اصلاح قرارداد سری اول قطعه سازان تا 3 ماه آینده

دبیر انجمن قطعه سازان ایران از ارسال دعوتنامه 160 سازنده اول زنجیره تامین ایران خودرو خبر داد و گفت: با دریافت و بررسی مدارک و مستندات مثبته سازندگان، ظرف 2 تا 3 ماه آینده، قرارداد سری اول قطعه سازان در سال جاری اصلاح می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی بر اساس اعلام ایران خودرو قیمت قطعات به زودی اصلاح می شود که در نامه‌ای که هفته گذشته از سوی شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو) به قطعه‌سازان ارسال شده، قرار است قیمت قطعات خودرو بر مبنای تغییرات نرخ ارز و نهاده‌های تولید به‌ روزرسانی شود.

شرکت ساپکو که در نامه‌ خود از موافقت مدیرعامل ایران خودرو با به‌ روز رسانی قیمت قطعات خبر داده، از قطعه‌سازان خواسته‌ است همکاری لازم را در به‌ روزرسانی قیمت قراردادهای خود با هدف پایدار شدن تولید، انجام دهند.


موافقت سازه گستر و مگاموتور با درخواست اصلاح قیمت قراردادها به زودی اعلام می شود

دبیر انجمن سازندگان و مجموعه های خودرو ایران در گفت وگو با پرشین خودرو، اقدام ساپکو با اصلاح قیمت قرارداد سازندگان، گامی مثبت از سوی این شرکت دانست و اظهار داشت: به زودی شرکت سازه گستر و مگاموتور نیز موافقت خود با درخواست اصلاح قیمت قطعات را اعلام می کنند.

مازیار بیگلو افزود: خوشبختانه قفل اصلاح قیمت قطعات با موافقت ساپکو باز شد اما تا زمانی که آنالیزها و نحوه بررسی ساپکو مشخص نشود نمی توان نسبت به روند به روزرسانی قیمت ها اظهار نظر کرد.

وی با توجه به آغاز اصلاح قیمت قطعات، از ارسال دعوتنامه 160 سازنده اول زنجیره تامین ایران خودرو خبر داد و گفت: در حال حاضر دعوتنامه 160 سازنده اول که سهم تامین آنها در زنجیره تامین ایران خودرو بیشتر است ارسال و شرکت ساپکو به منظور اصلاح قیمت ها از سازندگان درخواست مدارک مثبته کرده است.


مازیار بیگلو


دعوتنامه سری دوم و سوم سازندگان با پیشروی اصلاح قیمت ها ارسال می شود

بیگلو تاکید کرد: با ارائه مدارک و آنالیز قیمت و مواد اولیه این 160 سازنده و پیشروی روند کار، قرار است دعوتنامه سری دوم و سوم سازندگان نیز ارسال شود.

دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص زمان اصلاح قیمت قطعات متذکر شد: در صورتی که تمام مدارک و مستندات توسط سازندگان ارائه شود پیش بینی می شود حداقل 2 تا 3 ماه آینده قراردادهای قطعه سازان اصلاح شود.

بیگلو افزود: در حال حاضر قیمت قرارداد قطعه سازان با ساپکو بر مبنای ارز 11 هزار تومان است در حالی که هم اکنون نرخ ارز به بالای 22 هزار تومان رسیده است به همین منظور بر اساس آن چیزی که اتفاق افتاده تلاش بر این است قیمت قطعات اصلاح شود.


اعتراض قطعه سازان نسبت به عدم اصلاح قراردادهای 3 ماهه پایانی سال 98

وی با اشاره به اینکه این اقدام مرحله اول اصلاح قیمت ها و مربوط به قیمت سال جاری قطعه سازان خواهد بود، در خصوص احتمال تداوم افزایش نرخ ارز در ماههای آتی متذکر شد: در حال حاضر آنچه که در قراردادها اصلاح می شود در اصل مطالبات گذشته قطعه سازان از ابتدای امسال تا پایان تیر و مرداد و مابه التفاوت قراردادها خواهد بود و در صورت تغییر قیمت پایه نهاده های تولید و جهت گیری افزایشی نرخ ارز و مواد اولیه و الزام به تعدیل بیشتر قیمت ها مجدد ارزیابی ها انجام و انجمن قطعه سازان در مذاکره با خودروسازان مراحل بعدی اصلاح قیمت ها را دریافت خواهد کرد.

بیگلو همچنین در خصوص اصلاح قیمت 6 ماهه دوم سال 98 اضافه کرد: متاسفانه تاکنون اصلاح قیمت 6 ماهه دوم سال 98 قطعه سازان انجام نشده است و برخی از قطعه سازان در همین زمینه به خصوص نسبت به اصلاح قراردادهای 3 ماه پایانی سال 98 اعتراض دارند که امیدواریم در زمان ارائه مدارک مثبته امسال، مدارک و مستندات 3 ماهه چهارم سال گذشته نیز ارائه و با موافقت ساپکو همراه شود.


سود 100 درصدی دلالان از بلاتکلیفی قیمت خودرو

این مقام مسئول در انجمن قطعه سازان در ادامه به تاثیر اصلاح قیمت قطعات بر روی قیمت خودرو پرداخت و بیان کرد: به نظر می رسد بر روی قیمت خودرو قرار نیست چیزی تاثیر بگذارد زیرا به میزانی برای قیمت خودرو محدودیت ایجاد کردند که همچنان قیمت خودرو بلاتکلیف است و تاکنون مجوز افزایش قیمت ارائه نشده و این جریان یعنی زیان بسیار شدیدی که قرار است به خودروساز و قطعه ساز وارد شود.

بیگلو با اشاره به نبود هیچ مبنایی در اعلام قیمت جدید خودرو از سوی شورای رقابت، اظهار کرد: بر اساس آخرین توافقات قرار بود شورای رقابت فرمولی را اعلام و سازمان حمایت نیز قیمت های مورد نظر را ارائه کند و در نهایت سازمان گسترش به عنوان حکم وارد و تعیین قیمت کند که تا امروز جلسات مختلفی که تشکیل شده همچنان به نتیجه نرسیدند و بدون شک دود این تاخیر به چشم خودروساز و قطعه ساز، و نفع آن هم به جیب دلالانی که خودروها را با 100 درصد سود در بازار به فروش می رساندند، می رود.

وی با توجه به تاثیر قیمت ارز بر روی نرخ مواد اولیه افزود: در سال جاری قیمت پایه مواد اولیه به تبعیت از نرخ ارز 70 تا 80 درصد افزایش داشته اما کماکان قیمت خودرو در کارخانجات ثابت است و شورای رقابت تنها با 10 و 23 درصد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا موافقت کرده است.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در پایان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی به صورت دستوری و با فرافکنی صورت نخواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت خودرو شناور باشد طبعا با افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر مواد اولیه و قطعات، قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 124394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha