دایون Y۷ با پیشرانه قوی‌تر به بازار ایران خواهد آمد / نگاهی به مشخصات احتمالی دایون Y۷ ایلیا موتور

دایون Y۵ اولین محصولی بود که شرکت ایلیا موتور به بازار ایران عرضه کرد، این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ به بازار آمد و فروش موفقی نیز داشت. اکنون ایلیا موتور قصد دارد نسخه‌ای قدرتمندتر از این خودرو که مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی است را با نام احتمالی دایون Y۷ روانه بازار کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنایع خودروسازی ایلیا یکی از خودروسازان خصوصی محسوب می‌شود که متعلق به خانواده منصوری بوده و تا قبل از همکاری با کمپانی دایون چین، دو محصول از شرکت دورگه مطرح آلمانی - چینی بورگوارد را وارد ایران کرده بود. پس از گذشت چند سال این خودروساز مجدد وارد صحنه شده و طی قراردادی که با دایون چین امضا کرد، شاسی بلند دو دیفرانسیل دایون Y۵ را در سال ۱۴۰۰ در ایران معرفی و عرضه کرد. نکته قابل ذکر اینجاست که قبل از معرفی دایون Y۵ نسخه پیکاپ این خودرو که V۵ نام داشت توسط مکث موتور یکی از برندهای زیر مجموعه شرکت ماموت تحت عنوان کلوت در ایران عرضه شده بود که استقبال خوبی هم از آن شد. 

اکنون خودروسازی ایلیا قصد دارد تا نسخه جدیدی از دایون Y۵ را با پیشرانه‌ای قدرتمندتر تحت عنوان دایون Y۷ معرفی و به فروش برساند. این خودروی جدید به جای پیشرانه ۲ لیتری توربو، پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو ساخت میتسوبیشی را دارد که توان و گشتاور بیشتری نیز نسبت به قبل دارد.

طراحی ظاهری دایون Y۷

دایون Y۷ از نظر ظاهری تفاوتی با نسخه قبلی خود یعنی دایون Y۵ ندارد. این خودروی شاسی بلند ظاهری ساده اما قابل قبول دارد. در نمای جلوی آن چراغ‌های اصلی فرمی نسبتا باریک و کشیده را دارند که بخاطر مدل طراحی‌شان و همچنین در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و عریض آن حالای جسورانه و پرقدرت را به خودرو داده‌اند. بر روی سپر جلو نیز چراغ‌های مه‌شکن داخل یک قاب مشکی رنگ تعبیه شده‌اند. 

در نمای عقب باز هم سادگی سرلوحه کار طراحان دایون بوده. چراغ‌های اصلی در این قسمت کمی بزرگ‌تر و تند و تیزتر از چراغ‌های جلو بوده و کمی با زاویه به سمت پایین طراحی شده‌اند. بر روی درب صندوق نیز محل نصب پلاک تعبیه شده و همچنین تنها چراغ‌های مه‌شکن بر روی سپر عقب جای گرفته‌اند.

طراحی کابین

دایون Y۷ در بخش کابین نیز با برادر قبلی خود یعنی دایون Y۵ طراحی مشترکی دارد. ناگفته نماند که دایون Y۵ در زمان رونمایی و تحویل اولیه داشبورد متفاوتی با نسخه‌های جدیدتر خود داشت.  ایلیا موتور در یک به‌روزرسانی جزئی داشبورد دایون Y۵ را زیر تیغ جراحی برد و پنل کنترل تهویه مطبوع را تغییر شکل داد. در داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش بزرگ تعبیه شده و پس از آن نیز دریچه‌های تهویه مطبوع به همراه کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا قرار داده شده است. انتهای داشبورد هم پنل تنظیمات تهویه مطبوع تعبیه شده است.

صفحه کیلومتر شمار به صورت آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری میان عقربه‌های آن قرار گرفته است. غربیلک فرمان هم به صورت سه شاخه طراحی شده و بر روی آن کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل قرار گرفته است. فضای کابین بخاطر ابعاد آن بسیار جادار و مناسب بوده و به درد خانواده‌های پرجمعیت می‌خورد. همچنین متریال به کار رفته درون کابین کیفیت مطلوبی دارد. دایون Y۷ نیز مانند دایون Y۵ به صورت ۷ نفره عرضه می‌شود.

مشخصات فنی دایون Y۷

بزرگترین تغییر و تفاوت دایون Y۷ نسبت به دایون Y۵ قلب تپنده آن بوده که قوی‌تر شده است. نسخه قبلی یک پیشرانه ۲ لیتری توربو ساخت میتسوبیشی را زیر کاپوت خود گنجانده بود اما Y۷ یک پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ که بازهم محصولی از شرکت میتسوبیشی است را با خود همراه دارد. این پیشرانه توانایی تولید بیش از ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. 

اما چرا پیشرانه‌های میتسوبیشی؟ میتسوبیشی طی قراردادی با بیشتر خودروسازان چینی موظف شده تا پیشرانه‌هایی با تکنولوژی‌ خود را برای محصولات آنها تامین کند. این پیشرانه ۲.۴ لیتری توربوشارژ که با کد ۴k۲۲ شناخته می‌شود از سری MIVEC میتسوبیشی است. MIVEC سیستمی مختص میتسوبیشی بوده که سیستم خلاقانه میتسوبیشی برای کنترل الکترونیکی زمان‌بندی سوپاپ است. 

سیستم VVT که همان سیستم زمان بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ است امروزه در بسیاری از خودروها تبدیل به یک سیستم رایج شده که راندمان موتور را بهتر می‌کند. شرکت میتسوبیشی ژاپن سیستمی را بر این اساس و با تکنولوژی خود توسعه داده و نام آن را MIVEC گذاشته است. در اصل طی این سیستم، عملکرد سیستم VVT بصورت دوبل انجام شده و به طور کلی به آن DVVT گفته می‌شود. در سیستم DVVT عملکرد سوپاپ‌های دود و هوا هردو متغیر بوده و بدین معناست که براساس شرایط بار وارده بر موتور، سوپاپ‌های ورودی و خروجی هر دو توسط ECU موتور از طریق عملگر کلاچ هیدرولیکی که در دنده‌های تایم میل بادامک‌های دود و هوا تعبیه شده کنترل می‌شود.

اکنون تکنولوژی MIVEC میتسوبیشی این امکان را به راننده و یا خودرو می‌دهد که در شرایط متفاوت رانندگی، گشتاور و توان خروجی متفاوتی را در اختیار داشته باشند. اگر رانندگی در سطح شهر باشد طبیعتا شرایط میل بادامکها طوری تنظیم می‌گردد که موتور حداقل هوا با کنترل میزان پاشش سوخت و حداقل آلایندگی را داشته باشد.

اما در شرایط پرفشار با تغییر زاویه باز شدن سوپاپ‌های دود و هوا با پاشش متناسب سوخت، گشتاور خروجی موتور افزایش یافته و در نهایت در دورهای بالاتر موتور که انتظار بدست آوردن توان بیشتری می‌رود، با تغییر زمان باز و بست سوپاپ‌ها نسبت تراکم سیلندر نیز افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی است که مخلوط هوا و سوخت با نسبت بیشتری متراکم شده و بیشترین توان موتور در دسترس خواهد بود. در نتیجه علاوه بر مزایای مختلف، مصرف سوخت نیز به طور قابل توجهی مدیریت و کنترل خواهد شد. 

دایون Y۷ احتمالا از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک از نوع AT بهره‌مند است که به صورت پیش فرض نیرو را به چرخ‌های عقب ارسال می‌کند اما در صورت نیاز نیرو به هر چهار چرخ نیز ارسال خواهد شد.

امکانات رفاهی و ایمنی

دایون Y۷ در این بخش نیز همچنان مانند برادر خود یعنی Y۵ بوده و به امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی بزرگ، هفت صندلی، صندلی راننده برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه مدیریت تعادل، استارت دکمه ای، سانروف، دوربین عقب، ره‌یاب ماهواره ای، آینه های تاشوی برقی، تنظیم الکتریکی شدت پرتاب باد ردیف دوم و سوم، تریم داخلی چرم، قفل دیفرانسیل عقب اتوماتیک و مکانیکی، رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، تهویه الکتریکی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو سنگین، دو عدد ایربگ، ترمزهای ABS ،EBD ،BA و همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است.

در  پایان باید یادآوری کنیم اطلاعات و مشخصات فنی دایون Y۷ به صورت رسمی منتشر نشده است و آنچه در این مقاله می‌خوانید، حدس و گمان خبرنگاران پرشین خودرو است.

باید تا اوایل سال ۱۴۰۲ منتظر باشیم تا از چند و چون این خودرو و امکانات و مشخصات آن اطمینان پیدا کنیم.

کد خبر 142099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha