سوبا M4 در مقابل هایما 7X، جدال داغ خودروهای خانوادگی

هایما 7X و فردا سوبا M4 دو خودروی جدید بازار ایران هستند که در سگمنت خودروهای MPV یا خانوادگی قرار دارند. در بازار ایران که سال‌هاست خبری از یک خودروی MPV نبوده اکنون حضور این دو خودرو در بازار پر رونق اما کم رقیب ایران می‌تواند جالب و جذاب باشد.

سوبا M4 و هایما 7X محصولاتی از دو شرکت بزرگ چینی هستند که یکی با نام اصلی خود یعنی 7X و دیگری با تغییر نام یعنی M4 در بازار ایران حضور دارند. هر دو این خودروها برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران سال 1401 رونمایی شدند و از همان ابتدا خط و نشانی برای یکدیگر کشیدند. همانطور که اشاره کردیم سوبا M4 در اصل یکی از خودروهای برند فورتینگ، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ دانگ فنگ چین است که فردا موتورز آن‌را به طور اختصاصی با نام سوبا M4 به ایران عرضه کرده است. 

نکته قابل توجه اینجاست که هر دو خودروی مورد بحث ما محصولات جدیدی بوده که بر خلاف بسیاری از خودروها که پس از چند سال از رونمایی و عرضه تازه به بازار ایران وارد می‌شوند، خیلی زود به ایران آمدند. هایما 7X برای اولین بار در سال 2020 رونمایی شد و سوبا M4 نیز سال 2022 میلادی به نمایش عموم درآمد.

در این مقاله قصد داریم تا این خودروی تازه وارد به بازار را مقایسه کرده و ببینیم هرکدام چه ویژگی‌ها، مزایا و معایبی دارند. با "پرشین خودرو" همراه باشید.

مقایسه طراحی ظاهری

هایما 7X و سوبا M4 از نظر طراحی خودروهایی بروز، خاص و زیبا هستند، البته مقایسه طراحی ظاهری یک خودرو امری سلیقه‌ای بوده و به همین خاطر در این بخش تنها به معرفی این خودرو خودرو خواهیم پرداخت. همانطور که اشاره کردیم سوبا M4 و هایما 7X خودروهایی در کلاس MPV هستند و از نظر ابعاد و اندازه تقریبا شبیه به یکدیگر هستند. 

هایما 7X
هایما 7X

هایما 7X در نمای جلو طراحی عجیب و خاصی دارد. چراغ‌های اصلی به همراه چراغ‌های مخصوص روز به صورت چهارضلعی با خطوط تند و تیز و فرمی خشمگین طراحی شده که متصل به جلو پنجره عریض و بزرگ خودرو نیز هست. همچنین جلو پنجره 7X با خطوط کرومی بزرگ و افقی تزئین شده که نمای اسپرت خودرو را کمی مجلل‌تر کرده است.

در نمای کناری اتفاق خاصی رخ نداده و همچنان یک خودروی ساده را شاهد هستیم که طول کشیده‌ای دارد. اما در نمای عقب باز هم مانند جلو یک ظاهر نسبتا اسپرت را شاهدی هستیم که به دو بخش مشکی و همرنگ بدنه تقسیم شده است. چراغ‌های عقب با خطوط تند و تیز بیشتر و بزرگتری طراحی شده که تا ستون D کشیده شده است. درون قسمت همرنگ بدنه نیز که از وسط درب صندوق شروع شده و تا پایین خودرو کشیده شده چراغ های شب نما و مه شکن خودرو به همراه یک دیفیوزر بزرگ تعبیه شده است.

سوبا M4 اما طراحی ملل‌تر و لوکس‌تری دارد و آنچنان اسپرت و جوان پسند نیست. در نمای جلوی نماینده فردا موتورز اولین موردی که به چشم می‌خورد جلو پنجره چند ضلعی و بسیار بزرگ آن است که درصد زیادی از نمای جلو را اشغال کرده و با خطوط کرومی مختلف تزئین شده است. چراغ‌های جلو به صورت چند ضلعی با زوایای تند و تیز طراحی شده‌ و متصل به جلوپنجره خودرو هستند، همچنین از کنار آن یک نوار LED نازک تا روی سپر کشیده شده است.

سوبا M4
سوبا M4

در نمای عقب M4 کماکان شاهد یک طراحی مدرن و بروز هستیم. چراغ‌های اصلی بخش عقب بر اساس ترند روز دنیا، به یکدیگر متصل و با خطوط منحنی زیاد طراحی شده‌اند. همچنین قسمت بالای شیشه عقب هم یک اسپویلر بزرگ طراحی شده که چراغ سوم ترمز بر روی آن به صورت سه خط عمودی طراحی شده است. بر روی سپر نیز تنها چراغ مه‌شکن به صورت تکی در وسط و چراغ‌های دنده عقب و شب نما تعبیه شده است.

مقایسه کابین و فضای داخلی

از نظر فضای کابین تقریبا هر دو خودرو در یک سطح قرار داشته و در هر دو با یک کابین لوکس سروکار داریم. اما وجود برخی ریزه کاری‌ها و جزئیات منحصر به فرد در کابین سوبا M4 این خودرو را در سطح بالاتری نسبت به هایما 7X قرار داده است. 

با ورود به کابین سوبا M4 شاهد یک داشبورد مشابه با لاماری ایما هستیم اما با تریم رنگی متفاوت و البته لوکس. در قسمت بالای داشبورد چرم قهوه‌ای، بخش وسط داشبورد یک طرح چوب با رنگ روشن و سپس پلاستیک خشک به کار رفته است. ابتدا یک صفحه نمایش بزرگ و عریض برای سیستم مالتی مدیا تعبیه شده که با صفحه کیلومتر شمار به صورت یکپارچه تبدیل شده است. 

پس از آن هم دو دریچه دایره‌ای شکل خروجی تهویه مطبوع و در نهایت پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته‌اند. فرمان ظاهر خوش دستی داشته و به صورت D کات طراحی شده که یک غربیلک سه شاخه را هم درون خود جای داده است. جنس و رنگبندی فرمان نیز همانند دیگر بخش‌های کابین به صورت دو رنگ طراحی شده. 

سوبا M4
سوبا M4

سوبا M4 از نظر چینش صندلی‌ها با توجه به اینکه در دسته ون‌ها قرار دارد به صورت 2+2+3 بوده که به امکانات زیادی مجهزند. صندلی راننده و شاگرد و صندلی های ردیف دوم همگی مجهز به گرمکن و سردکن و تنظیم برقی هستند. همچنین صندلی راننده نیز مجهز به ماساژور است. نکته قابل توجه این است که پشت صندلی های جلو برای سرنشینان ردیف دوم یک میز تعبیه شده و یکی دیگر از امکانات رفاهی برای سرنشینان عقب در این خودرو قرار دادن دو پورت شارژ گوشی موبایل به صورت جداگانه است.

هایما 7X نیز تقریبا شرایط مشابهی داشته اما با برخی ریزه کاری‌های کمتر! با ورود به کابین 7X طراحی داشبورد آن لوکس و جذاب است. صفحه کیلومتر شمار خودرو که به صورت کاملا دیجیتالی است با صفحه مولتی مدیای خودرو یکی شده و وسط داشبورد خودرو نیز داخل یک بخش مشکی رنگ دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده‌اند. همچنین فرمان خودرو هم تقربا حالت D کات داشته و غربیلک آن به صورت دو شاخه طراحی شده است‌. 

هایما 7X
هایما 7X

نکته جالب توجه این خودرو استفاده از چرم مصنوعی در قطعات دکوراتیو کابین است که نمای کابین را لوکس کرده است. صندلی‌های خودرو و زیر آرنجی وسط تماما از چرم مصنوعی تشکیل شده و صندلی ها نیز دربرگیرندگی خوبی دارند. با توجه به اینکه این خودرو در کلاس MPV ها قرار دارد چینش صندلی های آن نیز مانند رقیب به صورت 2+2+3 بوده که مجموعا هفت سرنشین در آن جای خواهند گرفت.

مقایسه مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی این‌بار کفه ترازو کمی به سمت هایما 7X سنگینی کرده و این خودرو نسبت به سوبا M4 در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. 

هایما 7X
هایما 7X

هایما 7X از نظر مشخصات فنی مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو شارژ با فناوری GDi بوده که توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودروی خانوادگی از نوع 6 سرعته اتوماتیک AT است که قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مشخصات فنی هایما 7X کاملا مشابه هایما 8S است که آن هم به تازگی پا به جاده‌های کشور گذاشته است. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای این خودرو 7/6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. 

سوبا M4 اما مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ بوده که آن هم مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت یا همان GDi است. این پیشرانه توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

سوبا M4
سوبا M4

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باز هم سوبا M4 شرایط بهتری نسبت به هایما 7X دارد و در برخی از موارد از هایما پیشی گرفته است. 

سوبا M4 به امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه، اتو هلد، ترمز پارک برقی، فناوری حفظ خودرو بین خطوط، سنسور نور و باران،  گرم‌کن و سردکن صندلی های ردیف اول و دوم، ماساژور تطبیقی صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی های ردیف اول و دوم (با قابلیت تنظیم عرضی صندلی های ردیف دوم، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، تهویه اتوماتیک با تهویه مستقل برای سرنشینان عقب، فیلترپاک‌سازی هوا، 8 کیسه هوای 12 نقطه‌ای، هشدار برخورد از جلو و کنترل خودکار نور بالا، ترمزهای ABS مجهز به توزیع هوشمند نیروی ترمز هستند و سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS مجهز شده است.

سوبا M4
سوبا M4

هایما 7X نیز در بخش امکانات رفاهی و ایمنیی امکاناتی مانند رینگ‌های 19 اینچی، 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سه حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، نمایشگر 12.3 اینچی، فرمان برقی، آینه های جانبی تاشونده گرمکن دار، کنترل صوتی، سیستم کمکی پارک اتوماتیک، سیستم پایش میزان باد تایر (CTMS)، سیستم هشدار عبور از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط (LCA)، سیستم ترمز اتوماتیک (اتوهلد)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی و سیستم‌ شروع حرکت در سربالایی و سرپایینی تجهیز شده است. 

هایما 7X
هایما 7X

کد خبر 142090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha