چگونه از خرابی سردکن صندلی جلوگیری کنیم؟

بیشتر خودروهای چینی‌ موجود در بازار ایران، به آپشن تنظیم دمای صندلی یا همان سیستم گرمکن صندلی مجهز هستند و محصولات جدید ایران‌خودرو و سایپا نیز قرار است در تیپ‌های فول‌آپشن خود از این سیستم بهره‌مند باشند،‌ اما برخلاف بسیاری کشورها ازجمله کشورهای اروپایی، این سیستم در ایران به‌ویژه در فصول گرم همانند آن‌چه در کشورهای عربی مرسوم است، عمدتا روی حالت سردکن استفاده می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو، در این میان، برخی مصرف‌کنندگان به دلیل بی‌اطلاعی از نحوه استفاده صحیح از این سیستم، باعث خرابی زودهنگام آن می‌شوند؛ مثلا به‌صورت طولانی و پشت سر هم از این سیستم استفاده کرده یا به‌صورت ناگهانی از حالت سردکن به حالت گرمکن سوئیچ می‌کنند که موجب آسیب‌دیدن آن می‌شود. عده‌ای دیگر هم به‌رغم رعایت این نکات، از انجام سرویس‌های سالانه سیستم گرمکن و سردکن صندلی غفلت می‌کنند که گاه به گرفتگی لوله سردکن یا سوختن المنت‌های گرمایشی آن می‌انجامد.

گرم کن و سردکن صندلی خودرو

غافل از این‌که وقتی سیستم تنظیم دمای صندلی دچار خرابی می‌شود، کلا باید صندلی را عوض کرد و هیچ راهی برای تعمیر آن وجود ندارد، پس حالا که تابستان فرا رسیده و دارندگان این سیستم از آن بیشتر استفاده می‌کنند، بهتر است در این خصوص بیشتر مراقب باشند و نکاتی که در این مطلب به آن اشاره شد و در ادامه نیز می‌آید را مد نظر داشته باشند.

گرم کن و سردکن صندلی خودرو

* سردکن صندلی چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که در تابستان هوای کابین به‌شدت گرم می‌شود، بیشتر افراد با ورود به کابین خودرو، سیستم تهویه و در اصل کولر خودرو را روشن می‌کنند تا هوای کابین به‌سرعت تغییر یابد و سرد شود. اما صندلی‌های خودرو که آن‌ها نیز در معرض آفتاب قرار داشته و بسیار گرم شده‌اند، هنگامی که سرنشینان روی آن‌ها قرار دارند، هیچ راهی برای خنک شدن ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تا هوا در قسمت کمر و نشیمن افراد جریان نیابد و صندلی همچنان گرم بماند.

گرم کن و سردکن صندلی خودرو

اما روی صندلی خودروهایی که به سیستم سردکن صندلی مجهزند، روزنه‌هایی وجود دارد که زیر آن‌ها تعدادی فن تعبیه شده است. این فن‌ها هنگام فعال‌شدن سردکن صندلی، روشن شده و هوا به جریان می‌اندازند تا از عرق‌کردن و گرم‌شدن بدن سرنشین جلوگیری شود. در برخی سیستم‌ها نیز مایعی خنک‌کننده با استفاده از کمپرسور، هوا را سرد می‌کند و این هوا از طریق فن‌ها به سطح صندلی ارسال می‌شوند.

* نکاتی برای افزودن عمر سیستم تنظیم دمای صندلی

همان‌طور که در ابتدای این مطلب، به‌اجمال اشاره کردیم، استفاده از سیستم سردکن مستلزم رعایت نکاتی است تا عمر آن افزایش یابد و دیرتر مستهلک شود. اولین نکته، پرهیز از تغییر ناگهانی حالت آن از گرمکن به سردکن و بالعکس است. این اتفاق سبب می‌شود تا به مرور سردکن و گرمکن صندلی مستهلک شده و عملکرد مطلوب خود را از دست بدهند.

گرم کن و سردکن صندلی خودرو

مورد بعدی؛ چکاپ سالیانه این سیستم است. انجام‌ندادن سرویس‌های سالانه سبب می‌شود تا لوله‌های سیستم سردکن مسدود شوند. مورد نهایی نیز استفاده طولانی و بیش از حد از این سیستم است که آن هم باعث می‌شود تا به‌مرور زمان، قطعات سیستم سردکن استهلاک بالایی پیدا کنند.

* کدام محصولات داخلی به سیستم گرمکن صندلی مجهز می‌شوند؟

در میان خودروهای تولید داخل و محصولات ایران‌خودرو و سایپا تنها خودروهای جدید از جمله تیپ‌های فول‌آپشن ایران‌خودرو ری‌را و سایپا آریا به این امکان بسیار کارآمد مجهز خواهند بود.

گرم کن و سردکن صندلی خودرو

خودرو تارای سال ایران‌خودرو نیز در ردیف جلو به این سیستم مجهز شده‌ است. همچنین صندلی راننده در تیپ‌های فول‌آپشن دو خودرو سهند پارس‌خودرو و اطلس سایپا هم از این قابلیت بهره‌مند خواهند بود.

کد خبر 142918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha