با اعمال استانداردهای 85 گانه، هیچ خودرویی قابلیت تولید نخواهد داشت!

پرشین خودرو: تحریم ها شرایط ناخواسته ای را پیش روی صنعت خودرو قرار داده که خارج از تصمیم گیری این صنعت است و مسئولان باید با درک این شرایط و متناسب با آن تصمیمات لازم را در حوزه های مختلف از جمله استانداردهای جدید اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو برای اعمال استانداردهای جدید باید تکنولوژی های جدید را در اختیار داشته باشد در حالی که امروز تحریم های جدید و فشار سازمان ملی استاندارد در اعمال استانداردهای جدید، خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است.

بی تردید شرایطی که امروز برای صنعت خودرو بوجود آمده خارج از کنترل این صنعت است بنابراین نباید با اعمال استانداردهای جدید به صورت یک جانبه شرایطی را بر صنعت خودرو دیکته کرد و در این جریان دولت مسئولیتی را بر عهده نگیرد.

استانداردهایی که یک جانبه بر صنعت خودرو دیکته شد

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: تحریم ها شرایط ناخواسته ای را پیش روی صنعت خودرو قرار داده که خارج از تصمیم گیری این صنعت است و مسئولان باید با درک این شرایط و متناسب با آن تصمیمات لازم را در حوزه های مختلف از جمله استانداردهای جدید اتخاذ کنند.

شهرام آزادی با توجه به زمان اعمال استانداردهای 85 گانه خودرویی اظهار داشت: در اوضاع کنونی به لحاظ زمانی، اعمال استانداردهای جدید خودرویی ممکن نیست و باید زمان اعمال استانداردهای جدید تمدید و مورد بازنگری قرار گیرد.

باید زمان اعمال استانداردهای 85 گانه تمدید شود

وی با اشاره به اعمال بسیاری از استانداردهای جدید مانند کنترل پایداری(ESP ) که خودروسازان را دچار مشکل می کند، تصریح کرد: اجرای برخی از این استانداردهای 85 گانه بستگی به تعامل خودروسازان با شرکتهای خارجی دارد که باید دید تمایلی به واگذاری تکنولوژی های جدید را خواهند داشت یا خیر؟ البته بر اساس اطلاعات موجود هم اکنون خودروسازان در حال مذاکراتی با شرکتهای خارجی هستند اما نمی توان گفت که این مذاکرات به نتیجه مشخصی رسیده است!

 



آزادی با توجه به اجباری شدن استاندارد جدید سیستم کنترل پایداری (ESP) در خودروها، تصریح کرد: تاکنون به دلیل تحریم ها، اتفاق خاصی در خصوص این استانداردها رخ نداده است اما اگر امروز شرکتی حاضر به توسعه و فروش این سیستم باشد بحث هماهنگی و تنظیم آن با تولیدات داخلی زمان بر است و در بهترین شرایط دو سال به طول می انجامد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: نصب سیستم کنترل پایداری مستلزم همکاری با شرکتهای صاحب تکنولوژی است و اجرای سایر سیستم ها و استانداردهای جدید نیز با توجه به اینکه قطعات آن از خارج تامین می شود، اعمال آنها نیز شرایط خاص خودش را دارد و به طور قطع اجرای آنها مشکلی بر مشکلات موجود می افزاید.

آزادی تصریح کرد: در صورتی که استانداردهای 85 گانه در زمان مقرر توسط سازمان ملی استاندارد اعمال شود هیچ خودرویی قابلیت تولید نداشته و تولید تمام خودروهای داخلی و مونتاژی متوقف خواهد شد.

وی همچنین با توجه به آغاز بررسی استانداردهای 85 گانه از ابتدای دی ماه امسال، بیان کرد: بعید است تمام خودروهای داخلی تا سال آینده نیز امکان تجهیز به این استانداردهای جدید را داشته باشند اما چنانچه زمان بررسی این استانداردها تا دی ماه سال 98 به طول انجامد ممکن است تعدادی از خودروها موفق به اخذ این استانداردها شوند اما این احتمال بسیار ضعیف است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به قطع ارتباط شرکتهای اروپایی با صنعت خودرو ایران یادآور شد: در شرایطی که تمام شرکتهای اروپایی که برای سیستم های جدید با آنها وارد مذاکره می شدیم ارتباطشان را با صنعت خودرو ایران قطع کردند از این رو اعمال استانداردهای 85 گانه عملا در این شرایط ممکن نخواهد بود.

کد خبر 107221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha