کد خبر 143398
۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
نشانه های رشد بازار ارزهای دیجیتال

پس از شروع قدرتمند سال 2023، بازار ارزهای دیجیتال به‌خاطر عوامل کلان اقتصادی و تورمی، چند ماه گذشته را شاهد ظهور مومنتم نزولی بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، در حال حاضر مارکت کپ کل رمز ارزها در محدوده 1.16 تریلیون دلاری قرار دارد. با این وجود، بزرگان این جمع یعنی بیت کوین و اتریوم، ثبات فوق‌العاده‌ای را در ابتدای 2023 از خود نشان دادند و متخصصان با مشاهده شفافیت بیشتر در شرایط اقتصاد جهانی و خصوصا بازار کریپتو در آمریکا و بریتانیا، منتظر آغاز یک رالی جدید در نیمه دوم سال جاری هستند. اما این نشانه‌ها کدامند؟ در این مطلب، علل صعودی شدن و رشد بازار ارز دیجیتال در سال 2023 را بررسی می‌کنیم.

وضعیت کلی بازار در مرداد 1402

فاکتورهای مختلفی از جمله عوامل کلان اقتصادی نظیر افزایش نرخ بهره آمریکا و بهبود تورم، عوامل فاندامنتال و موارد دیگر روی وضعیت کلی بازار رمز ارزها در سال 2023 تاثیرگذار هستند که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

عوامل کلان اقتصادی

در نگاه کلی، احساسات تریدرهای بازار کریپتو از حالت "Greed" یا طمع، وارد ناحیه "Neutral" یا خنثی شده است. علاوه بر این، پس از افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا و رساندن آن به ناحیه 5.25 درصدی تا 5.5 درصدی، بازار BTC تا حدودی قوت گرفت. قیمت بیت کوین پس از لمس سطح 31,000 دلاری در 4 جولای 2023 (13 تیر 1402)، اکنون در مرداد 1402 در محدوده 29,000 دلاری قرار دارد.

از طرف دیگر، قیمت دومین رمز ارز بزرگ بازار یعنی اتریوم، پس از آپگرید شاپلا (Shapella) به بالای 1,850 دلار رسیده بود که پس از آن با اصلاح جزئی روبرو شد. با این وجود، این ارز دیجیتال اکنون دوباره بالای سطح 1,850 دلاری معامله می‌شود.

از آنجایی که اطلاعیه‌های بانک مرکزی آمریکا تاثیر مستقیمی روی نقدینگی بازار دارد، متخصصان صنعت کریپتو نیز با دقت به آن‌ها توجه کرده و مثلا با افزایش نرخ بهره بانکی، به تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه گذاری می‌پردازند. اوایل ماه جاری میلادی (اواسط مرداد)، به‌خاطر عوامل مختلفی نظیر تضعیف شاخص دلار و روش‌های مبارزه با تورم در آمریکا، احساسات کلی بازار بهبود یافت و شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

به باور متخصصان، بهبود بیت کوین نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتال است و در صورت شکست روند نزولی کلی، شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

نشانه های رشد بازار ارزهای دیجیتال

عوامل بنیادی

همانطور که می‌دانید، پس از ورشکستگی صرافی FTX و شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس به اتهامات مختلف، بازار کریپتو دچار تزلزل شد. با این وجود، پس از انتشار اخبار بهبود نرخ تورم، دیگر عوامل جهانی باعث پایداری مومنتم نزولی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال نظیر بایننس کوین، دوج کوین، سولانا و دیگر موارد شدند.

در حال حاضر، ارزش کل بازار رمز ارزها در محدوده 1.16 تریلیون دلاری دارد و حجم معاملات طی 24 ساعت گذشته 22.6 میلیارد دلار بوده است. آخرین باری که چنین نشانه‌های مثبتی به‌خاطر آرام گرفتن عوامل اقتصاد کلان ظاهر شد، شاهد رالی قیمت ارزهای دیجیتال و صعودی شدن بازار کریپتو بودیم.

علاوه بر این، انتظار کسب نتیجه از سیاست‌های پولی در قبال بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی، امیدها به تغییر تفکر قانون‌گذاران نسبت به این کلاس از دارایی‌های که پیشتر آن‌ها را به چشم محصولات پرریسک و خطرناک می‌دیدند، افزایش داده است.

مورد دیگر اینکه یک سری دلیل فاندامنتال و بنیادی در بهبود اخیر بازار دخیل بوده است. ورشکستگی بانک‌ها به ضررهای سنگین شرکت‌های مختلف منجر شده که فدرال رزرو را به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره بانکی در جهت جبران مشکلات نقدینگی وادار کرده است. نتیجه این امر، تغییر جهت سرمایه گذاری‌ها به سوی دارایی‌های رمز ارزی است.

ریزش بیشتر پیش از صعودی مجدد

به گفته یکی از تحلیلگران بازار به‌نام "Crypto Tony"، با وجود ظهور نشانه‌های صعودی و بهبود بازار که تریدرها را به خرید ارز دیجیتال ترغیب کرده است، بیت کوین هنوز نتوانسته خود را در محدوده 29,500 دلاری تثبیت کند و احتمال نزول بیشتر قیمت آن به محدوده 28,000 دلاری وجود دارد. به استناد نمودار قیمت منتشرشده توسط وی، احتمالا بیت کوین پیش از ریکاوری و ادامه رشد قیمت، تا پیش از اواسط ماه اوت، سطح 27,400 دلاری را لمس می‌کند.

نشانه های رشد بازار ارزهای دیجیتال

علاوه بر این، به باور متخصصان کریپتو و داده‌های سایت کوین مارکت کپ، روند نزولی بیت کوین همچنان تمام نشده است و احتمال رسیدن به سطح 27,357 دلاری تا 31 اوت 2023 (9 شهریور 1402) وجود دارد.

سخن پایانی

با وجود مشکلاتی که در سال 2023 به‌دلیل تعطیلی صرافی‌هایی نظیر FTX و هات بیت، شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار از بایننس به اتهامات مختلف و همچنین ورشکستگی بانک‌ها و موسسات مالی آمریکایی شاهد بودیم، اکنون در مرداد 1402 بازار با بهبود جزئی مواجه شده که احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را تقویت کرده است. با این وجود، به باور برخی از متخصصان، احتمالا پیش از تغییر روند نزولی و صعود قیمت‌ها، بار دیگر شاهد ریزش قیمت بیت کوین خواهیم بود.

برچسب ها : ارز دیجیتال,کریپتو,رمز ارز,بازار ارز دیجیتال

کد خبر 143398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha