اسامی خبرنگاران دریافت کننده آرم طرح ترافیک اعلام شد

پرشین خودرو: شهرداری تهران پس از کش و قوس های مختلف اسامی خبرنگاران دریافت کننده آرم طرح ترافیک را اعلام کرد.یک لیست ناقص که اصلاً مشخص نیست دریافت کنندگاه طرح از کدام رسانه هستند. در این بین افرادی دیده می شوند که خبرنگار نیستند. حال باید دید مبارزه کنندگان با رانت چگونه طرح خبرنگاری را توزیع کرده اند؟

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازفارس، بعد از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، مسئولان تازه کار اقدام به اجرای طرح جدید ترافیک کردند و معقتد بودند طرح قبلی درست نبوده و مشکلات زیادی داشته است.

مدیران جدید که به اعتقاد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نا آگاه به شهر هستند، طرح جدید  را با ادعای جلوگیری از رانت خواری و تضییع حقوق شهروندان ارائه کردند. پورسید اقایی معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و بانی اصلی طرح جدید ترافیک در دفاع از این طرح عنوان کرده بود:« مردم مطمئن باشند که ما با تمام قوا از حقوق شهروندان دفاع خواهیم کرد. نه در اجرای موفق طرح ترافیک تعللی صورت خواهد گرفت و نه به کسی اجازه خواهیم داد در امور اجرایی دخالت کند یا بخواهد با توصیه و لابی برای خود تبلیغ و یا رانتی ایجاد کند.»
 
وی همچنین در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در 6 اسفندماه سال گذشته در واکنش به انتقاداتی که نسبت به عدم تخصیص سهیمه مناسب به اقشار خاص از جمله خبرنگاران، بیماران خاص و معلولان به دفاع از طرح جدید پرداخته و عنوان کرده بود:« در بخش‌های مختلف از جمله طرح ترافیک وانت‌بارها، خبرنگاران و بیماران خاص در صورتی که سهم پرداختی آنها کاهش پیدا کند رانت ارائه این طرح‌ها بیشتر می‌شود چرا که ما نمی‌توانیم به تمامی این موارد خاص طرح بدهیم.»
 
موضوع رانت در حالی از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی از توجیهات اجرای طرح جدید ترافیک اعلام می شد که در همان بدو شروع طرح بحث فروش کارت های  سیار در سایت ها و فضای مجازی داغ شد. طرحی که از پنج میلیون تا ده میلیون تومان به فروش می رسید و برخی از آژانس ها نیز با این حربه توانستند دهها میلیون تومان طرح به مشتریان بفروشند.
 
با وجود آنکه مدافع سرسخت طرح جدید ترافیک تاب و تحمل شنیدن نقدی نسبت به آن را نداشت اما از اعضای شورای شهر گرفته تا پلیس راهور نسبت به اجرا و زمان آن منتقد بودند. سردار محمدرضا مهماندار، درباره نحوه اجرای طرح ترافیک جدید در 29 فروردین اظهار داشت: «یکی از دغدغه هایی که از ابتدای پیشنهاد طرح برای شهرداری و به ویژه پلیس وجود داشت؛  زمان کم و محدود برای تصمیم گیری و اجرای این طرح بود.» وی همچنین اعلام کرده بود که به پیشنهاد پلیس برای اجرای طرح  توجهی نشد: « پیشنهاد نیروی انتظامی در ابتدای ارائه طرح این بود که اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی، آماده سازی زیرساخت ها و طی فرآیند اطلاع رسانی در سال ۹۷ انجام شود و چنانچه تغییراتی نیاز است در طرح جدید لحاظ و نهایتا در سال ۹۸ اجرایی و عملیاتی شود.»
 
 
طرح ترافیک
 
 
انتقادها به طرح جدید ترافیک در حالیست که محمدعلیخانی، عضو شورای شهر و کمیسیون عمران شورا درباره فرافکنی های پورسیدآقایی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری به وی تذکر داد و از ضرر عدم اجرای طرح ترافیک گفت که « متاسفانه شنیده ام طی چند روز اخیر هر کس به طرح جدید انتقاد می کند ایشان به جای پاسخگویی درباره طرح جدید می گوید به شورا اعتراض کنید. این کار بسیار ناشایست است و ما تذکرات لازم را خواهیم داد. من از روز اول انتقادهای بسیاری به طرح جدید داشتم و معتقد بودم طرحی که عجله ای باشد و این حجم تغییرات داشته باشد نمی تواند نتایج خوبی داشته باشد اما چون ایشان محکم ایستادند و دلالیل بسیار آوردند ما نیز اعلام آمادگی کردیم. من به خاطر مشکلات این طرح و عدم پاسخگویی مناسب از شهروندان تهرانی پوزش می خواهم. از اول اردیبهشت، هر روزی که اجرای طرح به تاخیر بیفتد شهرداری متضرر می‌شود و ما در واقع با این طرح شهرداری را از درآمد خودش محروم کردیم.»
 
 
این انتقادات در حالی بود که پورسید آقایی مرغش همچنان یک پا داشت اما در سوی دیگر وی از هرگونه اقدامی برای جلوگیری از ارائه سهیمه به خبرنگاران اجتناب نکرد. او معتقد بود که سهمیه خبرنگاران برای طرح جدید ترافیک نوعی رانت محسوب می شود و نباید این سهمیه در اختیار آنها قرار گیرد. برخورد سلبی معاون حمل و نقل نیز با خبرنگاران در همان بدو انجام مطرح کردن طرح جدید خود جای تردیدهایی برای ارائه دقیق این سهمیه ایجاد کرده است. وی  گفت که خبرنگاران  باج بگیر هستند و قصد دارند از رانت خبرنگاری برای اخذ سهمیه استفاده کنند. با تمامی این تفاسیر و پس از آنکه شورای شهر تهران در چانه زنی های خود خبرنگاران را در لیست سهیمه بگیران قرار داد در زمان ثبت نام اشکالات عدیده ای به وجود آمد. در حالیکه در روزهای نخست ثبت نام سایت جدید با اشکلات زیرساختی همراه بود؛ پس از آن نیز برای احراز صلاحیت متقاضیان استفاده از این سهمیه موانعی ایجاد شد.
 
از سوی معاونت حمل و نقل اعلام شد که خبرنگاران می بایست برای دریافت سهیمه شرایطی را از جمله بارگذاری ده اثر از خود در رسانه ها، تاییدیه از سوی خبرگزاری و رسانه رسمی و حق بیمه های واریز شده به نام رسانه خود را در سایت ثبت داشته باشند. با این وجود و به خاطر اشکلاتی که سایت داشت، آدرس پستی برای ارسال مدارک در نظر گرفته شد. با این وجود و در زمانیکه سهمیه ها مشخص شده، بسیاری از خبرنگارانی که به آدرس پستی اعلام شده از سوی معاونت مدارک خود را ارسال کرده اند، به دلیل عدم بررسی مدارک از سهمیه محروم شده اند. این اخلال در فرآیند ثبت نام در حالیست که محمد علیخانی؛ عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اعلام کرده است:« آیین‌نامه‌ای که شهرداری برای آرم طرح ترافیک خبرنگاران ارسال کرده بودند به شکلی بود که کسی نتواند طرح بگیرد که اعضای شورا آن را اصلاح کردند و شهرداری مسئول آزار و اذیت مردم نیست و وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را دارد. اینکه چشم‌مان را ببندیم سختگیرانه و غیراصولانه برخورد کنیم آسیب می‌بینیم.»
 
طرح ترافیک
 
همچنین از دیگر مشکلاتی که جلوی پای خبرنگاران ایجادشده، اقدامی است که معاونت حمل و نقل درباره خبرنگار بودن یا نبودن افراد متقاضی صورت می دهد و به همین دلیل برخی از خبرنگاران، مورد تایید واقع نشده اند! این در حالیست که در سال های گذشته در روندی کاملا مشخص ثبت نام و سهمیه دریافت می کردند.
 
علی پیرحسینلو، مشاور فرهنگی پورسید آقایی در نشستی با اعلام اینکه سال های قبل ثبت نام در طرح ترافیک شبهه داشته، گفت:« امسال تصمیم گرفتیم برای احراز هویت خبرنگاران این افراد معرفی‌نامه‌ای از محل اشتغال یا از تشکل صنفی در سامانه طرح ترافیک ثبت کنند. ضمن اینکه مدارک دیگری نیز برای احراز هویت آنها خواسته شده بود که از آن جمله می‌توان به مدرکی مبنی بر اشتغال مستمر فرد ثبت شود ضمن اینکه خبرنگاران باید یکی از مدارک از جمله بیمه اصلی مرتبط با حوزه کار رسانه‌ای یا بیمه ارشاد و یا ۱۰ اثر منتشر شده را در سامانه ثبت می‌کردند.»
 
حال پس از کش و قوس های فراوان و پیگیری رسانه ها و اصحاب رسانه برای اعلام اسامی خبرنگاران و اهالی رسانه ای که از سوی شهرداری تهران به آنها طرح جدید ترافیک تعلق گرفته، معاونت حمل و نقل و ترافیک  این اسامی را بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران قرار داد.
 
در این لیست 150 صفحه ای  که نام 2240 نفر درج شده،  هیچ قابلیت جستجویی یا وارد کردن اطلاعات افراد وجود ندارد. با توجه به این نقص، افرادی که حائز سهمیه شده اند می بایست 150 صفحه را مرور کنند. 
 
این در حالیست که علی پیرحسینلو در انتقاد نسبت به تخصیص سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران در سال های گذشته، گفته بود:« حدود ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تقاضا برای دریافت طرح ترافیک در سال جدید به ثبت رسیده است و متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایمث که ثبت برخی از اطلاعات خبرنگاران خارج از عرف و منطق بوده و مشکلاتی را بوجود آورده بود و امسال تلاش شد تا این نواقص کمتر شود.» اما با وجود ادعای حل مشکلات، شبهات نه تنها رفع بلکه بدتر نیز شده است.
 
 

اعلام ناقص اسامی خبرنگاران

 

انتشار اسامی خبرنگاران در حالی رقم خورده که تنها نام، نام خانوادگی و نام پدر افراد درج شده است. در این بین اما هیچ نام و نشانی از رسانه یا خبرگزاری وجود ندارد. مشخص نیست که این اسامی اعلامی متعلق به کدام سایت یا خبرگزاری هستند. براساس ماده هفت ابلاغیه شورای شهر تهران ، معانت حمل و نقل و ترافیک موظف بود نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت کنندگان سهیمه طرح ترافیک را اعلام کند.

 
 
 از سوی دیگر بسیاری از خبرنگاران رسانه های رسمی و معتبر در گزارش هایی اعلام کرده اند که سهمیه طرح ترافیک علی رغم ارسال کلیه مدارک به آنها تعلق نگرفته است. اما از سوی دیگر برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها بیشتر از سهمیه درخواستی، طرح ترافیک به آنها تعلق گرفته که نشان از هرج و مرج در تخصیص سهمیه است.
 
در کنار این شبهه، در لیستی که در سایت شفافیت شهرداری تهران قرار گرفته با اسامی برمی خوریم که نشان از وجود رانت یا سهیمه هایی برای افرادی است که عملا نیازی به آن ندارند. نام چندین  شخص خاص در این لیست به چشم می خورد. در این بین نام فرزندان این افراد نیز به دیده می شود و  مشخص نیست که در کدام رسانه فعال اند و چرا بسیاری از خبرنگاران از سهمیه محروم شده اند ولی برخی افراد توانسته اند از سهیمه خبرنگاران استفاده کنند.
 
علاوه بر این، بر اساس کدام ادله و منطقی برخی از کارمندان و مدیران شهرداری  جزء خبرنگاران محسوب شده اند و با توجه به این امر سهمیه طرح جدید ترافیک به عنوان خبرنگار دریافت کرده اند.
 
به هر حال با وجود تمامی ادعاهایی که پورسید آقایی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک و پیرحسینلو، مشاور وی مبنی بر مبارزه با رانت ها و اقدامات غیرمنطقی در تخصیص سهیمه طرح ترافیک به خبرنگاران در سال های قبل مطرح شد اما شهرداری تهران در انتشار اسامی خبرنگاران در طرح جدید ترافیک، رانت هایی را به صورت شفاف رقم زده که گویای رفتارهای متناقض است.

 


طرح ترافیک


 

کد خبر 97953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha