گرم‌کن صندلی در خودروهای داخلی کاربردی‌تر است یا سردکن؟

با افزایش امکانات رفاهی و ایمنی خودرو در سال‌های اخیر، آپشن‌های زیادی برای افزایش آسایش سرنشینان در خودروها نصب شده است که برخی از آن‌ها کاربردی بوده و برخی دیگر بیشتر جنبه رفاهی دارد. گرم‌کن و سردکن صندلی یکی از این آپشن‌هاست که در بازار ایران با استقبال زیادی مواجه شده، اما سوال اصلی اینجاست که با توجه به اقلیم ایران، گرم‌کن کاربردی‌تر است یا سردکن صندلی؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو از تجهیز محصولات جدید این شرکت به گرم‌کن صندلی خبر داد و اعلام کرد که به مرور، خودروهایی مانند دنا، پژو207 و آریسان صادراتی را نیز به این آپشن تجهیز خواهد کرد.

با تجهیز خودروهای جدید ایران‌خودرو به گرم‌کن صندلی، این سوال مطرح می‌شود که با توجه به اقلیم گرم و خشک ایران، گرم‌کن صندلی کاربردی‌تر خواهد بود یا سردکن؟

آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، ایران‌خودرو این آپشن را روی خودروهای صادراتی نصب خواهد کرد که با توجه به بازار هدفی نظیر روسیه، این امر منطقی است، اما نصب گرم‌کن روی خودروهای صادراتی به ونزوئلا که آب و هوایی گرم دارد، یقینا عقلانی نیست. حداقل باید گفت که نصب گرم‌کن به‌تنهایی برای چنین بازار هدفی مناسب نیست و باید سردکن نیز در کنار آن قرار گیرد. هرچند که در اصل باید سردکن صندلی در خودروهای صادراتی به ونزوئلا به‌عنوان آپشن نصب شود.

سردکن و گرم کن صندبی

درواقع باید گفت، بسیاری از آپشن‌ها باید با توجه به شرایط اقلیمی بازار هدف روی خودرو نصب شود. به همین دلیل است که چراغ روز – دی‌لایت - در کشورهایی با آب و هوای استوایی از الزامات استانداردی و ایمنی است، اما در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس کاربردی نیست. این موضوع در خصوص بسیاری دیگر از آپشن‌های رفاهی خودرو از جمله گرم‌کن و سردکن صندلی نیز صدق می‌کند؛ تا آن‌جا که این سیستم دوحالته تنظیم دمای صندلی در ایران و شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس برخلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، بیشتر روی حالت سردکن استفاده می‌شود.

به همین دلیل هم نصب سردکن صندلی در خودروهای تولید داخل با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور، بسیار کاربردی‌تر خواهد بود هرچند که یقینا بازار از وجود هر دو این آپشن‌ها و وجود حق انتخاب در استفاده از این سیستم توسط سرنشینان استقبال خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که سیستم سردکن صندلی از تکنولوژی جدیدتری بهره می‌برد که با توجه به محدودیت‌های صنعت خودرو، دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست، ضمن این‌که هزینه زیادی به خودروساز تحمیل و موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو نیز خواهد شد. اما در هر صورت اگر یک مشتری متقاضی آن باشد، هزینه آن را نیز می‌پذیرد و می‌پردازد.

در نهایت باید گفت که هرچند تجهیز خودروهای داخلی به المنت‌های گرمایشی صندلی یک گام رو به جلو برای خودروسازان داخلی در جهت افزایش رضایت و آسایش سرنشینان خودرو است، اما این آپشن به تنهایی راضی‌کننده نخواهد بود و بهتر است با نصب لوله‌های مسی سرمایشی (حاوی گاز فریون و هلیوم)، حق انتخاب در استفاده از این آپشن‌ها با توجه به منطقه مورد استفاده خودرو، برای مالکان در نظر گرفته شود.

کد خبر 142964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha