نمایشگرهای سه بعدی جایگزین هدآپ دیسپلی‌های کنونی در خودروها

هدآپ دیسپلی یکی از امکانات رفاهی و البته ایمنی در خودروهای روز دنیا است که قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. اکنون پس از گذشت چند سال از حضور این آپشن قرار است نسل جدید آن که به نمایشگرهای هولوگرافیک سه بعدی یا Holographic Dash Display معروف است در خودروها کارگذاری و استفاده شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هدآپ دیسپلی‌ها در آستانه تغییر هستند، چرا که سازندگانی مانند جنرال موتورز، هیوندای و استلانتیس بر روی آینده فناوری هولوگرافی سرمایه گذاری‌های بزرگی کرده و در حال تحقیق و توسعه این فناوری جدید هستند. به طور خاص، Envisics قرار است هدآپ دیسپلی‌های واقعیت افزوده و هولوگرافیک را برای این برندها تولید کند که به دنبال افزایش ایمنی جاده با حفظ نگاه راننده به جاده هستند. نسل دوم هدآپ دیسپلی‌ها به زودی در خودروهای جدید جگوار، لندرور و جنرال موتورز از جمله کادیلاک لیریک 2024 به کار خواهند رفت.

فناوری و تکنولوژی هدآپ دیسپلی‌ها چندان جدید نبوده و خودروهایی مانند چند مدل از الدزمبیل آمریکا از سال 1988 میلادی مجهز به سیستمی بودند که اطلاعاتی را روی شیشه جلو نمایش می‌داد و رفته رفته در دیگر خودروها نیز به کار رفت. اکنون پس از گذشت چند دهه، سرمایه گذاری اخیر OEM به مبلغ 50 میلیون دلار در پروژه جدید نمایشگرهای هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده می‌تواند در نهایت جایگزین نسخه‌های فعلی شود. 

جنرال موتورز، هیوندای، استلانتیس و گروه جگوار لندرور جزو سهامداران شرکت Envisics هستند. این شرکت که یک شرکت بریتانیایی است به تولید نمایشگرهای هولوگرافیک مشغول است. کمپانی Envisics تنها یکی از شرکای فناوری است که توسط این برندها به کار گرفته شده است. به طور خاص، این شرکت در تلاش برای افزایش بیشتر آگاهی راننده و ایمنی جاده، نمایشگرهای واقعیت افزوده (AR HUDs) را تولید می‌کند.

هدآپ دیسپلی

وظیفه نمایشگرهای هولوگرافیک نمایش سرعت، نشان دادن جهت، نشانه‌های محلی و نقاط برخورد احتمالی است. علاوه بر موارد ذکر شده این فناوری، عابران پیاده و دوچرخه سواران را مشخص کرده تا به رانندگان کمک کند آنها را راحت‌تر شناسایی کنند. حتی برخی از این نمایشگرها جاده را به صورت دیجیتالی نمایش می‌دهد که موانع خطرناک خارج از جاده را نشان می‌هد. این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها نتیجه سال‌ها مهندسی توسط محققان دانشگاه کمبریج است که از سال 2004 شروع شد و در نهایت با Envisics همکاری کردند تا این محصول را به بازار عرضه کنند. شرکت Envisics می‌گوید واقعیت افزوده و فناوری خودرو به سرعت در حال رشد و ترقی هستند.

خودروهای گروه جگوار لندرور مانند رنج روور اسپرت اولین مدل‌هایی بودند که هدآپ دیسپلی‌های هولوگرافیک Envisics را درون خود جای دادند. این دستگاه یک هدآپ دیسپلی هولوگرافیک لیزری را برای جگوار لندرور در سال 2015 عرضه کرد. این هدآپ دیسپلی‌ها از نظر عملکردی مشابه نمونه‌های جدیدی هستند که به زودی تولید می‌شوند، اما در آن زمان این فناوری تا حدودی انقلابی بود. به استثنای وسایل نقلیه مجهز به Envisics، اکثر هدآپ دیسپلی‌ها مبتنی بر تصویر هستند. به این معنی که یک تصویر مجازی از یک میکرو نمایشگر بر روی شیشه جلو نمایش داده می‌شود. با این حال، هدآپ دیسپلی‌های جدید یا هولوگرافیک امکان نمایش تصویر را به صورت 3 بعدی دارند. از نظر طراحی نمایشگرهای هولوگرافیک پویاتر هستند.

کد خبر 142157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha