مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو + بررسی ویژگی‌های ظاهری، فنی و آپشن‌ها

در این مقاله به مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو می‌پردازیم و نگاهی به تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها در طراحی، پیشرانه، وضعیت در بازار و ارزش خرید هردو خواهیم داشت.

به گزارش پرشین خودرو، تقاضای بالا برای خودرو‎‌های جادار و بادوام خانوادگی، گروه‌های صنعتی و ترانزیت را برآن داشته که به فکر مونتاژ و واردات انواع سدان‌ها در کلاس‌های مختلف باشند. البته با توجه به اوضاع اقتصادی، سیاست‌های منع واردات، استانداردهای خودروسازی داخل این مرز و بوم و صدها عامل دیگر، نمی‌شود انتظار سدان‎‌های پرچمدار جهانی را داشت.

با این حال، گزینه‌های قابل قبولی از شرکت‌های آسیایی و اروپایی راهشان را به بازار ایران باز کرده‎اند. این امر مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو را می‌طلبد تا خریداران، با نگاه جامع‌تری به سراغ این دو سدان بروند که در بازار توجه زیادی به سوی خود جلب کرده‌اند.

همچنین بخوانید: سریعترین خودروهای ایرانی

سراتو مونتاژی سایپا و رنو سیمبل وارداتی (نسل جدید رنو لوگان معروف به تندر 90 در ایران)، در طی سال‌های 2014 تا 2016 در لیست سدان‌های عرضه شده در ایران قرار گرفتند و تا امروز در بازارهای دست دوم رد و بدل می‌شوند.

در این مقاله به مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو می‌پردازیم و نگاهی به تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها در طراحی، پیشرانه، وضعیت در بازار و ارزش خرید هردو خواهیم داشت.

مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو

یکی از اولین مسائلی که در ابتدای مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو بایستی به آن اشاره کنیم، قدیمی بودن هردو خودروست. نسخه‌های هردو اتومبیل که امروزه در گالری‌های ایران مشاهده می‌شوند، متعلق به سیمبل 2012 و کیا سراتو 2008 تا 2013 هستند. به لطف تحریم‌ها و قطع همکاری کمپانی‌ها با ایران، تیپ‌های بعدی این ماشین‌ها با آپشن‌های بالاتر و پیشرانه‎‌های بهبود یافته در خارج از مرزهای ایران باقی ماندند و راه به داخل کشور پیدا نکردند.

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

رنو سیمبل (Renault Symbol)، یکی از خودروهای سدان شهری از شرکت خودروسازی فرانسوی رنو است که برای اولین بار در سال 1999 به بازار معرفی شد. این خودرو در واقع نسخه‌ای از رنو کلیو (Clio) بود ک در ابتدا با نام رنو کلیو سیمبل شناخته می‌شد و برای بازارهای خاص و به ویژه کشورهای در حال توسعه طراحی شده بود. سیمبل با ترکیب طراحی ساده و مقرون‌به‌صرفه، توانست جایگاه ویژه‌ای در هم بازارهای جهانی به دست آورد.

در سال 2012 داچیا با امید تکرار موفقیت‌‎های پیشین، از نسل سوم سیمبل پرده برداشت. نسخه وارداتی رنو سیمبل که در سال 96 توسط گروه صنعتی نگین خودرو وارد و به بازار تزریق شد، اصولاً نمونه آپگرید شده از رنو لوگان (معروف به ال 90 در ایران) بود. در سال 2016 کمپانی رنو حرکت‌هایی برای فیس لیفت سیمبل زد اما خبری از وارد شدن این نمونه‎‌ها به ایران نشد. محدودیت شدید در واردات این ماشین به ایران، نقطه ضعفی برای پتانسیل فروش آن به حساب می‌آمد. می‌شود این محدودیت در فروش را یک تفاوت اصلی خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل دانست. درحال حاضر تیپ‌های LE و PE سیمبل در بازارهای دلالان و خودروهای دست دوم معامله می‌شوند.

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

در سوی دیگر ماجرا، سراتویی را داریم که از تکنولوژی یک دهه پیش کمپانی کره‌ای کیا بهره می‌برد. واردات کیا سراتو اولین بار در دهه 90 آغاز شد و بعد از شروع همکاری کیا با شرکت سایپا، مونتاژ آن نیز کلید خورد. در سال 93 تیپ‌‍ نسل دوم مونتاژ شده به دست سایپا تحویل مشتریان شد که با ایراداتی مانند حذف آپشن‌های ایمنی (از جمله ایربگ‌های جانبی، ترمز دیسکی، کنترل پایداری و استارتر) و تغییرات فاحش ایرانیزه شده در طراحی (مانند داخلی سازی تریم‌ها) همراه بود.

سایپا کوشید با رونمایی از تیپ اتوماتیک کیا سراتو در سال 94 که مجهز به امکاناتی مانند کروز کنترل بود، مجدداً نظر خریداران را به این خودرو جلب نماید. آخرین تیپ سراتو که در ایران شاهد فروش نسبتاً معقولش هستیم، سراتو  1600 آپشنال است که در تابستان 96 وارد بازار شد. مشکلات فنی، کیفیت متریال و بدنه از سوی رانندگان سراتوهای مونتاژ سایپا گزارش شده‌اند که در تیپ‌های وارداتی دیده نمی‌شدند.

تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل در طراحی

در ابتدای مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو از نظر ظاهری، بد نیست با ابعاد و ظرفیت این دو خودرو آشنا شویم.

رنو سیمبل (اتاقک نسل سوم سیمبل)

کیا سراتو (نسل دوم TD)

طول

4348 میلی‌متر

4530 میلی‌متر

عرض

1994 میلی‌متر

1775 میلی‌متر

ارتفاع

1517 میلی‌متر

1460 میلی‌متر

در اولین نگاه از بیرون، در مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو بیشتر شاهد شباهت‌ها هستیم تا تفاوت‌های بارز. هردو ماشین به دورانی تعلق دارند که خریداران سدان‌های آیکانیک، بیش از اینکه به دنبال زرق و برق باشند، عملکرد و استحکام را در اولویت قرار می‌دادند. البته درنظر داشته باشید چهره‌هایی که از رنو سیمبل در برابر کیا سراتو می‌بینیم، مربوط به دوران پیش از تشدید تحریم‌ها هستند و دور از حقیقت نیست که بگوییم دیزاین داخلی و خارجی آنها، غبار کهنگی به خود گرفته است.

بدنه جعبه‌ای، درشت و تیپیکال سدان‌های رنو که در لوگان شاهد آن بودیم (و ال 90 را به یکی از خودروهای زشت بازار تبدیل کرد!) در رنو سیمبل اندکی ملایم سازی شده است. طراحی ظاهری و ریدیزاین گرافیک چراغ‌ها، برجستگی خطوط سپر، جلوپنجره متصل به چراغ‌ها و نمای جانبی متناسبی که با ریخت جلو و عقب خودرو همخوانی دارد، از جمله مزایای آن نسبت به برادر پیرش یعنی ال 90 هستند.

از سوی دیگر، در مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو شاهد چهره‌ای اندک خشن‌تر و اسپرت‌تر در فرزند مشترک کیا و سایپا هستیم. طراحان کیا در دیزاین خارجی این ماشین جسارت زیادی به خرج نداده‌اند و نتیجه، چهره‌ای تقریباً کلاسیک با خطوط ملو و چراغ‌های مورب از آب درآمده.

تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل، در طراحی کابین خودش را نشان می‌دهد. سیمبلی که بر اساس پلتفرم M0 ال 90 ساخته شده، در نگاه اول شباهت زیادی به رنو لوگان دارد و اصول ساختاری زمخت، مینیمال و فاقد ظرافت‎‌های خاص را شاهد هستیم. فضای کابین سیمبل ظرفیت اندک کمتری در مقایسه با کیا سراتو تأمین می‌کند و دشوار می‌توان گفت که برای خانواده‌های بالای 4 نفره مناسب باشد. فضای پا و سر (به خصوص در صندلی عقب) قابل تحمل است و ظاهراً با توجه به استانداردهای متوسط طراحی شده.

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

نکته بعدی در فرق کیا سراتو با رنو سیمبل، وضعیت ارگونومی کابین است. مشکل خشکی نشیمن‎‌ها که در ال 90 وجود دارد، تا حدودی در رنو سیمبل برطرف شده اما نه تا حدی که بتوان گفت ارگونومی بی‌نقص شده است و همچنان با یک کابین رده اقتصادی طرفیم که حداقل جلوی شاکی شدن سرنشینان را می‌گیرد.

در همین راستا، یکی از معایب کیا سراتو در پایین بودن کیفیت متریال داخلی کابین، ساختاری بدون خلاقیت خاص و تکراری شناخته می‌شود. همانطور که از کامنت‌های رانندگان برمی‌آید، سراتو آپشنال 1600 سایپا موفق شده با وضع بهبودهایی در وضعیت کابین، چهره بهتری به نمایش بگذارد. با این حال تفاوت‌های محسوسی مانند موقعیت مانیتور و ترکیب رنگ تریم، به روشنی ماهیت وارداتی یا مونتاژی بودن کیا سراتو را به نمایش می‌گذارند.

فرق کیا سراتو با رنو سیمبل در پیشرانه

رنو سیمبل از لحاظ پیشرانه، قدرتش را از موتور K4M می‌گیرد که در ال 90 نیز به کار گرفته شده و از این لحاظ، کارایی و تجربه رانندگی ملموسی دارد. سیمبل با دو نوع پیشرانه مختلف در بازار جهانی عرضه می‌شود و در ایران، تیپ 1.6 لیتری آن را شاهد هستیم.

این پیشرانه 1.6 لیتری، ترکیبی از کارایی و مصرف سوخت اقتصادی را فراهم می‌آورد. سیستم تزریق چند نقطه‌ای و طراحی بهینه موتور باعث شده تا رنو سیمبل در مصرف سوخت بهینه و هزینه‌های نگهداری پایین باشد. این موتور به همراه جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته تیپ ترونیک اتومات، تجربه رانندگی نرمی را برای کاربران فراهم می‌کند.

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

جدول مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو از لحاظ پیشرانه

رنو سیمبل

کیا سراتو

نوع موتور

1.6 لیتری 16 سوپاپه

1.6 لیتری

2 لیتری

حجم موتور

1598 سی‌سی

1591 سی‌سی

1999 سی سی

ماکسیمم قدرت

105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه

124 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

ماکسیمم گشتاور

145 نیوتن‌متر در 3750 دور در دقیقه

156 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه

156 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه

ماکسیمم سرعت

175 کیلومتر برساعت

182 کیلومتر برساعت

190 کیلومتر برساعت

مصرف سوخت ترکیبی

7.1 لیتر در 100 کیلومتر

6.5 لیتر در 100 کیلومتر

7.9 لیتر در 100 کیلومتر

ظرفیت باک

52 لیتر

50 لیتر

شتاب صفر تا صد

10.1 ثانیه

10.5 ثانیه

کیا سراتو در بازار ایران با دو نوع پیشرانه از نوع موتور DOHC MPI عرضه می‌شود که هر دو از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر و عملکرد بالاتری نسبت به رنو سیمبل برخوردارند. پیشرانه‌های کیا سراتو از تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌برند که باعث افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک نیز به بهبود عملکرد و تجربه رانندگی کمک می‌کند. موتور 2.0 لیتری سراتو با توان و گشتاور بالاتر، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که خواهان قدرت و شتاب بیشتر هستند.

145371 - مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو؛ تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل؛ فرق کیا سراتو با رنو سیمبل

در مقایسه فنی رنو سیمبل و کیا سراتو، مشخص است که سراتو با بهره‌گیری از پیشرانه‌های قدرتمندتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، عملکرد بهتری در زمینه قدرت و شتاب ارائه می‌دهد. در مقابل رنو سیمبل با پیشرانه اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال مصرف سوخت پایین‌تر و هزینه‌های نگهداری کمتری باشند.

مقایسه امکانات ماشین رنو سیمبل با کیا سراتو

در بخش آپشن‎‌ها و امکانات، حتی اگر نسخه آپشنال کیا سراتو سایپایی که فعلاً در بازار موجود است را درنظر بگیریم، بازهم هردو خودرو حرف چندانی برای گفتن ندارند. حداقل امکانات پایه در هردو اتومبیل تعبیه شده‌اند و با این حال، تفاوت‌هایی چشمگیر بین سراتوهای مونتاژی و سیمبل‌های وارداتی به چشم می‌خورد که نبود کروز کنترل در سراتوهای دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده قبل از تیپ 1600، مهم‌ترین آنهاست.

در جدول زیر می‌توانید درک بهتری از فرق کیا سراتو با رنو سیمبل در لیست امکانات این دو خودرو پیدا کنید.

رنو سیمبل

کیا سراتو 1600

کروز کنترل

سیستم ترمز ضد قفل ABS

سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری خودروی ESP

کنترل پایداری الکترونیکی ESC

ایموبلایزر

کیلس استارت

تعداد ایربگ

2

6

ترمز ضدقفل

توزیع نیروی ترمز

دیلایت

مانیتور

7 اینچی

7 اینچی

دوربین عقب

سانروف

نمونه‌های سفارشی

مالتی مدیا

کنترل سیستم پشت فرمان، USB، بلوتوث

USB، بلوتوث و سازگار با آیفون

رینگ

فولادی 45R15/195

65R15/185

در مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو، می‌شود گفت سراتو 1600 آپشنال در مقایسه با نسخه فول آپشن سیمبل یعنی تیپ LE حرف بیشتری برای گفتن دارد. تیپ‎‌های SE و PE رنو سیمبل از آپشن‌هایی مانند دکمه‌های کنترل فرمان، تهویه اتوماتیک، تنظیم آینه برقی و مانیتور برای سرنشینان بی‌بهره هستند. نسخه لو آپشن (SE) فاقد گیربکس اتوماتیک،  نیز پشتیبانی نمی‌کند.

مقایسه ایمنی کیا سراتو با رنو سیمبل

در مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو، ناگفته عیان است که نمونه‌های وارداتی هردو خودرو از لحاظ ایمنی بدنه و تعلیق وضعیت بهتری در مقایسه با بسیاری از خودروهای مونتاژی ایران (شامل تیپ‌های سایپایی سراتو) دارند. کیا سراتو وارداتی در تست‎های ایمنی IIHS موفق به دریافت امتیاز 5 ستاره شده و رنو سیمبل نیز امتیاز 4 ستاره انکپ را داراست. اما درباره نسخه‌های مونتاژی نمی‌توان با اطمینان اظهار نظر کرد.

تفاوت خودرو کیا سراتو با رنو سیمبل در رانندگی را می‌توان در یک عبارت خلاصه کرد: با سراتو یک رانندگی اسپرت را تجربه می‌کنید و با سیمبل، رانندگی با ال 90. تعلیق کیا سراتو تا حدودی خشک از کار درآمده اما برای مصارف شهری و مسافرت‎‌های سبک راضی کننده خواهد بود. در مقابل، رنو سیمبل وضعیت تعلیق نرم‌تری دارد و کوبش‌های کمتری را تجربه خواهید کرد.

اما در دورهای بالای موتور، ایراد سیمبل خودش را نشان خواهد داد. تعویض سریع دهنده صدای تقه ناجوری به وجود می‌آورد که در تیپ اتومات ترونیک وضعیت وخیم‌تر نیز می‌شود. مشکل تیپیکال لگ زدن گیربکس اتوماتیک هم در سیمبل اتوماتیک وجود دارد و در دنده‎‌های سنگین بیش از پیش آزاردهنده خواهد بود.

فرق کیا سراتو با رنو سیمبل در وضعیت فروش

همانطور که اشاره کردیم، عواملی همچون واردات تعداد محدود رنو سیمبل و متعاقب آن افزایش قیمت این خودرو، کمیاب شدن خدمات سرویس و قطعات، سبب شدند تا سیمبل با وجود چهره بهترش نسبت به ال 90، در جذب رضایت بازار موفق نباشد. مغلوب شدن نگین خودرو در بازار مونتاژکنندگان ایرانی هم مزید بر علت شد تا وضعیت فروش سیمبل در بازار حال خوبی پیدا نکند.

اما کیا سراتو همچنان در لیست پرفروش‌ترین  ماشین‎‌های مونتاژی سایپا حضور دارد و علی رغم سر به فلک کشیدن قیمت نسخه‎‌های جدید و آپشنال، سراتوهای کارکرده و آکبند همچنان با حرارت زیادی در بازار معامله می‌شوند. در مقایسه قیمت قطعات رنو سیمبل با کیا سراتو نیز واضح است که موقعیت به نفع خریداران سراتو تمام می‌شود.

بررسی مزایا و معایب کیا سراتو و رنو سیمبل

رنو سیمبل

کیا سراتو

مزایا

کیفیت بهتر در مقایسه با رنو لوگان

استهلاک آهسته و سیستم بادوام

سواری نرم‌تر در مقایسه با سراتو

بازار فروش بهتر در مقایسه با رنو سیمبل

آپشن‌های بهتر و به‌روزتر در نسخه 1600

معایب

بازار فروش ضعیف

دشواری در پیدا شدن قطعات

قیمت بسیار بالا نسبت به کلاس خودرو

حذف آپشن‌ها در نسخه‌های مونتاژی

کیفیت کابین پایین و متریال خشک

تعلیق خشک و کوبش در دور بالای موتور

رنو سیمبل بخریم یا کیا سراتو؟

در پایان مقایسه ماشین رنو سیمبل و کیا سراتو، تصمیم به اینکه سراغ کدام خودرو بروید به شما بستگی دارد. هردو خودرو متعلق به کلاس سدان‌های شهری بوده و از لحاظ عملکرد، حدوداً در یک سطح قرار دارند. با این حال مسئله تحریم واردات و ضعف بازار سیمبل در مقایسه با کیا سراتو سایپایی و مونتاژی، موجب شده تا برادر کوچک لوگان فروش چندان قدرتمندی را تجربه نکند و یافتن قطعات بدنه نیز چالش‌برانگیز باشد. شاید به دلیل شباهت‌های سیمبل با ساندرو، در جستجو برای قطعات موتوری و جعبه دنده مشکل به این حد شدید نباشد اما مجموعاً هزینه سرویس و نگهداری سیمبل بیش از سراتو (یا حتی ال 90) برای شما آب خواهد خورد.

اگر قصد دارید با بودجه‌ای مناسب سراغ خودرویی نیمه آپشنال با فضای بزرگ و سواری نرم بروید، شاید رنو سیمبل انتخاب مناسبی برای شما باشد. قدیمی بودن سیمبل‌های 2013 نیز باعث شده تا قیمت نهایی رنو سیمبل کمتر از کیا سراتو سایپایی 1600 و 2000 باشد. اما درنظر داشته باشید که در بازار دست دوم، کیا سراتو دردسر کمتری نسبت به رنو سیمبل را تجربه می‌کند و تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت در طولانی مدت، کیا سراتو آپشنال گزینه اقتصادی‌تری خواهد بود./

کد خبر 145371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha