گرمکن صندلی چیست و چگونه کار می‌کند؟

امروزه خودروهای روز دنیا به امکانات مختلفی مجهز شده که بسیاری از آنان در دسته امکانات ایمنی و برخی دیگر در دسته امکانات رفاهی قرار دارند.امکاناتی که باعث شده‌اند رانندگی در اوج رفاه و آسایش اتفاق افتاده و راننده با تمرکز کامل به رانندگی بپردازد. یکی از این امکانات رفاهی گرمکن صندلی در خودرو بوده که در نقاط سردسیر یک آپشن بسیار محبوب و البته مهم است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمان اختراع خودرو و فراگیر شدن استفاده از آن خودروسازان در تمام نقاط دنیا هر از چند گاهی امکانات رفاهی و ایمنی مختلفی برای خودروها ابداع شد. برخی از این آپشن‌ها در راستای ارتقای ایمنی خودرو و البته در امان ماندن سرنشینان خودرو از حوادث رانندگی بود و برخی دیگر نیز در دسته آپشن‌های رفاهی هستند. امکاناتی که سبب شده تا سرنشینان خودرو در زمان رانندگی احساس سختی نداشته و در آرامش کامل رانندگی کنند. 

گرمکن صندلی

یکی از امکانات و آپشن‌های کاربردی که سالیان سال است بر روی خودروها به کار می‌رود گرمکن صندلی‌ها بوده که خصوصا در مناطق سردسیر بسیار کارآمد و مهم است. تا همین چند سال قبل آپشن گرمکن صندلی در خودرو جزو امکانات لوکس محسوب می‌شد اما امروزه این امکان تبدیل به یک آپشن رایج و البته لازم شده که در بیشتر خودروها به کار رفته است.

اما گرمکن صندلی چیست؟

گرمکن صندلی

گرمکن صندلی‌های خودرو همانطور که از نامش مشخص است وظیفه دارد تا در زمانی که سرنشین خودرو آن را فعال می‌کند قسمت نشیمن و پشتی صندلی را گرم کند. این سیستم مختص روزهای سرد سال بوده و زمانی که فضای کابین سرد است خصوصا مواقعی که هنوز بخاری خودرو گرمای چندانی ندارد با گرم کردن صندلی، سرنشین یا سرنشینان خودرو را از سرمای هوا نجات دهد. اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟

گرمکن صندلی

اجزای اصلی گرمکن صندلی در خودرو شامل گرمکن‌ها و سیم پیچ‌های داخل صندلی، رله و ترموستات است. زمانی که سرنشین خودرو از طریق دکمه مربوطه گرمکن صندلی را فعال می‌کند، سیم پیچ‌هایی که داخل قسمت نشیمن و پشتی صندلی به کار رفته اند از طریق رله و ترموستات شروع به گرم شدن می‌کنند و این گرمای مطلوب به سطح صندلی می‌رسد. در واقع جریان عبوری از این سیم پیچ‌ها سبب می‌شود تا حرارت مورد نظر تولید شده و صندلی یا صندلی‌های خودرو گرم شوند. 

گرمکن صندلی

برای اینکه گرما بیش از حد نشود ترموستات وارد عمل شده و گرمای تولید شده توسط سیم پیچ‌ها را کنترل می‌کند. اگر زمانی گرما بیش از حد مجاز شود ترموستات از طریق رله جریان ورودی به سیم پیچ‌ها را قطع خواهد کرد. لازم به ذکر است که انرژی مورد نیاز سیستم گرمکن صندلی‌های خودرو مستقیما از باتری تامین می‌شود. فعال شدن گرمکن نیز از طریق کلیدهای تعبیه شده بر روی داشبورد میانی یا کنار صندلی صورت می‌پذیرد. 

گرمکن صندلی

بسیاری از خودروها به صورت فابریک به آپشن گرمکن صندلی مجهز هستند اما این امکان خوشبختانه وجود دارد که اگر خودرویی نیز به صورت فابریک گرمکن صندلی نداشت برای آن به صورت جداگانه این آپشن نصب شود. اما نکته‌ای که حائز اهمیت این است که در صورت نصب گرمکن صندلی‌ها به صورت افترمارکت باید به صورت اصولی صورت پذیرد تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.

کد خبر 142972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha