تولید موتورسیکلت با افت 90 درصدی به زیر 100 هزار دستگاه رسید!

پرشین خودرو: برخی دستگاهها با هیاهو و سر و صدا نسبت به آلایندگی موتورسیکلت ها نقشه خود را پیش بردند و به قیمت تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت سازی شرکتها را مجبور به تولید موتورهای انژکتوری کرده و اجازه تولید سایر موتورها را هم ندادند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که افت شدید تولید کارخانجات موتورسیکلت و کاهش آن از یک میلیون به زیر 100 هزار دستگاه خبر از تعطیلی صنعت موتورسیکلت می دهد به نظر می رسد فشار دولت و تصمیم گیران نیز برای به روزرسانی تکنولوژی در این صنعت و رقابت با استانداردهای اروپایی با هدف توقف کامل این صنعت بوده است.

این وضعیت در حالی هر روز نگران کننده می شود که هم اکنون از 60 کارخانه تولید موتورسیکلت در کشور، تنها 20 کارخانه و عمدتا تحت لیسانس فعالیت دارند که اغلب به جهت تعهدات و سرمایه گذاری های صورت گرفته تلاش دارند تا آخرین لحظه سنگر تولید را حفظ کنند اما به گفته فعالان این صنعت با توجه به شرایط موجود به طور قطع آنها نیز محکوم به فنا هستند.

در چنین شرایطی متاسفانه اوضاع قطعه سازان موتورسیکلت نیز همچون زنجیره تامین خودروسازان حال و روز خوشی ندارد به طوری که به گفته نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت با آغاز تحریم ها و توقف همکاری با شرکتهای خارجی بسیاری از این کارخانجات موتورسازی برای تامین و واردات قطعات با مشکل جدی مواجه شدند در حالی است که زمینه تولید بسیاری از این قطعات به دلیل فقدان سرمایه گذاری در کشور نیز فراهم نیست.

 



حبیب‌الله محمودان در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: در این سالها به دلیل نبود متولی در صنعت موتورسیکلت، تلاشی در جهت بومی سازی در حوزه قطعه سازی موتور صورت نگرفته است و متاسفانه آنچه که از قبل نیز ایجاد شده در آستانه تعطیلی کامل است.

با قطع شاهرگ صنعت موتورسیکلت صدای تولیدکنندگان در گلو خفه شد

به گفته وی در شرایطی که صنعت موتورسیکلت حال و روز خوبی ندارد متاسفانه مسئولان به اشتباه برای تولید موتورسیکلت های برقی تبلیغ می کنند در حالی که این نوع موتورها گزینه مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی نخواهند بود.

وی تاکید کرد: اوضاع این صنعت نشان از تصمیم دولت برای تعطیلی صنعت موتورسیکلت بوده که عملا امروز این اتفاق رخ داده و به تبع با قطع شاهرگ یک صنعت، دیگر صدایی از آن بلند نخواهد شد.

نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ضمن اشاره به اوضاع صنعت موتورسیکلت در مقایسه با خودروسازی کشور به خبرنگار پرشین خودرو گفت: صنعت خودرو ایران به دلیل توان بالاتر و لابی قوی همچنان بازار تولید و فروش خود را حفظ کرده و تنها مشکل این صنعت کمبود نقدینگی است که طبعا موجب افزایش مطالبات قطعه سازان و بروز برخی مشکلات در تامین قطعات در خطوط تولید شده است در حالی که زنجیره تولید در صنعت موتورسیکلت سازی به طور کامل گسسته شده است و اندک کارخانجات تولیدی باقی مانده نیز در بلاتکلیفی جدی به سر می برند و قطعه سازان این بخش نیز به دلیل نبود متولی و خروج سرمایه گذاران ناگزیر به تغییر شغل و ورود به سایر بخش های صنعتی شدند.

نتیجه فشار و صدور ابلاغیه های مکرر دولت برای صنعت موتورسیکلت / هیاهوی دستگاهها منجر به تعطیلی صنعت موتورسیکلت شد

محمودان همچنین بی مهری مسئولان نسبت به صنعت موتورسیکلت گلایه کرد و اظهار داشت: با اوضاع کنونی تولید عملا بازار به دست موتورسیکلت های قدیمی سپرده شده که به زودی این موتورها بنا به دستور دولت جمع آوری می شوند و شاهد وضعیت اسفناکی در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.

وی در ادامه با انتقاد از فشار دولت برای ارتقاء استانداردها و تغییر مدل تولیدات کارخانجات موتورسیکلت سازی بدون نظارت و کنترل گفت: تنها در این مدت دولت مکرر ابلاغیه صادر کرده که باید تولیدات کارخانجات به روزشود و با ارتقاء استاندارد تولیدات به یورو4 تمام موتورها انژکتوری شده و تولید موتورهای برقی نیز در برنامه تولید شرکتها قرار گیرد در حالی که امروز بسیاری از کارخانجات در مراحل اولیه این ابلاغیه ها و تولیدات انژکتوری گیر کردند و به دلیل عدم اجبار شرکتهای چینی و هندی در تولید موتورهای انژکتوری، انژکتور موتور سیکلت ها نیز در ایران جواب نداده است.

وی افزود: متاسفانه برخی دستگاهها با هیاهو و سر و صدا نسبت به آلایندگی موتورسیکلت ها نقشه خود را پیش بردند و به قیمت تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت سازی شرکتها را مجبور به تولید موتورهای انژکتوری کرده و اجازه تولید سایر موتورها را هم ندادند در حالی که با توجه به واقعیت موجود در کشور و نبود مدل های جایگزین نیازی به مدل های به روز شده صنایع نبود و باید وزارت صمت ابتدا این جایگزینی را می دید و سپس دستور صادر می کرد.

این فعال در صنعت موتورسیکلت در پایان با اشاره به تغییر و تحولات صورت گرفته در وزارت صمت گفت: امید است وزیر جدید صنعت و معدن در دقیقه 90 تمامی مصوباتی که در 2 سه سال اخیر برای صنعت موتورسیکلت اجرا شده را کان لم یکن اعلام کنند تا این صنعت به روال قبل باز گردد و پس از آن بر اساس زمانبندی و برنامه ریزی جدیدی حرکت در این مسیر را ادامه دهد.


 

کد خبر 105779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha