معرفی 2 آپشن کارآمد در خودروهای روز دنیا؛ HAC و DAC چیست؟

سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) و سراشیبی (DAC) دو امکان ایمنی در خودروهای امروزی است که وظیفه دارند خودرو را هنگامی که در سراشیبی و یا سربالایی توقف کرده و اقدام به حرکت می‌کند قبل از حرکت ثابت نگه داشته تا خودرو به سمت خلاف جهت حرکت نکند. این امکان سبب می‌شود تا از بروز حوادث مختلفی جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و این پیشرفت در خودروها نیز هر روز بیشتر از قبل مورد استفاده و ارتقا قرار می‌گیرد. نه تنها در بحث رفاهی بلکه در بخش ایمنی نیز تکنولوژی‌های مختلفی در خودروهای روز دنیا مورد استفاده قرار گرفته که همین مورد سبب شده تا از بروز بسیاری حوادث خودرویی جلوگیری شود. یکی از این موارد سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی است که امروزه در بسیاری از خودروهای روز دنیا مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به یک آپشن ایمنی بسیار مهم شده است. 

کنترل حرکت

سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC)

سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC که با نام سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز شناخته می‌شود یکی از سیستم‌های ایمنی خودرو است که همانطور که از نامش مشخص است وظیفه دارد از حرکت به سمت عقب هنگامی که خودرو در سربالایی قرار دارد جلوگیری کند. تاکنون قطعا برای هر فردی برای یک بار هم که شده این اتفاق رخ داده است که هنگام رانندگی در مسیرهای شیب‌دار و سربالایی مانند جاده‌های کوهستانی و یا خروجی پارکینگ‌های زیر زمینی، زمانی که خودرو توقف کامل پیدا کرده و مجددا قصد شروع حرکت را دارد ابتدا خودرو به سمت خلاف جهت و عقب حرکت می‌کند و اگر راننده تبحر کافی را در کنترل خودرو نداشته باشد خودرو به عقب رفته و ممکن است با افراد و یا خودروی پشت سر خود برخورد کند. 

کنترل حرکت

در این حالت سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HAC) به کمک راننده آمده و از حرکت خودرو به سمت عقب جلوگیری می‌کند. با فعال شدن این سیستم، سنسورهای به کار رفته در چرخ‌های خودرو زاویه و نیروی اعمال شده بر چرخ‌ها را اندازه گیری کرده و دستور اعمال نیرو بر ترمزهای خودرو را به ECU ارسال می‌کند. پس از آنکه راننده پای خود را از روی ترمز بردارد تا زمانی که اقدام به گاز دادن خودرو کند این سیستم همچنان فعال بوده و از حرکت خودرو به سمت عقب جلوگیری می‌کند. 

لازم به ذکر است که این سیستم در برخی خودروها تا زمان فشرده شدن پدال گاز توسط راننده فعال بوده و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند. ممکن است تا زمان گاز دادن به خودرو بیش از ۵ ثانیه زمان بگذرد و این سیستم همچنان فعال است اما در برخی از خودروهای دیگر نیز این سیستم تنها بین ۲ تا ۳ ثانیه فعال است و پس از گذشت این مدت به صورت اتوماتیک غیرفعال می‌شود. سیستم کنترل حرکت در سربالایی ابتدا تنها در خودروهای لوکس مانند بسیاری از آپشن‌های ایمنی و رفاهی به کار می‌رفت اما امروزه در بسیاری از خودروهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به یک آپشن رایج شده است. 

کنترل حرکت


 

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (DAC)

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی که با نام سیستم کنترل شروع حرکت در سراشیبی نیز شناخته شده و به اختصار با عبارت DAC نشان داده می‌شود یکی دیگر از امکانات ایمنی در خودروهای امروزی است که عملکردی کاملا خلاف سیستم کنترل حرکت در سربالایی دارد. در این حالت نیز برای هر راننده‌ای پیش آمده است که هنگام حرکت در مسیرهای شیب دار و سراشیبی به ترافیک خورده و نیاز باشد تا مدام ترمز خودرو را گرفته و مجدد اقدام به حرکت کند. همچنین اگر مسیر سراشیبی لغزنده نیز باشد و راننده توانایی کنترل خودرو را نداشته باشد به احتمال زیاد خودرو دچار حادثه خواهد شد. 

معرفی 2 آپشن کارآمد در خودروهای روز دنیا؛ HAC و DAC چیست؟

در این حالت نیز سیستم کنترل حرکت در سراشیبی وارد عمل شده و از حرکت خودرو به سمت جلو در سراشیبی جلوگیری می‌کند. نحوه عملکرد این سیستم نیز مانند سیستم کنترل حرکت در سربالایی به صورتی است که هنگامی که خودرو در سراشیبی قرار دارد به کمک سنسورهای به کار رفته در چرخ‌ها میزان نیروی وارد شده به چرخ‌ها و زاویه خودرو را محاسبه کرده و این اطلاعات را به ECU خودرو ارسال می‌کند. ECU نیز میزان نیروی مورد نیاز برای وارد شدن بر ترمزها را بر اساس اطلاعات بدست آمده اعمال کرده و سرانجام خودرو در سراشیبی حرکتی نخواهد کرد. 

معرفی 2 آپشن کارآمد در خودروهای روز دنیا؛ HAC و DAC چیست؟

در حالت دیگر سیستم DAC همانطور که اشاره کردیم نه تنها در حالت حرکت مجدد خودرو در سراشیبی به کمک راننده می‌آید بلکه زمانی که خودرو در مسیرهای با شیب تند و البته لغزنده در حال حرکت است بر روی گیربکس خودرو نیز اشراف پیدا کرده و با کنترل آن خودرو را در دنده سنگین نگه داشته تا خودرو شتاب بیش از حدی نگرفته و همچنین با کمک سیستم کنترل پایداری ESP از قفل شدن چرخ‌ها و انحراف خودرو جلوگیری کرده و راننده می‌تواند بدون استرس به رانندگی مطمئن خود ادامه دهد. سیستم کنترل حرکت در سراشیبی در برخی از خودروها به صورت اتوماتیک از زمان روشن شدن خودرو شروع به کار کرده اما در برخی از خودروها نیز باید توسط راننده از طریق یک کلید خاص فعال شود. 

کد خبر 142273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha