی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حالا پس از رونمایی رسمی از لئو ام ایکس۸ (MX۸) مشخص شده این خودرو جدیدترین فیس لیفت نیسان ترا است. کمپانی نام آشنای نیسان تا پیش از این به صورت رسمی با دو محصول جوک و ایکس تریل توسط جهان نوین آریا در بازار ایران حضور داشت اما پس از تحریم شدن ایران این شرکت ژاپنی بار سفر بست و از ایران رفت. اکنون با تغییر برند و نام مجددا این کمپانی ژاپنی وارد بازار ایران شده که خبری خوب برای اهالی حوزه خودروست. چرا که پس از چند سال بالاخره یک خودرو با باطن ژاپنی آن ‌هم در جدیدترین نسخه وارد ایران شده است.

نکته قابل توجه این است که این خودرو اولین رونمایی خود را تجربه کرده و پس از این قرار است در چین نیز رونمایی شود. نیسان ترا خودرویی است که کمپانی نام آشنای نیسان آن‌ را به همراه شریک تجاری خود یعنی دانگ فنگ برای بازار آسیا و خصوصا چین تولید می‌کند.

اما نیسان ترا جدید را چه شرکتی به ایران عرضه می‌کند؟ قبل از هر چیز باید بگوییم که بخاطر تحریم بودن ایران شرکت‌های خودروساز مطرح از جمله ژاپنی‌ها اجازه حضور ندارند و اکنون نیسان ترا جدید تحت عنوان لئو ام ایکس۸(MX۸  LEO) با نشان جدید به بازار ایران عرضه خواهد شد. اما شرکتی که لئو ام ایکس ۸ را برای بازار ایران تدارک دیده؛ شرکت ایستا موتور است. این شرکت در کنار شرکت‌های سبلان خودرو مایوان، مایوان موتور و مایوان دیزل از شرکت‌های زیرمجموعه گروه کارآفرینان مایوان است.

قیمت امروز لئو ام ایکس۸ افزون بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود و البته زمان عرضه این خودرو بهار سال ۱۴۰۲ اعلام شده است.

شاسی بلند LEO MX۸ بنابر ادعای مدیران این شرکت، محصولی با اصالت ژاپنی و با بیشترین سطح از امکانات رفاهی راهی بازار خودرو خواهد شد. دلیل انتخاب نام لئو به معنی شیر برای شاسی بلند جدید ایستا موتورز به قدرت این خودرو بازمی‌گردد. ایستا موتور تلاش کرده تا با با انتخاب نام لئو برای این محصول، قدرت بالای این خودروی شاسی مستقل را به رخ بکشد. انتخاب حرف ام (M) نیز به مایوان به عنوان شرکت مادر ایستا موتور اشاره دارد و ایکس۸ (X۸) هم مربوط به سگمنت لئو ام ایکس ۸ LEO MX۸ می‌شود.

لئو ام ایکس8

طراحی ظاهری

از نظر ظاهری لئو MX۸ کاملا روحی ژاپنی دارد. در نمای جلو چراغ‌های اصلی این خودروی شاسی بلند دو دیفرانسیل طراحی کشیده، بزرگ و خشنی دارند که متصل به جلو پنجره نیز هستند. جلو پنجره MX۸ هم به صورت یکپارچه و بزرگ طراحی شده و تا انتهای سپر کشیده شده است. یک خط کرومی هم بالای جلو پنجره و چراغ‌های اصلی به صورت سرتاسری قرار گرفته است. انتهای سپر هم یک لیپ سپر کرومی جلوه اسپرتی را به این خودرو بخشیده است.

در نمای جانبی اولین موردی که به چشم می‌خورد گلگیرهای بیرون زده از بدنه است که سبب شده تا خودرو عضلانی‌تر به نظر برسد. همچنین یک رکاب ثابت کرومی هم پایین درب‌ها تعبیه شده تا سوار و پیاده شدن سرنشینان را راحت‌تر کند. رینگ‌های خودرو نیز طراحی زیبا و هماهنگی داشته و اندازه آنها هم مناسب به نظر می‌رسد.

در نمای عقب این خودروی بزرگ طراحی هماهنگی با دیگر بخش‌های خودرو شاهد هستیم. چراغ‌های اصلی به صورت بزرگ و افقی طراحی شده که تا نیمه‌های درب صندوق نیز کشیده شده‌اند. همچنین یک خط کرومی نسبتا پهن از قسمت بالا دو چراغ را به یکدیگر وصل کرده‌اند. سپر عقب با برآمدگی محسوسی طراحی شده که نشان از یک خودروی پر قدرت است. همچنین یک دیفیوزر بزرگ و نسبتا ساده  بر روی سپر قرار گرفته است.

لئو ام ایکس8

طراحی داخلی

با ورود به کابین لئو MX8 ظاهر مدرن و البته ساده آن به چشم می‌آید. بر روی داشبورد میانی ابتدا دریچه‌های هوای مستطیلی شکل و کشیده تهویه مطبوع قرار گرفته و پس از آن مهمترین قسمت داشبورد خودنمایی می‌کند. درون یک قاب بیرون زده از داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ و عریض به همراه کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا تعبیه شده که جلوه زیبا و مدرنی را به کابین خودرو داده است. سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز از همین بخش قابل کنترل است.

همچنین یکی دیگر از نکات مثبت کابین لئو MX8 تریم دو رنگ آن در کنار طرح چوب تریم تیره رنگ آن است که حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل می‌کند. فرمان هم به صورت D کات طراحی شده که در کمتر خودرویی از این کلاس شاهد هستیم. غربیلک فرمان هم بزرگ و سه شاخه طراحی شده که در دل خود کلیدهای کنترلی کروز کنترل خودرو و سیستم مالتی مدیا را جای داده است. صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت تلفیقی است. دو عقربه دایره‌ای شکل در دو طرف و یک صفحه نمایش دیجیتال میان آن دو تمامی سلایق آنالوگ و دیجیتال پسند را پوشش می‌دهد.

اما نکته منفی کابین استفاده از قطعات دکوراتیو با رنگ مشکی پیانویی و شفاف در کنسول و قسمت وسط است که در کوتاه مدت امکان دارد خط و خش را به خود جذب کنند. فضای کابین اما با توجه به اینکه با یک خودروی شاسی بلند واقعی طرف هستیم بسیار مناسب و جادار است. فضای سر و پا در هر دو ردیف قابل قبول بوده و همچنین متریال به کار رفته درون داشبورد و کابین نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی

خودرو جدید شرکت ایستا موتور مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو شارژ بوده که توانایی تولید ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. این پیشرانه قدرتمند از تکنولوژی‌های میتسوبیشی بهره می‌برد که یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

جعبه دنده‌ای که وظیفه انتقال قدرت پیشرانه را به صورت پیش فرض به محور عقب و در صورت نیاز راننده به هر چهار چرخ دارد یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT  بوده که محصولی از شرکت آلمانی و نام آشنای ZF  است. همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم لئو MX۸ یک خودروی دو دیفرانسیل و شاسی بلند واقعی است. این یعنی پس از مدت‌ها بازار ایران شاهد یک خودروی آفرودی با باطنی ژاپنی بوده که آماده رقابت با رقبای صفر کیلومتر چینی خود است.

سیستم تعلیق این خودرو در چرخ‌های جلو از نوع جناغی دوبل با میل تعادل و در چرخ‌های عقب از نوع ۵ مفصلی است. ترمزهای جلو MX۸ از نوه دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب هم از نوع دیسکی هستند. یکی دیگر از نکات مثبت لئو ام ایکس ۸ مجهز بودن پیشرانه آن به سیستم GDi  است.

لئو ام ایکس8

امکانات رفاهی و ایمنی

MX۸ از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز خودرویی دست پر بوده و رقیبی سرسخت برای خودروهای هم رده‌اش در بازار کشور است. سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش ۱۰ اینچی، سیستم استارت بدون کلید (Engine Start Stop)، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry)، دریچه تهویه هوای ردیف عقب، صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم برقی، دکمه های کنترل از روی فرمان، آینه های جانبی تاشونده برقی به همراه گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف حساس به مانع، کیسه هوای راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای و زانویی راننده، ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی، سنسور باران، سنسور نور، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، سیستم کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم‌های کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، اتوهلد، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم ترمز ضد لغزش از جمله دریای امکانات این خودروی جدید دو دیفرانسیل است.

کد خبر 141901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha