کد خبر 120034
۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
مصرف بخش عمده گاز مایع در حمل و نقل

پرشین خودرو: یک کارشناس انرژی گفت: افزایش قیمت LPG راهکار مناسبی برای مدیریت مصرف نیست و وزارت نفت باید نسبت به تامین پایدار سوخت برای خودروهای LPGسوز بویژه در سیستان و بلوچستان اقدام کند.

به گزارش پرشین خودرو، دو روز پیش، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه با رؤسای دانشگاه‌های کشور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رسیدگی به مشکل تأمین گاز مایع مورد استفاده در استان‌هایی که هنوز از نعمت گازرسانی بی بهره اند توضیح داد: ما الان صادرات LPG گرم را متوقف کردیم و همه این سوخت در داخل مصرف می‌شود. همه دغدغه ما این است که مردمی که از LPG برای کارهای روزانه استفاده می‌کنند دچار مشکل نشوند و الان مشکل را تا حدی رفع کردیم. ولی توجه داشته باشید که این موضوع با افزایش عرضه حل نخواهد شد زیرا قیمت LPG نصف قیمت بنزین است و ما هرچه عرضه کنیم به عنوان سوخت خودروها مصرف می‌شود.

 

گاز مایع



برنامه افزایش قیمت گاز مایع؟

این مقام مسؤول بین اظهارات خود تلویحاً علت افزایش مصرف را به نرخ پایین آن مرتبط می‌کند که می‌تواند پالس برنامه ریزی برای افزایش قیمت LPG را با هدف مدیریت مصرف در پی داشته باشد. این در حالی است که برخوردهای قیمتی و سختگیرانه عملاً تأثیر مناسبی ندارند. به ویژه در شرایط کنونی کشور.

پیشنهاد برخی کارشناسان حوزه انرژی این است که به جای ایجاد محدودیت در پخش گازمایع در داخل کشور، وزارت نفت می‌تواند مانند کشورهای کره جنوبی، ترکیه، روسیه، ایتالیا، آمریکا، انگلستان و… از LPG به عنوان سوخت خودروها استفاده کرده و جایگاه استاندارد و مجاز برای خودروهای LPG سوز ایجاد کند تا صاحبان این خودروها کپسول‌های مصرف خانگی را خریداری و به صورت غیراستاندارد و غیر ایمن در مخازن خودروهای خود خالی نکنند. این اقدام باعث سروسامان دادن به پخش LPG شده و مناطق نیازمند به LPG از آن به اندازه کافی برخوردار خواهند شد.


این اقدام از سویی دیگر می‌تواند باعث ساماندهی سیستم سوختگیری ۱.۵ میلیون خودرو LPG سوز در کشور شود که نتایجی از جمله افزایش ایمنی این خودروها و جمع آوری اماکن غیر مجاز تحویل سوخت LPG را در پی دارد.



مصرف بخش عمده گاز مایع در حمل و نقل

در همین ارتباط، رضا رحیمی فاقرلو، کارشناس حوزه انرژی ، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت، گفت: زنگنه به طور تلویحی پذیرفته است که حدود نیمی از گازمایع عرضه شده در کشور در بخش حمل و نقل استفاده می‌شوند. به این ترتیب که حدود ٥٠٠ هزارتن از ٢ میلیون تن LPG عرضه شده در کشور در بخش خانگی و ١.٥ میلیون تن دیگر در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود. وزیر نفت به طور ضمنی علت افزایش مصرف LPG در کشور را در کنار ارزانی آن قرار داده که می‌تواند پالس افزایش قیمت را در بر داشته باشد که بی شک چاره ساز نیست و می‌تواند در شرایط کنونی اقتصادی ایجاد چالش کند.

وی افزود: این رقم نشان می‌دهد که بی شک مطابق حدود رقم مصرفی این سوخت، خودروهایی که این نوع سوخت را مصرف می‌کنند در کشور وجود دارند که تعداد کمی هم نیست. پس وزارت نفت باید برای ساماندهی به تأمین سوخت مطمئن آنها برنامه ریزی کند.



قیمت هر کیلو LPG چقدر است؟

این کارشناس انرژی با بیان اینکه ورود گازمایع به سبد سوخت کشور موجب متنوع سازی آن می‌شود، ادامه داد: در صورت متنوع سازی، اگر هم قیمت بنزین افزایشی را تجربه کند، جایگزین مناسبی برای آن وجود دارد.

به گفته فاقرلو، در حال حاضر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر کیلو گازمایع را به شرکت‌های توزیع کننده ٢٣٠ تومان می‌دهد. این شرکت‌ها هر کیلو از ال پی جی را به قیمت ٥٥٠ تومان به شرکت‌ها برای انتقال به سیلندر داده و در نهایت شرکت‌های موزع هر کیلو ال پی جی را ٧٨٠ تومان بین مردم توزیع می‌کنند و اگر ما این مصرف خودروها از این سوخت را به طور ساماندهی شده به جایگاه‌ها بدهیم حدود ٢٣٠ تا ٢٤٠ تومان هزینه انتقال به سیلندر را صرفه جویی کردیم.



ارجحیت گازمایع نسبت به CNG

وی اظهار داشت: چنین اقدامی مشابه سایر کشورها می‌تواند برای خودروهای پیمایش بالا انجام شود، چرا که هم پاک است و هم پیمایش بیشتری نسبت به CNG دارد. از سویی دیگر نسبت به CNG که ٢٢٠ بار فشار دارد حدود ١٠ بار فشار دارد پس ایمن تر است. علت تمایل اروپایی به استفاده از این سوخت هم همین است.

این کارشناس انرژی با اشاره به اوضاع چابهار در استان سیستان و بلوچستان گفت: در چابهار امکان سوخت گیری بدون محدود از بنزین ٣ هزار تومانی هم وجود ندارد و همین موضوع رانندگان را به ویژه در حمل و نقل عمومی با چالش رو به رو کرده است. از طرفی به دلیل نبود خطوط گازرسانی امکان دسترسی به CNG برای آنها وجود ندارد.

این در حالی است که با احداث ٥ جایگاه LPG می‌توانیم نیاز آنها را برطرف کنیم.

منبع: مهر

کد خبر 120034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha