موتورسیکلت های یورو3 با تعهد کسب مجوز یورو4 شماره گذاری می شود

پرشین خودرو: دولت با درخواست تولیدکنندگان مبنی‌ بر ارائه فرصت ۱۰ ماهه تا ابتدای دی ماه سال‌جاری به‌منظور تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو۴ و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها با استاندارد یورو۳ تا آن زمان، موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بر اساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلت‌ها بر اساس استانداردهای یورو۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ تمام موتورسیکلت‌های تولیدی باید بر اساس استاندارد روز اروپا که در حال حاضر یورو۴ است، تولید شود.

اما با توجه به عدم امکان این شرایط و موافقت دولت، تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌توانند تا ابتدای دی ماه سال جاری موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو۳ که در سال گذشته تولید شده را با تعهد کسب مجوز استاندارد یورو4 را شماره گذاری کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره رفع مشکل شماره گذاری موتورسیکلت های یورو3، گفت: با موافقت دولت، تعداد محدودی از موتورسیکلت های یورو3 که طبق قانون در سال گذشته تولید شدند با تعهد کسب مجوز یورو4 شماره گذاری می شود.

ابوالفضل حجازی با توجه به پی گیری تولیدکنندگان برای کسب مجوز یورو4 اظهار داشت: این فرصت 10 ماهه تازه آغاز شده است و تا دی ماه شرکتهایی که برای کسب مجوز یورو4 جا ماندند، فرصت دارند تا در این زمینه اقدام کنند.

به گفته وی در حال حاضر بیش از 50 درصد تولیدکنندگان در حال کسب مجوز یورو4 هستند.

وی افزود: در موتورسیکلت های یورو3 دو قطعه باید تبدیل به یورو4 شود بر همین اساس با همکاری شرکتهای طرف قرارداد با ایران این قطعات ساخته شده و بر روی موتورها نصب می شود تا موتور با استاندارد یورو4 شماره گذاری شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تصریح کرد: در حال حاضر تمام موتورسیکلت های تولیدی در کشور انژکتوری و با استاندارد یورو4 است و فقط تعدادی از آنها یورو3 بودند که این تعداد نیز با نصب دو قطعه اضافه تر در اگزوزو و سیستم سوخت رسانی در حال تبدیل به یورو4 هستند.



موتورسیکلت
 

دولت ارز مورد نیاز موتورسیکلت سازان را تامین کرد

حجازی در ادامه با توجه به مشکل تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی گفت: دولت در سال جاری با وجود مشکلات ارزی در کشور، ارز خوبی را به واحدهای تولید موتورسیکلت در کشور اختصاص داده است.

این فعال در صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: در این مدت دولت ارز واحدهای تولیدی که از چین و هند ثبت سفارش داشتند را تامین کرده است البته در خصوص ارز برای ثبت سفارش از اروپا محدودیت هایی وجود داشته که در این راستا این مساله نیز به زودی حل خواهد شد.


پیش بینی تولید حداکثر 200 هزار دستگاه موتور سیکلت انژکتوری تا پایان سال 97

حجازی در خصوص نیاز ارزی در صنعت موتورسیکلت گفت: این مساله بستگی به عرضه و تقاضا در بازار موتورسیکلت دارد در حالی که سال گذشته 100 هزار دستگاه موتورسیکلت انژکتوری در کشور تولید شد و پیش بینی می شود در سال جاری این رقم به 170 تا 200 هزار دستگاه برسد.

وی در ادامه به آمار بالای تولید موتورسیکلت های کاربراتوری در سال 95 اشاره کرد و گفت: با وجود توقف تولید کاربراتوری ها از سال گذشته تاکنون؛ همچنان آمار این موتورها در انبار کارخانجات و فروشگاه ها بالا است و با وجود استقبال مردم از موتورهای کاربراتوری در مقایسه با موتورهای انژکتوری، همچنان بخش زیادی از این موتورها در بازار به فروش نرسیده است.

عضو انجمن موتورسیکلت همچنین با توجه به رکود حاکم بر بازار موتورسیکلت ، بخش زیادی از این وضع را متاثر از رکود اقتصادی در کشور عنوان کرد و گفت: با افزایش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه این رکود در بازار موتورسیکلت افزایش یافت.

حجازی افزود: هر چند در این شرایط دولت برای تامین مواد اولیه وارداتی، ارزی را به این بخش اختصاص می دهد اما تامین مواد داخلی مشکلات دیگری را بوجود آورده است به عنوان مثال ورق، آهن آلات و بسیاری از مواد اولیه داخلی در از سال گذشته تاکنون افزایش قیمت داشته و همین امر قیمت کالاها را در بازار افزایش داده که به طور طبع بر افت تقاضا و کاهش توان خرید مردم تاثیر گذار گذاشته است.


رکود سنگین در بازار موتورسیکلت

وی در ادامه بخشی از شرایط فعلی را ناشی از متقاضیان متفاوت بازار موتورسیکلت دانست و گفت: امروز بازار موتورسیکلت با قشر خاصی در جامعه سروکار دارد و طبعا با بازار خودرو متفاوت است به همین دلیل جریان تقاضا در این صنعت با هر گونه تلاطم اقتصادی و افزایش قیمت ها زودتر متاثر می شود و چنانچه افت توان مالی در جامعه، بازار تقاضا در این صنعت را متاثر کرده و هم اکنون بازار موتورسیکلت در رکود کامل به سر می برد.


مقاومت تولیدکنندگان برای جلوگیری از افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار / برای حفظ بازار و انجام تعهدات ناگزیر به ضرر و زیان هستیم

وی همچنین به تبعات افزایش نرخ ارز بر هزینه تولید و قیمت موتورسیکلت پرداخت و اظهار داشت: از شهریور سال گذشته تاکنون 25 درصد ارز دولتی افزایش یافته، ضمن اینکه برخی از مواد اولیه داخلی و آهن آلات 100 درصد افزایش داشته اما با این وجود قیمت موتورسیکلت افزایش چندانی نداشته و فقط 10 تا 15 درصد قیمت ها افزایش داشته است.

وی در ادامه علت اصلی عدم تمایل تولیدکنندگان به افزایش قیمت را تشدید رکود و افت بیشتر تقاضا در بازار موتورسیکلت عنوان و خاطرنشان کرد: رقابت در بازار و از سویی تعهدات بانکی برخی از تولیدکنندگان مانع از افزایش قیمت ها می شود به طوری که امروز بسیاری از تولیدکنندگان مجبورند با زیان، محصولات را به فروش برسانند تا تعهدات بانکی را پاسخ گو باشند.

کد خبر 97692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha