وزارت صمت برای خرید اتوبوس و واگن همکاری کند

پرشین خودرو: رئیس شورای اسلامی شهر تهران : وزارت صمت به تعهدات خود برای تولید و خرید اتوبوس و واگن مترو عمل کند.

به گزارش پرشین خودرو، محسن هاشمی رفسنجانی در حاشیه صد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا امروز هیچ کدام از اعضای شورا در خصوص آلودگی هوا تذکر نداده اند، گفت: تقریبا همه اعضا در تذکرات خود به موضوع آلودگی هوا اشاره کردند و تذکر من به عنوان رئیس شورا نیز در خصوص آلودگی هوا بود و به نظر می‌رسد شما به محتوای تذکرات گوش نداده اید و وقتی رئیس تذکر می‌دهد انگار شورا در این خصوص تذکر داده و اظهارنظر کرده است.


وی در پاسخ به این سوال که برای مهار آلودگی هوا چه باید کرد، توضیح داد: برنامه‌ای در شبکه افق در این رابطه داشتم و به طور مفصل دلایل آلودگی هوا و این را که کدام بخش حاکمیتی و کدام دولتی است و شورای شهر و شهرداری چه اختیاراتی در این خصوص دارند، تشریح کردم.

 

محسن هاشمی


رییس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نمایشگاهی در حال برگزاری است، در حالی که آلودگی هوا به دلیل ترافیک در این منطقه بالاست، اضافه کرد: اینکه کدام فعالیت‌ها در زمان آلودگی هوا ادامه داشته باشد و کدام متوقف شود، باید در کمیته اضطرار که توسط استانداری برگزار می‌شود، مشخص شود. من به عنوان رئیس شورا حتی نمی‌توانم به دلیل آلودگی هوا صحن شورا را تعطیل کنم، بنابراین تصمیم گیری در خصوص فعالیت‌ها بر عهده کمیته اضطرار است.


هاشمی در واکنش به اینکه شهردار تهران اعلام کرده است شاخص آلودگی هوا اگر به ۲۰۰ می‌رسید باید شهر را تخلیه می‌کردند، اضافه کرد: شب گذشته شاخص از عدد ۱۸۷ بالاتر نرفت. آلودگی هوا مشکلی است که همان طور که گفتم باید توسط همه نهاد‌های حاکمیتی و دولتی حل شود.


رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص جزئیات تفاهم نامه بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران و بی اطلاعی بسیاری از اعضای شورا از مفاد این تفاهم نامه افزود: شهردار تهران موضوع واگذاری زمین‌های بنیاد به شهرداری را در جلسه هم اندیشی مطرح کرده بود که با مخالفت برخی از اعضا از جمله رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی روبرو شد.


هاشمی تاکید کرد: من نیز با این واگذاری مخالف هستم، زیرا برای گرفتن ساختمان‌هایی که امکانات مناسبی ندارند نباید املاک مناسب خود را واگذار کنیم. گمان می‌کنم دلیل علاقه مندی آقای حناچی برای گرفتن زمین‌های بنیاد، یکپارچه کردن زمین‌های اراضی عباس آباد است. این زمین‌ها در مجاورت مصلی قرار دارند و مناسب بلندمرتبه سازی نیستند.


وی با تأکید بر اینکه شهرداری موظف نیست شورا را در جریان تفاهم نامه‌های خود قرار دهد، گفت: میان شورا و شهرداری اختلاف افکنی نکنید.


رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به تکرار پرسش خبرنگاران در خصوص راهکار‌های مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: متأسفانه سخنان من کوتاه می‌شود و بخش‌هایی را که مربوط به انتقاد از دولت است پخش می‌کنند و بخش‌های دیگر را نه، بنابراین ترجیح می‌دهم کمتر در این خصوص صحبت کنم، اما برای کاهش آلودگی هوا وظایفی برای دستگاه‌های حاکمیتی و دولت وجود دارد که باید هر دو به وظایف خود عمل کنند.


وی ادامه داد: به طور مثال یکی از منشأ‌های آلودگی هوا سوختی است که در دستگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود یا تصمیم در خصوص اینکه خودرویی که بالای ۱۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند در کشور تولید نشود یا تولید برق از نیروی گاز و ارائه برق به شهر‌هایی که از لحاظ آلودگی دچار مشکل حاد هستند.


وی با بیان اینکه باید وزارت کشور، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه که به موضوع اختصاص اعتبار به حمل و نقل عمومی مرتبط هستند، از این بخش حمایت کنند، افزود: وزارت صمت که در تولید و خرید اتوبوس‌ها و واگن‌ها نقش دارد به وظایف خود عمل کند. اگر تهران ۹ هزار اتوبوس، ۳ هزار واگن و ۴۵۶ کیلومتر مترو داشت، مشکلاتش در حوزه حمل و نقل به شدت کاهش پیدا می‌کرد. در حال حاضر این ظرفیت نصف است که از نیمی از همین ظرفیت نیز استفاده نمی‌شود.


رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه باید در خصوص کاهش آلودگی هوا تصمیم حاکمیتی گرفته شود، گفت: وضعیت هوا افتضاح است و باید تصمیم جدی در خصوص اجرای وظایف نهاد‌های مختلف در این رابطه گرفته شود.

کد خبر 118999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha