کد خبر 141767
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
با توافق خودروسازان؛ قرارداد قطعه سازان 2 بار اصلاح می‌شود

در حالی به آخرین ماه سال 1401 نزدیک می شویم که با وجود بهبود روند درآمدی خودروسازان و افزایش تیراژ شرکت‌ها، همچنان اصلاح قیمت و پرداخت مطالبات از دغدغه مهم سازندگان است. یک مقام صنفی در انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است در توافق با خودروسازان گشایش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و مطابق آخرین اطلاعات بیش از 70 درصد تعدیل قیمت سازندگان ساپکو در نیمه اول سال عملیاتی شده است و امید می رود تا پیش از پایان سال مرحله دوم تعدیل قیمت قطعه‌سازان برای شش ماهه دوم سال جاری نیز عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، هر چند حساب و کتاب خودروسازان و قطعه‌سازان یک مساله صنفی به حساب می‌آید اما با توجه به اثرگذاری این جریان بر کمیت و کیفیت تولید و حمایت از مصرف کنندگان، موضوع ویژه و مهمی است. سال‌هاست قطعه‌سازان از عدم‌تسویه حساب سر وقت مطالباتشان و اصلاح به موقع قیمت‌ها از سوی خودروسازان گلایه دارند و با وجود وعده‌های فراوان بابت حل آن، این موضوع کماکان از چالش‌های این صنعت است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، افزایش تیراژ تولید خودرو و رونمایی از خودروهای جدید و اقتصادی، بخشی از اهداف وزارت صمت در صنعت خودرو اعلام شد، اهدافی که اگر حمایت و همراهی بی‌قید و شرط سازندگان با خودروسازان نبود شاهد سرعت گرفتن جریان تکمیل خودروهای ناقص و افزایش عرضه خودرو به بازار نبودیم؛ اتفاقی که با وجود رشد گردش مالی خودروسازان، تا به امروز منافع چندانی را برای قطعه‌سازان نداشته است و بر روند افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان افزوده است.

با این حال زمانی که اصلاح قیمت سازندگان به تاخیر می افتد و مطالبات قطعه‌سازان سر وقت تسویه نمی شود، جریان تولید و تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌های خودروساز دچار مشکل می‌شود؛ در نتیجه تولید ضربه می‌خورد و این تنها چالش ایجادشده از ناحیه مطالبات معوق و اصلاح قیمت قطعه‌سازان نیست؛ با وجود چنین شرایطی قطعه سازان تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا فشار مالی؛ بر روند کیفی سازی تولید اثرگذار نباشد گر چه ادامه این شرایط می‌تواند بر کیفیت تاثیر گذار باشد.

اما در واکنش به آخرین وضعیت مطالبات قطعه‌سازان و برخی خبرها در خصوص اصلاح قیمت سازندگان، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اعلام اینکه امسال تعدیل قیمت سازندگان در دو نوبت در قرارداد شرکت‌ها بایستی لحاظ شود، تاکید کرد: پس از جلسات تخصصی زیادی که شرکت‌های طراحی و تامین قطعات دو شرکت ایران خودرو و سایپا با سازندگان برگزار کردند تعدیل و اصلاح قیمت 70 درصد قطعه سازان در سال 1401 برای مرحله اول انجام شد.

منصور منصوری

منصور منصوری تصمیم دو مرحله‌ای اصلاح قیمت سازندگان را متاثر از تورم قیمت مواد اولیه و نرخ ارز در بازه زمانی کوتاه دانست و افزود: افزایش مستمر قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سایر نهاده‌های تولید و اثرگذار در قیمت قطعات؛ نیازمند در نظر گرفتن روند رشد قیمت نهاده‌های تولید در دو نوبت، برای اصلاح قیمت سازندگان است.

دغدغه تعدیل قیمت سازندگان با نزدیک شدن به پایان سال

وی همچنین به دغدغه سازندگان در انجام به موقع تعدیل قیمت قطعه سازان در روزهای پایانی سال اشاره و تاکید کرد: بر همین اساس و به منظور رفع مشکل نقدینگی قطعه سازان و مسائل مربوط به پرداخت حقوق و عیدی کارگران در پایان سال، خواست مهم سازندگان این است که تعدیل قیمت قطعه سازان به روزهای پایانی سال موکول نشود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران در ادامه به آخرین اقدامات در روند اصلاح قیمت سازندگان در سال جاری اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام مدیرعامل ساپکو بیش از 70 درصد تعدیل قیمت سازندگان عملیاتی شده است با این حال انجمن با پیگیری این جریان در تلاش است که تا پیش از پایان سال، مرحله دوم اصلاح قیمت قطعه سازان نیز عملیاتی شود.

منصوری با این حال درصد اصلاح قیمت ها را بر اساس نوع قطعات، پروسه تولید و میزان ارزبری متفاوت دانست و افزود: بر اساس آنالیز قیمتی که سازندگان ارائه می کنند سهم هر کدام از این مولفه ها مشخص می شود بنابراین درصد اصلاح قیمت ها نیز یکسان نیست و می تواند از 10 تا 30 درصد و یا بیشتر متفاوت باشد.

به گفته وی در شرایطی که قطعه سازان مطابق قرارداد با شرکت‌های تامین‌کننده، قطعات را به موقع تحویل خطوط تولید خودروسازان می دهند انتظار دارند که تعدیل قیمت ها و پرداخت مطالبات نیز در مقطع زمانی خود و همزمان با تعیین نرخ دستمزد و قیمت مواد اولیه در اوایل سال انجام شود و اصلاح قیمت‌های نیمه اول سال به شش ماهه دوم موکول نشود؛ اما عملا اتفاقی که معمولا رخ می دهد طلب سازندگان در داشبورد مالی و حساب آنها دیده نمی شود و پرداخت بخش تعدیل شده مطالبات در نیمه اول سال صورت نمی گیرد؛ روندی که در بسیاری از مواقع سازندگان را در فشار شدید نقدینگی قرار می دهد.

تحقق برنامه تولید خودروسازان با فراهم سازی الزامات و نیازمندی ها توسط سازندگان

وی با این حال به تلاش هیات مدیره جدید انجمن قطعه سازان در رفع مشکل مربوط به اصلاح قیمت سازندگان اشاره و تاکید کرد: انجمن قطعه‌سازان کشور با ترکیب هیات مدیره جدید در نظر دارد با همراهی و حمایت خودروسازان و شرکت‌های تامین کننده ساپکو، سازه گستر و مگاموتور بر اساس استاندارد و IPI که برای قیمت هر قطعه و مجموعه ای وجود دارد، سهم هر سازنده را مشخص کند تا روشن شود که تا چه میزان از قیمت‌های استاندارد فاصله گرفته شده است.

این مقام صنفی در انجمن قطعه سازان تصریح کرد: همچنین سازندگان مطابق برنامه تولیدی که خودروسازان برای سال جدید اعلام کردند در نظر دارند تا الزامات و نیازمندی‌های برنامه خودروسازان را فراهم کرده و در گزارشی به شرکت‌ها اعلام کنند تا در یک توافق دو طرفه و تعامل مناسب این برنامه تولید نیز محقق شود.

منصوری در ادامه بر اهمیت شفاف‌سازی بیشتر در نحوه پرداخت‌ها و تعامل بهتر سازندگان و خودروسازان در تامین مناسب مواد اولیه و گردش نقدینگی تاکید کرد و گفت: در مقطعی شرکت‌های خودروساز؛ مواد اولیه قطعه‌سازان مانند فولاد، ورق و آلومینیوم را تامین می‌کردند و این مساله نیاز نقدینگی سازندگان را کاهش می داد و سازندگان بهتر می توانستند پروسه تولید را مدیریت و به موقع قطعات را تحویل خودروساز دهند اما امروز که این رویه، بدرستی تغییر کرده و خرید مواد اولیه بخشی از تعهدات سازندگان شده، ضروری است موضوعات را متناسب با شرایط جدید دید و همکاری بیشتری بین خودروساز و قطعه‌ساز صورت گیرد تا جریان کار و گردش نقدینگی و خرید مواد اولیه به نحوی مدیریت شود که بتواند پاسخگوی روند افزایشی تولید خودرو در کشور باشد.

وی معتقد است در صورت گردش درست نقدینگی علاوه بر اینکه این روند در تحقق تیراژ قطعه سازان موثر است در برنامه تولید خودروسازان نیز تاثیرگذار است و منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می شود و می تواند هدف تولید خودرو کامل را استمرار بخشد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پایان با توجه به آخرین تعاملات صورت گرفته و اولویت ساپکو در پرداخت مطالبات بالای 120 روز سازندگان در سال جاری، به اهمیت پرداخت مطالبات و تعدیل قیمت قطعه سازان کوچک در این پروسه اشاره و خاطرنشان کرد: در زنجیره تامین شرکت‌ها، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان کوچک‌تر همواره مورد توجه بوده است چرا که در صورت عدم تامین به موقع قطعات این بخش از سازندگان، خودروسازان دچار مشکل تولید خواهند شد.

کد خبر 141767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha