پیش‌بینی تولید 650 هزار دستگاه موتورسیکلت برای سال 1402

نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین با حضور اعضای انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، تجار و سرمایه‌گذاران و رئیس و اعضای اتاق بازرگانی چین، در هتل فردوسی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ابتدای این مراسم جلیل مجاهد رئیس هیات مدیره انجمن موتورسیکلت ایران، چین را یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران دانست و با توجه به تاثیر مشارکت و همکاری صنعت موتورسیکلت ایران و چین در حفظ بازار این کشور در ایران، خواستار تعامل بیشتر صنعت موتورسیکلت چین در گسترش داخلی‌سازی و بومی‌سازی در صنعت موتورسیکلت ایران شد.

وی همچنین به ظرفیت بیش از یک میلیون دستگاه در صنعت موتورسیکلت ایران اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد ظرفیت تولید در صنعت موتورسیکلت حاصل تعامل و تبادلات تجاری بین ایران و چین است.

پیش‌بینی تولید 650 هزار دستگاه موتورسیکلت برای سال 1402

رئیس هیات مدیره انجمن موتورسیکلت ایران در ادامه با اشاره به اینکه ایران ۷ درصد از منابع و ذخایر دنیا را در اختیار دارد، تصریح کرد: داشتن این سهم از منابع در ایران نشان از ثروت کشور و بستری مفید برای حضور صنعت‌گران جهان و سرمایه گذاران به خصوص شرکت‌های چینی است.

مجاهد همچنین ایران را بزرگ‌ترین بازار کالای واسطه‌ای غرب آسیا دانست و تاکید کرد: به دلیل همجواری ایران با بازار ۳۰۰ میلیونی کشورهای همسایه، کشورمان از موقعیت خوبی برای توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری برخوردار است.

وی در ادامه خواستار تعامل بیشتر صنعت موتورسیکلت چین به منظور گسترش داخلی سازی و بومی سازی بخشی از قطعات موتورسیکلت در ایران شد و افزود: با توسعه و مشارکت صنعت موتورسیکلت ایران و چین به طور قطع می‌توانیم جایگاه بازار چین را در ایران حفظ کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: باتوجه به قانون ساخت داخل در ایران، در آینده نزدیک به سهم داخلی سازی ۴۰ درصدی در این صنعت دست یابیم.

رئیس هیات مدیره انجمن موتورسیکلت ایران در ادامه به مزیت نیروی انسانی، مواد اولیه و انجین ارزان در ایران اشاره و بیان کرد: با وجود چنین مزیت و بازار بزرگی به طور قطع انتقال دانش و تکنولوژی سودآوری بالایی خواهد داشت.

مجاهد در پایان ضمن تشکر از حضور فعال تجار و صنعت‌گران چینی در جریان تحریم در ایران خاطرنشان کرد: البته در شرایط تحریم، باید از تولیدکنندگان داخلی که بهترین تولیدات را عرضه می‌کنند هم قدردانی کرد.

پیش‌بینی تولید 650 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال 1402 / سیر نزولی واحدهای تولیدی موتورسیکلت در ایران 

در ادامه این مراسم مجید رضایی نایب رییس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به کاهش تعداد واحدهای تولیدی موتورسیکلت در ایران تاکید کرد : در 12 سال گذشته تعداد واحدهای تولیدی در صنعت موتورسیکلت ایران سیر نزولی داشته و از 90 واحد تولیدی در سال 1391 به 44 واحد تولیدی در سال 1402 کاهش یافته است.

وی که در نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین سخن می‌گفت، افزود: این جریان در حالی است که تعداد تولید موتورسیکلت در 10 سال اخیر 3 میلیون و 700 دستگاه و دارای فرازونشیب‌های فراوانی بوده است اما خوشبختانه در 4 سال گذشته تولید موتورسیکلت در ایران سیر صعودی به خود گرفته و پیش‌بینی می‌شود تعداد تولید موتورسیکلت در سال 1402 به 650 هزار دستگاه افزایش یابد.

پیش‌بینی تولید 650 هزار دستگاه موتورسیکلت برای سال 1402

چشم‌انداز ۵ ساله صنعت موتورسیکلت، افزایش بومی سازی وتقویت سازندگان داخلی است

نایب رییس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در جریان معرفی صنعت موتورسیکلت ایران، میزان اشتغال‌زایی در صنعت موتورسیکلت را 16 هزار نفر به صورت مستقیم و 50 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اعلام کرد و گفت: در شرایط اقتصادی فعلی و در دوره‌ای که کشور سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی را تحمل می‌کند، سهم 20 میلیون لیتری تهران از 120 میلیون لیتر بنزین مصرفی روزانه کشور، پرداخت 90 درصدی یارانه سوخت توسط دولت، کیفیت سوخت پالایشگاه‌ها، میزان آلایندگی کلان‌شهرها، ترافیک و معضلات تامین ارز و عدم تامین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی همه و همه موجب شدند که نقش حیاتی صنعت موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل کشور پررنگ‌تر از نقش آن در سایر کشورهای جهان شود.

رضایی ضمن تاکید بر تاثیر جایگزینی موتورسیکلت با خودرو در کاهش آلایندگی، مصرف سوخت و ارزبری در کشور گفت: هر یک موتورسیکلت که جایگزین یک دستگاه خودرو 2000 سی سی می‌شود ضمن اینکه مصرف سوخت از 15 لیتر در 100 کیلومتر به 3 لیتر کاهش می‌یابد، معضل ترافیک، آلایندگی، ارزبری، معضل پارک خودرو، هزینه تعمیرات و نگهداری و بیماری تنفسی هم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه به هدف‌گذاری انجمن موتورسیکلت ایران از یک دهه قبل در جهت توسعه و تنوع سهم بازار موتورسیکلت و اسکوتر در بازار ایران پرداخت و گفت: با تولید محصولات باکیفیت و ایمنی مطابق با استانداردهای روز اروپا، تغییر و تحول در نظام توزیع و شرایط سهل و آسان پرداخت موفق شدیم تا شاهد این تحول و تغییر نگرش جامعه به موتورسیکلت و راکبان موتورسیکلت باشیم.

رضایی در پایان چشم‌انداز ۵ ساله صنعت موتورسیکلت را افزایش بومی سازی، تقویت سازندگان قطعات داخلی، کاهش وابستگی ارزی، انتقال تکنولوژی و بهبود روند کیفیت و استاندارد در این صنعت اعلام کرد.

کد خبر 143273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha