نتیجه سیاست های ناقص سبد سوختی بر تولید سواری های دیزلی / راهکار دولت برای تولید خودروهای سنگین دیزلی چیست؟

پرشین خودرو: اتفاقات و تغییراتی که در سالهای اخیر در بخش سیاست تولید انواع خودروهای گاز سوز و دیزلی و برقی صورت گرفته ناشی از اهداف و سیاست گذاری های ناقص دولت ها در بخش سبد سوختی و خودروسازی کشور است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی هفته گذشته طرح معافیت خودروهای سبز از پرداخت عوارض شمار گذاری و مالیات به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید که همچنان بسیاری از کلانشهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا روبرو است و در این میان سهم قابل توجه خودروها در ایجاد این مشکل غیرقابل انکار است.

این معضل در حالی هر ساله با آغاز فصل سرما گریبان گیر کلان شهرها می شود که به اعتقاد برخی از کارشناسان بیش از 70 درصد آلاینده‌ها در کشور مربوط به قوای محرکه خودروهاست و باید خودروسازان به سمتی حرکت کرد که خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند ؛ که البته تا حدود زیادی می‌توان با بهبود طراحی‌ها و با استفاده از سوخت‌های مناسب میزان آلایندگی ها را کاهش داد.

اما به راستی تولید چه نوع خودروها و قوای محرکه ای می تواند به کاهش آلایندگی در کلان شهرها کمک کند ؟ آیا مصوبه اخیر مجلس در معافیت پرداخت عوارض خودروهای برقی و هیبریدی می تواند در این جریان موثر باشد ؟ در این میان توجه به تولید خودروهای پایه گاز سوز و دیزلی چقدر می تواند در کاهش آلایندگی هوا و کاهش مصرف سوخت سهم داشته باشند؟

فقدان برنامه جامع خودرویی در ورشکستگی شرکتهای تجهیزات گاز سوز

در شرایطی با افزایش قیمت بنزین، تمایل مردم همسو با سیاست دولت در مسیر استفاده از خودروهای گاز سوز قرار گرفته است که سالهاست با وجود سرمایه گذاری که برای توسعه خودروهای گاز سوز صورت گرفته بی توجهی به این موضوع و نبود سیاست منسجم در سبد سوخت و برنامه جامع خودرویی موجب ورشکستگی و زیان بسیاری از شرکتهای تجهیزات گاز سوز در کشور شده است در حالی که گاز طبیعی پاک ترین سوخت موجود فسیلی است که در ایران به وفور وجود دارد و از سالهای قبل می توانست جز سیاست های جدی جایگزین در سبد سوخت مصرفی قرار گیرد.

در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است بهترین و پاک ترین موتورها می تواند موتورهای پایه گاز سوز باشد چرا که بسترهای تکنولوژی پایه گاز سوز در کشورها ما فراهم است و باید این تکنولوژی در ایران تقویت شود.


نبود برنامه جامع بلند مدت مشکل اصلی صنعت خودرو

کاکایی ضمن گلایه از تغییر مداوم سیاست های سبد سوختی در کشور به خبرنگار پرشین خودرو گفت : متاسفانه سیاست سبد سوخت در کشور در سالهای اخیر همواره دست خوش تغییر شده بدون اینکه برنامه جایگزینی در این ارتباط ارائه شود.

وی نبود برنامه جامع بلند مدت مشکل اصلی صنعت خودرو می داند و بیان می کند: سیاست های مربوط به صنعت خودرو به خصوص در حوزه قوای محرکه باید حداقل 10 سال ثابت بماند و نباید یک شبه تغییر کند.

در چنین شرایطی است که سیاست جامع و منسجمی برای صنعت خودرو وجود ندارد موضوع تولید خودروهای دیزلی نیز مطرح می شود به طوری که در سال 1386 قانونی تحت‌عنوان مدیریت حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت توسط کارگروهی (متشکل از وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت راه، وزارت کشور و سازمان محیط‌زیست) پیشنهاد و به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی می رسد که در بند 17 این قانون، به صراحت بیان می‌کند خودروهای سواری دوگانه (گازسوز) و دیزلی باید تولید شوند.

در همان سال لغو ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای سواری دیزلی نیز انجام می شود و به دنبال آن مصوبه در سال 1388 به تصویب مجلس و دولت می رسد ، در این مصوبه صراحتا بیان می شود 50 ‌درصد خودروهای سبک، بنزین، 20 درصد گازوئیل، 25 درصد گازسوز و 5درصد نیز برقی و هیبرید باشد.

درسال 1389 نیز قانون اصلاح مصرف انرژی توسط دولت وقت، وزارت صمت را مکلف به تولید خودروهای سبک دیزلی می کند؛ در قانونی که همان سال از وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ می شود ، تاکید می شود که خودروسازان باید بر روی تولید خودروهای سواری دیزلی یا واردات آن به ویژه برای کاربرد عمومی و بار کارکنند، با ادامه اجرای این لزام قانونی توسط خودروسازان بود که تابستان امسال مرکز تحقیقات ایران‌خودرو درخواست مجوز تولید سواری دیزلی را با سازمان محیط ‌زیست مطرح کرد که متاسفانه با مخالفت شدید این سازمان مواجه شد، تا جایی که عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط ‌زیست اعلام کرد: «امیدواریم هیچ دولتی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند.»

پس از آن بود که میرسلیم، رئیس مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان محیط‌ زیست با ارایه توضیحاتی درباره کیفیت قابل قبول «دیزل ملی سواری»، خواستار همکاری لازم برای تولید 50 ‌هزار دستگاه سواری دیزلی شدو در این نامه تاکید کرد که طراحی و ساخت سواری دیزلی بنا به مصوبات مختلف دولت طی سال‌های 86 تا 90 انجام شده است که توان پاس‌کردن استانداردهای یورو5 و حتی یورو6 را دارد.

 

دیزل



وی همچنین در نامه خطاب به رئیس سازمان محیط زیست ضمن اشاره به کاهش مصرف سوخت توسط سواری دیزلی، تأکید می کند که سواری دیزلی با پیشنهاد و حمایت وزارت نفت مرحله تحقیق و نمونه‌سازی را طی کرده است.

الگوبرداری کورکورانه شورای اقتصاد در مخالفت با تولید سواری های دیزلی

با وجود همه این مخالفت‌ها با تولید سواری دیزلی از سازمان محیط ‌زیست و استادان دانشگاه‌، مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با قدرت بر خواسته خود پافشاری می کند ، اما در نهایت تولید سواری های دیزلی در شورای اقتصاد مطرح و این شورا نیز با تولید سواری های دیزلی به دلیل آلایندگی بالا مخالفت می کند. البته کاکایی ، از اساتید دانشگاه علم و صنعت معتقد است که شورای اقتصاد با توجه به دلایل سازمان محیط زیست در خصوص میزان آلایندگی این خودروها و تغییر جریان تولید سواری دیزلی در اروپا تاسی و مخالفت کرده است. ابنابراین جلوگیری از تولید سواری های دیزلی مبتنی بر اطلاعات و تحقیقات نیست و صرفا بر اساس الگوبرداری کورکورانه از بخشی از کشورهای دنیاست.

در نبود سوخت استاندارد ، خودروسازان متهم می شوند

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در سالهای اخیر بارها خودروسازان متهم شدند که چرا خودروهای دیزلی به بازار عرضه نمی کنند ، تصریح می کند : حال که با هر ترفندی خودروسازان اقدام به تولید موتورهای دیزلی کردند به یکباره سازمان حفاظت محیط زیست با تولید سورای های دیزلی مخالفت می کند. در حالی که در این سالها همواره خودروسازان مطرح کردند که مشکل اصلی در تولید این خودروها سوخت است و تا زمانی که سوخت دیزل مناسب وجود نداشته باشد اقدامی در این زمینه تولید این خودروها و ارتقاء استانداردها نخواهند داشت.

وی در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند : چرا زمانی که برنامه ای طراحی می شود سیاست گذاری جامعی جهت اجرای آن به تمامی دستگاههای مرتبط ارائه نمی شود که سرمیه گذاری ها در این بخش به هدر برود و دولت باید برای این موضوع پاسخ گو باشد.

وزارت نفت باید سوخت مناسب دیزل را در سیستم حمل و نقل تزریق کند

به گفته کاکایی در حالی مخالفت های اخیر در تولید سواری های دیزلی اعلام می شود که در 10 سال گذشته موضوع سبد سوخت همواره مطرح بوده و در این جریان خودروسازان دائما تخطئه شدند که چرا در این زمینه کار نمی کنند.

وی تاکید کرد: امروز گازوئیلی که وزارت نفت توزیع می کند استاندارد لازم را ندارد و این مساله باعث می شود که خودروهای دیزلی با مشکل روبرو می شوند البته این به معنای این نیست که خودروهای دیزلی ، برای تولید مناسب نیست بلکه باید فشار وارد شود که سوخت دیزل استاندارد تولید و عرضه شود و وزارت نفت باید سوخت مناسب را در سیستم حمل و نقل تزریق کند.

وی در عین حال تاکید می کند با مخالفت های صورت گرفته مبنی بر عدم تولید سواری های دیزلی ، سوال مهم این است که در این شرایط دولت در مورد خودروهای سنگین دیزلی چه راهکاری دارد ؟اینکه سوختی که در اختیار خودروهای سنگین قرار می گیرد و مشکل دارد چه کسی پی گیر این موضوع است ؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اظهارات برخی کارشناسان محیط زیست مبنی بر آلایندگی 20 تا 40 برای خودروهای دیزلی نیست به بنزینی عنوان کرد : این اظهارات نسبی است ؛ زمانی که سوخت نامناسب باشد چنانچه بهترین تکنولوژی ها هم بکار گرفته شود خودروها با مشکل روبرو می شوند به خصوص خودروهای دیزلی که خودروهای های تک نیز هستند.

بیش از 50 درصد سبد سوختی اروپا دیزل است/ نتیجه رفتارهای هیجانی بر هدر رفت سرمایه ها در کشور

کاکایی در ادامه با اشاره به راندمان بالاتر خودروهای دیزلی در مقابل خودروهای بنزینی به خبرنگار پرشین خودرو تصریح می کند : اینکه چرا در اروپا اخیرا موتورهای دیزل زیر سوال قرار گرفته است به این دلیل است که بیش از 50 درصد از سبد سوختی در اروپا دیزل است و آلودگی اصلی در این خودروها موضوع ناکس است در حالی که آلودگی اصلی کشور ما در خصوص آلایندگی co , co2 است. این موضوع در حالی مطر ح می شود خودروهای دیزلی به جهت تکنولوژی بالاتر قیمت بالاتری دارند اما به جهت هزینه بهره برداری ، مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتری همچنان مورد توجه بیشتر مردم در این کشورها قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به رفتارهای هیجانی در تولید و صنعت کشور ، به موضوع تولید خودروهای گاز سوز و برقی و دیزلی اشاره و این اتفاقات را نتیجه سیاست های ناقص دولت ها عنوان کرده و خاطر نشان می کند : البته نمی توان در این شرایط عنوان کرد که خودروهای دیزلی سواری خوب یا بد است ، اما به هر حال خودروسازان با تاخیری به تولید این موتورهای دیزلی دست یافتند و دیزل به لحاظ تکنولوژی موتور خوبی است اما آیا در شرایط فعلی گازوئیل آن وجود دارد و اگر نیست باید این گزینه علی رفم سرمایه گذاری هایی که صورت گرفته برای تولید حذف شود که متاسفانه ناشی از نبود برنامه جامع بلند مدت در صنعت خودرو و سیاست های ناقص دولت هاست.

کد خبر 119919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha